Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Märklinlok

Startat av Ozp, 16 Oktober 2017 kl. 21:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

Inför vår utställning i Ängelholm i helgen fick jag en förfrågan om jag kunde bygga Selanders Da-lok (http://www.swebrick.se/index.php?topic=3720.0) i grönt.

Det var nämligen så här att när Märklin skulle göra en modell av det svenska Da-loket gjorde de en rödbrun variant som liknade den färg loken hade i verkligheten, men också en variant i mörkgrönt eftersom de sålde bättre på den tyska marknaden.

Netrail köpte för något år sedan ett Da-lok och målade om det i mörkgrönt, så nu finns det i verkligheten också.
Väldens största Märklintåg, som det kallas, står för tillfället utanför Järnvägsmuseet i Ängelholm. Därav deras förfrågan.

Jag tyckte dock det var tråkigt att bygga någon annans lok som därför designade jag min egen variant. Mycket inspiration är dock lånad av Selander och Record (http://www.swebrick.se/index.php?topic=6384.0)

Swedish Da-engine by LegoOzp, on Flickr

Här är loket tillsammans med sin förlaga

Swedish Da-engine by LegoOzp, on Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Riktigt snyggt! Bra att du satte din egen prägel på loket.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Mycket vackert men jag tycker strålkastarna är för stora, får man föreslå round tile 1x1 istället?

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 16 Oktober 2017 kl. 22:36
Mycket vackert men jag tycker strålkastarna är för stora, får man föreslå round tile 1x1 istället?
Eller vända på en stämpel? 20482

Selander

Fin modell !!
DkGreen skulle väl vara snäppet mer likt förlagan, men tillgången på bitar är ju sämre (och dyrare).
Vad styrde färgvalet?

Ozp

Tack. Kul att ni gillar det.

Citat från: andreaseldh skrivet 16 Oktober 2017 kl. 22:36

Föreslå får man alltid. Men eftersom loket redan står på museet är det för sent att ändra på något. Selander använde 1x1 round tile i sitt lok men jag tyckte de var för små, därför använde jag 2x2 dish istället. Verkligheten ligger nog någonstans i mellan.

Citat från: Selander skrivet 17 Oktober 2017 kl. 07:08
Fin modell !!
DkGreen skulle väl vara snäppet mer likt förlagan, men tillgången på bitar är ju sämre (och dyrare).
Vad styrde färgvalet?

Det är Dark green.

Joacim

Selander

Ooops....min "platta" lurade ögat i morse.....jag tyckte den såg grön ut.
Sorry...!!!!!

Kwagge

Citat från: Selander skrivet 17 Oktober 2017 kl. 09:18
Ooops....min "platta" lurade ögat i morse.....jag tyckte den såg grön ut.
Sorry...!!!!!

På första bilden kommer inte den rätta färgen fram utan först på den andra, där ser man verkligen att den är dark green.

Record

Riktigt snyggt, gillar hela det röda partiet fram med buffrarna, sen fick du till strömavtagarna bra, bra färg, och förlagan är ju fantastiskt snyggt!!
Friskt satsat, hälften vunnet..

mortil

Riktigt najs. Jag har ett gammalt sånt märklinlok liggandes.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Emma

Tilltalande snottning! Snyggt.
Region Mitten

Betweenbrickwalls

Superfint verklighetstroget bygge! Fotot med loket tillsammans med förlagan är fantastiskt. Gillar perspektivet ☺
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Nextuz

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 18 Oktober 2017 kl. 22:34
Superfint verklighetstroget bygge! Fotot med loket tillsammans med förlagan är fantastiskt. Gillar perspektivet ☺

Fast är det där förlagan egentligen? :P

Fantastiskt roligt att de målat ett Da grönt :P