Egna stickers/klistermärken

Startat av Skrytsson, 30 Oktober 2010 kl. 22:33

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Citat från: shiftaltcmd skrivet 11 December 2016 kl. 20:32
Vattendekaler används mycket bland modellbyggare, ganska billigt
Svårare att hitta och dyrare. Finns både transparenta och vita. Jag tror också att det är olika varianter beroende på vilken skrivare du har. Laser/kopiator eller bläckstråle.
Har för mig att byStfn har testat.
Ett problem med de genomskinliga är att färgen på ytan som man sätter dom på kommer att lysa igenom. Man kan bara få mörkare färger, gul färg på svart bakgrund kommer inte att funka.
Man behöver grunda med vitt för att kunna sätta dekalerna på vilken bakgrund som helst. Finns ingen "vanlig" skrivare som har vit färg.

Jag testade just vattendekaler och har planerat att recensera mina tester, men det har dragit ut på tiden rejält inser jag nu. Jag ska försöka fota lite och skriva lite innan jul eller under den rätt långa jul-ledigheten jag har. Kortfattat så är det tricksigt och kanske inte den hållbaraste lösningen, men för mörkt tryck på ljusa bitar för t.ex utställningar så funkar det riktigt bra! Lätt att återställa bitarna också!

Boathill

Citat från: Huvudfoting skrivet 11 December 2016 kl. 14:08
Väcker liv i denna gamla tråd då jag nu själv ska försöka mig på att göra egna stickers. Det har gått 6 år sedan senaste inlägget och undrar om någon här kanske testat lite och kan komplettera med erfarenheter och nya idéer? Tips på material är också välkommet

Tack på förhand

Jag köpte transparent etikett ark från Avery men de var inte "glossy" 100% transparent utan lite frostade så blev inget bra. Skall skriva ut ord så inget man renskär runt heller utan behöver "osynlig" vinyl. Avery har dock en glossy transparent etikett som jag beställt från Amazon, hopps den blir så osynlig som de lovar! :)
Region Hufvudstaden

byStfn

Citat från: Boathill skrivet 14 December 2016 kl. 12:42
Väcker liv i denna gamla tråd då jag nu själv ska försöka mig på att göra egna stickers. Det har gått 6 år sedan senaste inlägget och undrar om någon här kanske testat lite och kan komplettera med erfarenheter och nya idéer? Tips på material är också välkommet

Tack på förhand

Jag köpte transparent etikett ark från Avery men de var inte "glossy" 100% transparent utan lite frostade så blev inget bra. Skall skriva ut ord så inget man renskär runt heller utan behöver "osynlig" vinyl. Avery har dock en glossy transparent etikett som jag beställt från Amazon, hopps den blir så osynlig som de lovar! :)

Är det mörk text på ljusa tiles?

Boathill

Citat från: byStfn skrivet 15 December 2016 kl. 11:01
Citat från: Boathill skrivet 14 December 2016 kl. 12:42

Tack på förhand

Är det mörk text på ljusa tiles?

Jag testade med vit/gul text på DBG tiles, blev inte snyggt. Men såg bättre ut med svart text pp vita tiles. Återkommer så fort jag fått glossy arken och testst :)
Region Hufvudstaden

mortil

Jag håller på lattjar lite med färgerna men först ska jag kalibrera min nya skrivare och skärm utefter den så att de lirar.

blir nog i slutet på januari så kommer jag testprinta lite stickers i förhoppningsvis rätt kulör jämtemot bitarna :)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.