Egna stickers/klistermärken

Startat av Skrytsson, 30 Oktober 2010 kl. 22:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

På peeron finns sådan översättning till cmyk och rgb.
Tryckare föredrar cmyk såvitt jag vet.

shiftaltcmd

Jag har en kalibrerad skärm och kalibrerad skrivare men färgerna sticker i alla fall iväg åt alla möjliga håll.

Ett problem är att ingen verkar veta vilken sorts RGB och CMYK som används. Det finns olika varianter.
Här ser ni hur färgerna kan variera. Alla färgerna har samma värde men olika sorters RGB och CMYK.

http://www.antosjka.net/wanted/legocolors.png

Peerons färgvärden är värdelösa om man inte vet vilken färgrymd de hör till.
http://www.peeron.com/cgi-bin/invcgis/colorguide.cgi

Jag tänkte göra ett försök med Superkalles bild och översätta färgerna till nåt som går att använda i skrivare.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=1224.0

Värdena för Pantone-färg är däremot exakta och lika i hela världen.
Det kan ju hända att Lego ändrat RGB och CMYK något för att det helt enkelt upplevs bättre i tryck eller på skärm. Men att färgerna då hamnar längre ifrån den riktiga färgen på plasten. Tex svårt att skilja på mörkgrått och svart i bygginstruktionerna.
Någon som har en bra kontakt hos Lego som man kan fråga om färgerna?
Jag har frågat Peeron men de visste inte.

Om Pantone-färgerna är de riktiga så kan jag ganska lätt översätta det till nåt vettigt i CMYK och vi kan få bättre dekaler.

Borde vara så här (men behöver nån som bekräftar)
RGB - Lego digital designer
CMYK - tryck, bygginstruktioner  
Pantone - plasten

Ändrade bilden till länk. Den gjorde tråden för bred för att kunna läsas enkelt. /Etzel

Pekblom

Det finns ett speciellt verktyg för att fastställa en befintlig färg. Man lägger in ett prov under dettaverktyg som jag just nu glömt namnet på och får ut färgen enligt SIS sen kan det översättas till andra standard som RAL och NCS mfl. MEN! När du trycker det på något så har olika färger i skrivarna och underlag en fantastisk förmåga att vara olika. Lägger du där till ljustemperaturen på ljuset som skal reflektera färgen blir antalet olika nyanser ett sånt där fånigt tal upphöjt till ett annat fånigt tal.
Det enda sättet som fungerat för mig har varit att: Printa jämföra färgen på resultatet justera nyanser. Printa jämföra färgen på resultatet justera nyanser. Printa jämföra färgen på resultatet justera nyanser. Tills man är nöjd (eller somnar)
Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel och det finns ett sätt att vara säker på att det som kommer ur skrivaren är det jag vill ha. Jag följer med spänning utvecklingen i denna tråd, för det borde gå tycker jag.

mechamike

Kan man inte ta med en legobit till en bra färgbutik , där har dom ju en färganalysator så att man ska kunna få exakt den färgen. Frågan är viken färgkod de får ut, om de tär i något format som är användbart för er?
Ingen Swebrick'are som har kontakter i den branchen?
?

shiftaltcmd

Vi kommer nog aldrig att kunna träffa helt rätt men vi borde kunna komma betydligt närmare än vad vi gör idag.
Idag är det inte så omständligt att kalibrera skärm och skrivare. Minska trial and error.

För att kunna skriva ut behöver vi korrekta CMYK eller RGB-värden. Skrivare använder CMYK men Photoshop och andra program är bra på att omvandla RGB till CMYK. Pantone finns inbyggt i Photoshop. NCS blir problematiskt, jag har inte hittat några bra omvandlingstabeller. RAL har jag inte använt.

tellblom

Jag har fuskat genom att skriva ut på genomskinliga labels och tycker det funkar bra, men det beror ju på vad man skall göra iofs.

