LEGO brädspel, någon som testat dem och kan ge tips?

Startat av cesaer, 28 Oktober 2010 kl. 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Lyckan

Ok nu känns det ju jättedumt att jag inte gick högre, speciellt med tanke på att det här va med svensk text på spelplanen vilket jag antar att de från USA, Nederländerna och Frankrike inte har... Jaja man får se om det dyker upp någon till någon gång

sweMezza

Citat från: cesaer skrivet 28 Oktober 2010 kl. 14:28
Creationary

Någon som kört det med barnen än? Kan ni rek?

Riktigt kul. Det finns tre svårighetsgrader på korten även om ett lätt kort i vissa fall kan vara krångligare än ett svårt. Man kan alltid utöka reglerna till att man får dra om kort om man får ett som man tycker är krångligt. Utmärkt sätt att känna på spelet och spelformen.

Minotaurus är som nämnt en höjdare.

Jag personligen avråder från Race 3000. Tycker inte det fungerade något vidare (men jag gillade de TRON inspirerade fordonen).

Ras 74

Citat från: sweMezza skrivet 30 Oktober 2010 kl. 17:30Jag personligen avråder från Race 3000. Tycker inte det fungerade något vidare (men jag gillade de TRON inspirerade fordonen).

Äger ett som jag vann... under lite mystiska omständigheter och en massa öl.
Har inte öppnat det ännu dock. Blir nog om ett par helger.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Pekblom

Citat från: sweMezza skrivet 30 Oktober 2010 kl. 17:30
Jag personligen avråder från Race 3000. Tycker inte det fungerade något vidare (men jag gillade de TRON inspirerade fordonen).

Vår son 6år älskar Racer 3000.

Ras 74

We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Ingen som testat Lunar Command ordentligt alltså? Är lite sugen på det för att ha ett tvåpersonersspel att utmana frugan i (kanske är dumt, hon brukar vinna strategispel).

Körde Creationary på fyra (vuxna) i helgen. Vann utklassningsmässigt första omgången, så jag fick en poäng mindre i fortsättningen, då blev det jämnt!  ;D

Ras 74

Hahaha! Kul när man kan modifiera reglerna lite så enkelt.

Jag och min dotter har gjort de på de två spelen vi spelat för att se om det blir lättare eller svårare.
Roligare eller tråkigare. Fråga inte vad vi gjort, för det kommer jag inte ihåg.
Jo, på Minotaurus försökte vi lira så Minotauren var en egen spelare en gång.
Ungefär som vi gjorde i Fagersta, fast han hade ett drag i varje serie. Skitskumt blev det.

Ras 74

Ja ja. Skall ändå ta bilder idag eller imorgon på en massa olika saker.
Kan lika gärna kasta med någon bild på det. Så får ni se vad jag använde Lunar baseplaten till.
Som var ända anledningen till att jag köpte spelet i första hand.

Olsson

Hej
Kan rekommendera Creationary. Har tre kids 8, 6 och 3,5. Alla lego-tokiga men inte alltid helt vassa på att få ihop delarna. Brukar sluta med att jag "assisterar" under spelets gång.
Men de vill i alla fall att det ska plockas fram i tid och otid och det är väl ett ganska gott betyg.
Lite utmaning att få till allt med bara de bitar som finns i lådan.

//Olsson

Tobbe Arnesson

Nu har vi provat Lunar Command en gång, ganska rörigt att begripa hur man spelar men jag tror det ska gå bättre nästa gång. Rätt hög tröskel alltså.

Det framgick inte på svenska att gubbar som går in i en befintlig bas ska poängräknas direkt, det stod dock med i danska beskrivningen.

Inte heller förstod vi om även sedan tidigare färdiga månbaser ska färgräknas när en ny färdigställs, eller om det bara är de som är under konstruktion?

Vad händer med de gubbar spelare 1 har i sin månbas när spelare 1 färdigställer sin bas men spelare 2 har fler färgelement? Går de poängen till spelare 2?

Jag förstår att man ska trycka på det kreativa och få folk att anpassa sina egna spel, men det vore ju trevligt om grundregelboken var komplett från start...
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Jag gjorde rätt då som bara använde det spelet (Lunar Command) som en Parts Pack  ;D

Tobbe Arnesson

Nja det vet jag inte, det har potential att vara ett kul spel för två bara man kommer över tröskeln.

Jag beställde f.ö. ett gäng sånna gubbar från BL här om dagen, inte för att jag vet vad jag ska ha dem till än...
Blogg: Robotkampen

Myko

Behöver man egentligen köpa spelen? Kan man inte bygga dem själv från bilder man hittar på internet? Det finns ju den där speciella tärningen förstås, men det går väl att gå runt.

Ras 74

Klart man kan bygga dem själv!
Tärningen går ju att köpa från Bricklink. Eller så hittar man på själv vad 1-6 skall betyda
på en vanlig tärning. Spelen är ju inte speciellt dyra egentligen om man jämför med vad
vanliga spel kostar.