LEGO brädspel, någon som testat dem och kan ge tips?

Startat av cesaer, 28 Oktober 2010 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

cesaer

Någon som testat de olika?

Har en dotter på snart 6år och skall köpa i julklapp... men vilket?

Du kanske har barn, och vad tycker de om de olika? vilka e trist etc?

mechamike

Vi har Orient Bazaar hemma.

Dottern som är sju tycker det här är kul för att:
Man handlar med guldpengar (att som glimmar är bra)
Det är små söta perfymflaskor i fina färger. (hon gillar småpill/pyssel)
Det är inte så krångligt

Pappa tycker det är kul för att
Dottern lär sig räkna och tålamod.

Sen är spelet rätt kul /enkelt, tar inte så lång tid och man kan göra om reglerna så det blir svårare, lättare.

(Mamma gillar spelet för hon kan sabotera för Pappa och slipper förlora som varje gång i Monopol)  :D
?

Ras 74

Tror att flera kan säga att de gillar http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?G=3841.

Ett riktigt roligt spel, och inte komplicerat alls.

*Hur är det man gör så att man inte ser länken, men att länken är ett valfritt ord?
Så som mechamike gjort med  "Orient Bazaar".
Håller på att bli GALEN när jag försöker!!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

mechamike

Skapade ett nytt ämne kring länkningproblematiken så vi kan fortsätta on topic här.

Här finns nya tråden:
http://www.swebrick.se/index.php?topic=1217.0

Mvh Micke Moderator.
?

Carl T

Minotaurus är kul när man är fyra (fast tre funkar säkert också). Enkelt men med goda möjligheter att sabba för varandra. Lika elakt som fia med knuff men med mycket större frihet.

Ramses Pyramid har regler som visade sig lätta att glömma bort medan man spelar. Jag har inte spelat det tillräckligt för att riktigt kunna bedöma det, men spelet verkar inte riktigt leva upp till sin potential. Dock pluspoäng för tan baseplate.

Lunar Command är ett kul strategispel för två, där det inte är uppenbart vad som är en bra strategi.

Monster 4 är tic-tac-toe på crack. Kul tyckte jag.

Pirate Code har jag köpt men inte hunnit spela än.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Tobbe Arnesson

Minotaurus är inte så kul när man är bara två, fast man kan köra två lag per person så händer det lite mer.

Köpte Lunar Command för att ha ett spel för två, men har inte öppnat det än. Har Creationary också men även det är otestat.
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 28 Oktober 2010 kl. 13:53Minotaurus är inte så kul när man är bara två, fast man kan köra två lag per person så händer det lite mer.

Köpte Lunar Command för att ha ett spel för två, men har inte öppnat det än. Har Creationary också men även det är otestat.
Med två lag brukar jag och min dotter spela ibland.
Har också de två andra spelen som du nämner Tobbe.
Köpte Lunar för jag ville ha baseplaten så jag kunde göra en SW variant av Minotaurus.
Aldrig spelat Lunar, eller Creationary heller.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

cesaer

Creationary

Någon som kört det med barnen än? Kan ni rek?

Skafte

Nej, men det fick min fru intresserad av att bygga!

Har också Lava Dragon och Shave a Sheep (från Amazon i England), och de funkar nästan med en tvååring...

Ras 74

Citat från: cesaer skrivet 28 Oktober 2010 kl. 14:28Creationary

Tyvärr inte. Bara hört att det skall vara riktigt roligt.
Har hört att det fått bra recentioner med.

Sirre

Citat från: cesaer skrivet 28 Oktober 2010 kl. 14:28
Creationary

Jag har spelat det ett fåtal gånger (4 pers samt 6-7 pers), dock inte med någon spelare yngre än 16 år. :D
Jag gillar det skarpt. Det finns tre olika svårighetsgrader så det kan anpassas efter den enskilde spelaren (vissa spelare kan ta lätta kort, andra drar lite svårare), samt att det är kul att spela från 3 spelare upp till rätt många (två spelare kanske är för få).
Även kul om man lägger in tidspress, fast då kanske man vill vara någorlunda erfaren byggare. :)

Ibland blir man lite sugen att slänga in en massa extrabitar i spelet (som man tycker kan vara användbara och bra att bygga med) men samtidigt så förstör det lite utmaningen att bygga med ett begränsat utbud av bitar, så det har jag inte gjort. Än. ;)

Monster 4 gillade jag också, som det nämndes: 4 i rad fast galnare. ;D

Anders Nolberger

Vi kör Monster 4 med vår-åring.

Vi har gjort om reglerna lite så att spindeln inte skräms när han är med och då tycker han att det är jätteroligt.

AndersI

Jenny (11) gillade klart Meteor Strike som vi vann på träffen. Jag tror inte det spelet finns i Sverige (än), dock.

Man ska släppa ner meteorer (bollar) i en nerförsbacke, sätta ut satelliter som ändrar bollarnas bana, och samla på sig så många som möjligt. Kan även spelas omvänt - undvik att fånga bollarna. Ingen strategi, nästan bara tärningstur. Två spelare.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Lyckan

Vet någon något om det här spelet, tex när kom det ut, går det att köpa fortfarande någonstans?

Jag vann tyvärr inte auktionen, men det ser väldigt intressant ut att spela med sin 3,5 åriga son.

Mirandir

Spelet kom ut 1999. Finns ett par till försäljning på Bricklink. bl.a. en säljare från Nederländerna och en från Frankrike. Dock tar de mer för den än vad auktionen slutade på...  :-\
Legobloggen: http://legobloggen.com