/M

Ras 74

Citat från: shiftaltcmd skrivet 01 November 2010 kl. 17:31Någon som har en bra kontakt hos Lego som man kan fråga om färgerna?

Skall kolla med lite olika människor om det går att få fram på något sätt.
Kan hända att det kan ta lite tid, men värt väntan i såfall.

Citat från: Pekblom skrivet 01 November 2010 kl. 21:10Det enda sättet som fungerat för mig har varit att: Printa jämföra färgen på resultatet justera nyanser. Printa jämföra färgen på resultatet justera nyanser. Printa jämföra färgen på resultatet justera nyanser. Tills man är nöjd (eller somnar)

Hehehe. Du måste gilla att skriva just det Pekis  ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Citat från: tellblom skrivet 02 November 2010 kl. 06:53
Jag har fuskat genom att skriva ut på genomskinliga labels och tycker det funkar bra, men det beror ju på vad man skall göra iofs.

/M

Vart hittar man såna labels någonstans? Har inte direkt letat efter dem, men har inget minne av att jag sett dem någonstans heller. Och fungera det att skriva ut på dem med en bläckstråleskrivare?

Selander

Kopierade min text från tidigare tråd:

Till transparanta stickers använder jag Avery L7565. Detta är A4 ark med 8st stora etiketter per A4.
MEN, dessa är gjorda för färglaserskrivare !!! Kan köpas / beställas (jag fick beställa mina) på välsorterad pappershandel
eller kontorsvaruhus. Det ska finnas ditto för inkjet skrivare t ex Avery J4722 eller J8563 m fl.

För såväl ovan transparenta etikettark som "vanliga" vita pappersetiketter, så får man ut en ganska
matt yta, som inte kan jämföras med de högglansiga Legobitarnas yta. Legos egna stickers är gjorda
på likaledes högglansig plastetikettbas (frågan mig inte vad det exakt heter), så det är ju en fördel med dem.
Går man till en "riktig" tryckare så ska dem kunna göra sådana högglansiga dekaler/stickers.

I övrigt instämmer jag helt med Pekblom - prova och prova och prova igen....det är det som gäller för hemfixaren.

Tobbe Arnesson

Sätter man lite vanlig presentpakettejp över den ptintade stickern innan man klipper ut den blir den ju dessutom högblank. Se dock till att ta en osynlig tejp annars ändras nyansen igen...
Blogg: Robotkampen

Selander

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 02 November 2010 kl. 13:29
Sätter man lite vanlig presentpakettejp över den ptintade stickern innan man klipper ut den blir den ju dessutom högblank. Se dock till att ta en osynlig tejp annars ändras nyansen igen...
Yes helt rätt, glömde nämna att jag ibland sätter en blank sjålvhäftande film utanpå papperetiketterna. Bra påpekat tobbe.

Teabox

@Selander & Tobbe: Tack för infon. Den kommer jag se till att ha nytta av :P

Ras 74

Citat från: teabox skrivet 02 November 2010 kl. 21:10@Selander & Tobbe: Tack för infon. Den kommer jag se till att ha nytta av :P

Och dela med dig om du kommer på något bra tips  ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Huvudfoting

Väcker liv i denna gamla tråd då jag nu själv ska försöka mig på att göra egna stickers. Det har gått 6 år sedan senaste inlägget och undrar om någon här kanske testat lite och kan komplettera med erfarenheter och nya idéer? Tips på material är också välkommet

Tack på förhand

shiftaltcmd

"Vanlig" skrivare, billigast
Du kan köpa billiga vita dekalark hos de flesta bok- pappershandlare. Funkar för det mesta både i laserskrivare, bläckstråle och kopiator.
Nackdelen är naturligtvis att arket är vitt. Det är ett h-e att matcha legos färger perfekt. Men om man inte behöver perfektion så är det helt ok. Har inte sett några genomskinliga ark men det kanske finns, har inte direkt letat.
Kräver en stadig hand för att skära/klippa rätt. Men det är så billigt att så om det går fel så är det lätt att göra om.

