[Problem] Snotta ett kvadratiskt rör?

Startat av Magnus den store, 17 September 2017 kl. 19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Behöver bygga en rörliknande kylfläns och har lite besvär att få ihop den.

Yttersidan ska se så här fast det ska vara ett längre rör:

På insidan har jag provat sätta ihop det på lite olika sätt:

• Hinge plates (Finger locking) - Har tyvärr ett litet glapp i fingerlåsningen och jag vill ha en styvare konstruktion.
  • Modified plates (clip/handle) - Med många så blir det en styv konstruktion, men trycker jag lite för hårt går den sönder.
  • Kulleder - Ej illustrerad men den är jämförbar med alternativet ovan.
  • Brackets - Detta är den bästa lösningen sett till form och styvhet, men den är också ömtåligare och kräver att jag förstärker alla brackets.

Fråga: Finns det någon ytterligare lösning, ute i stugorna, som jag missat?

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Godtfred

Är det OK att koppla ihop motstående sidor genom att ersätta två 1x2 plates med en 2x8 plate. Medför en vändning av ena sidan med risk för knopp till knopp kollision i hörnen. Sedan kan man göra samma sak med de två andra och få ihop de två strukturerna på något sätt...

Magnus den store

Jag ska sätta fast andra saker på utsidan så jag kan inte vända på någon sida.

Godtfred

En mittstruktur med en pelare av 22885 åt olika håll blir väl en enkel lösning som går att få robust med lite påhäng här och där...?

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 17 September 2017 kl. 21:08
En mittstruktur med en pelare av 22885 åt olika håll blir väl en enkel lösning som går att få robust med lite påhäng här och där...?

Det borde väl även gå att bygga med 22885 men att den inre konstruktionen har ytan 4x4 eller 6x6 och därmed ytterligare öka stabiliteten?

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 17 September 2017 kl. 22:53

Det borde väl även gå att bygga med 22885 men att den inre konstruktionen har ytan 4x4 eller 6x6 och därmed ytterligare öka stabiliteten?

Så får det nog bli. Jag får testa det i veckan. Tack!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 17 September 2017 kl. 23:44
Citat från: andreaseldh skrivet 17 September 2017 kl. 22:53

Så får det nog bli. Jag får testa det i veckan. Tack!

Har det blitt något?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Nja, saken som jag skulle fästa på utsidan var ett rymdskepp. Röret skulle vara både swoosh-handtag och kylfläns, men det såg så fult ut. Jag har dock lagt några bitar på köplistan, så i framtiden kommer det bli ett hus till Pluppsala. Det är där många misslyckade idéer hamnar.