Börja med IR Power functions - vad behöver man?

Startat av Hulkki, 07 Augusti 2017 kl. 11:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Hulkki

Hej,

Min son är en inbiten LEGO-byggare och nu önskar han sig delar för att kunna radiostyra sina alster, mestadels mindre bilar. Jag har kollat på olika webbshopar och tror att jag har förstått att nedanstående delar behövs, men har jag förstått rätt?

* Reciever
* Remote control (vilken av dem, 8885 eller 8879?)
* Batteri
* Motor (vilken motor? M, L, XL, servo...?)

Mycket tacksam för hjälp, satsar på priset som årets bästa mamma! ;)

/Camilla

Peter S

Generellt sett behöver du en motor för styrning och en motor för drivning. Och då är de inte små bilar längre. Styrningen behöver en styrfunktion (kuggstång eller liknande) om det inte är en bandvagn (t.ex. ), där styrningen utförs genom att driva banden olika snabbt. Ska bilen bara gå bakåt eller framåt kanske en tågmotor är enklast, eftersom den drivande axeln är rätt placerad från början. Allra enklast är nog att köpa ett färdigt set och sen modifiera.

pacc

Ska han inte motorisera ett technicset han redan har så kanske Lego boost är något att satsa på.
IR fungerar ju för radiostyrda bilar, men frågan är om det nya systemet med ipad kan vara en billigare variant av det gamla mindstorms som kunde programmeras till olika saker.

(det verkar osäkert om lego planerat att göra en servo-motor till boost, det borde som sagt behövas förutom huvudmotorn för att styra en rc-bil.
  88004 finns ju för pf / ir systemet men är ganska dyr.)

Hoppar du på PF det så kan du nog köpa en överbliven IR tåg-fjärrkontroll här på forumet, har man mer än två tåg brukar de flesta kika på alternativa lösningar som radio eller styrning via spår.

Pekblom

Vad är det han redan har?
Vad är det för funktioner han vill fjärrstyrs?

andreaseldh

är ett bra start-set, då får man bl.a. batteribox, motor och en switch så att man kan köra biten framåt och bakåt med hjälp av en spak på själva bilen. De olika sändarna fungerar lite olika:

• är bäst lämpad för tåg. Man ställer in hastigheten med ratten och kan snabbstoppa med knappen. En sändare kan styra två tåg.
  • är mest lik en sändare för radiostyrda bilar. En spak kan då styra fram-stopp-back och den andra vänster-rakt-höger. För att styrningen ska fungera krävs dessutom en servomotor
Att bygga styrning är inte det lättaste för en nybörjare, men är ett bra set om man vill lära sig.

mortil

https://www.toysrus.se/produkt/lego-technic-42065-rc-tracked-racer?id=000000000115331001

Bra vettigt pris för att få 2 motorer, batteribox, sändare och mottagare.

dels kan han bygga modellen i sig men kan ju även använda dom två motorerna som är med för att köra den ena som drivning och den andra som styrning (går lätt bygga en servomotor av en M motor + en gummisnodd)

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Hulkki

Hej!

Stort, stort tack för alla fantastiska svar!   :)

Som svar på era frågor så har han en massa egna set (tex men han vill gärna modifierna och bygga framförallt egna bilar, tåg är han inte inne på alls. Så det är köra framåt/bakåt och styra som är aktuellt.

Både och verkar superbra, tack för tipsen!

Mvh
Camilla

Nyllet

Jag har personligen ingen erfarenhet av tågbyggen, men som andreaseldh skriver, så är säkert främst tänkt för tåg. Men jag tycker den gör väldigt mycket för smidigheten i styrning och drivning även för "vanliga" technic-set. LEGO själva skickar ju allt som oftast med i sina set - även de dyrare.

Jag köpte en 8879 på S@H bara för att testa på en bil jag byggt (med en L-motor för drivning och en servomotor för styrning) och det var både roligare och lättare att styra än med 8885 som jag hade sedan tidigare. (Den styr ju väldigt "digitalt" så att säga)  :) Så 8879 kan jag verkligen rekommendera även för enklare byggen.

Hulkki

Nu har han fått sin present och det blev och han blev supernöjd! :D

Så nu måste vi fixa ett konto till honom här inne så han kan fortsätta att bli inspirerad.

Tack! :)

Hulkki

Såg nu att det inte fanns något forum för den under 18 så han får väl vänta ett tag då! :)

mortil

Citat från: Hulkki skrivet 06 September 2017 kl. 15:15
Såg nu att det inte fanns något forum för den under 18 så han får väl vänta ett tag då! :)

Har han facebook och kan engelska så är Lego Technic  en bra grupp.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.