Vattendekaler används mycket bland modellbyggare, ganska billigt
Svårare att hitta och dyrare. Finns både transparenta och vita. Jag tror också att det är olika varianter beroende på vilken skrivare du har. Laser/kopiator eller bläckstråle.
Har för mig att bystfn har testat.
Ett problem med de genomskinliga är att färgen på ytan som man sätter dom på kommer att lysa igenom. Man kan bara få mörkare färger, gul färg på svart bakgrund kommer inte att funka.
Man behöver grunda med vitt för att kunna sätta dekalerna på vilken bakgrund som helst. Finns ingen "vanlig" skrivare som har vit färg.

Reklamtryckeri, dyrare men överkomligt, speciellt om man inte har en egen skrivare
Speciellt de som kan skriva ut på självhäftande vinyl, tex bildekor, skyltfönster ...
Vinylen finns i olika färger, även genomskinlig. Tryckeriet bör då kunna grunda med vit färg och sedan lägga på de kulörta färgerna. Precis som Lego gör. Då kan man ha en gul sticker på svart Lego.
En del tryckerier kan dessutom skära ut dekalerna.
En stor fördel med ett genomskinligt material och möjligheten att grunda med vit färg är att man inte behöver färgmatcha bakgrunden. Och det går ganska lätt att skära eller klippa själv (skippa skärkostnaden hos tryckeriet).

UV-skrivare, dyrare
Där man kan höja och sänka skrivarhuvudet, då kan man skriva ut direkt på Lego-bitarna utan att använda dekaler. De flesta UV-skrivarna har vit färg.
Jätteviktigt att tvätta legot först. Fettet från fingrarna gör att färgen inte fäster ordentligt.
Det är också en del bitar som går åt h-e. Då det tar några försök att få passningen perfekt. Har sett några på Eurobricks som gör detta på mer eller mindre heltid och jag antar att de har ställt in skrivaren efter Lego-mått. En privat firma som gör detta som extra knäck då blir det mycket pyssligare, tar längre tid, 3-4 ex som får slängas.

Tampo(ng)tryck, pad-print, dyrast
Som Lego trycker på sina bitar. En silikon-pad som för över färgen från schablonen till materialet. Silikonet är mjukt och formar sig efter ytan. Funkar på ojämna och runda ytor. I och med att man måste göra en tryck-schablon så är det ofta ett minimikrav på minsta antal tryck. De enklaste maskinerna klarar bara en färg i taget, Legos kan trycka fem färger. Bäst resultat får man om man gör som Lego och trycker med färdigblandade färger, istället för CMYK som vanliga skrivare/tryckpressar gör. Vanliga tryckfärger är transparenta, därför man alltid får bäst resultat på vitt material. Med färdigblandade färger kan de vara täckande och då behöver man inte grunda med vitt. De färdigblandade färgerna kan även vara metallic och andra färger som inte går att återskapa med vanligt cmyk-tryck.

"Swebrick"-trycken
På workshopen i Sundsvall som vi hade maj så visade jag skrivaren jag använder. Det är en UV-skrivare så jag kan skriva direkt på Lego-bitarna. Men vi har också vinyl, vit och genomskinlig. Skrivaren har vit färg. Absolut snabbast och enklast är att skriva ut på vinyl.
Jag gör det bara som en liten hobby, beroende på hur mycket tid och lust jag har.
Har gjort alla trycken till eventseten.
Här är ett exempel på dekaler: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/142000-recent-moc-additions-to-my-train-collection/
Scrolla ned en bit så finns mina bilder och kommentarer.

Bäst resultat tycker jag man får med ett "tecknat" utseende i så här litet format som Lego oftast är. Foton ger oftast inget bra resultat. Jag ritar nästan alltid med Adobe Illustrator, vektorformat. Rita i CAD går också bra men man får spara om till PDF eller något annat som skrivare/tryckeri förstår bättre.

Edit: snyggade till lite