Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] 8x8 roll off tipper

Startat av jensglindgren, 18 juli 2017 kl. 08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

jensglindgren


https://youtu.be/H5rmeU8PFJI


Har hållt på i ca 2 månader till och från med denna och det börjar ta sig.
Ska snart montera ihop framaxlarna, måste bara lösa styrningen.
Och nästa problem efter det är att få in en automatisk växellåda.


jensglindgren

#1
Har byggt lite mer nu och det börjar ta form.




Fick byta till bitar med studs i chassit för att få lite mer styrka plus att den ser bättre ut nu.

Hur gör jag för att lägga upp högupplösta bilder?

andreaseldh

Enklaste är att lägga upp dom på flickr och sedan välja Share photo - BBC code. Välj storlek Medium och klistra in koden.

jensglindgren

Citat från: andreaseldh skrivet 08 augusti 2017 kl. 05:19
Enklaste är att lägga upp dom på flickr och sedan välja Share photo - BBC code. Välj storlek Medium och klistra in koden.

Hittar bara kopiera länk men inte Bbc code?

Här i alla fall länken till albumet.
https://flic.kr/s/aHsm67Zac2

jensglindgren

Har en liten fråga, nu är bilen helt skalenlig men det jag märker är att jag hade behövt ca 3 studs till på mitten för att kunna vända motorerna. Brukar man tulla lite på skalan eller är det bäst att hålla på den och lösa motorerna på annat sätt?

andreaseldh

Hur folk brukar göra har jag ingen koll på, men själv satsar jag mer på igenkänning än skalriktighet. Se bara på minifigurerna: ska man skala efter deras höjd, bredd eller tjocklek över magen?

Länken till fotoalbumet fungerar utmärkt, men såhär gör man för enstaka bilder:

  • Klicka på bilden i flickr.
  • Nere till höger finns ett antal symboler, "Share" är ev grov pil som svänger åt höger.
  • Klicka på den så öppnas rutan där man kan välja storlek och BBC Code. Jag brukar välja 640x480, den kan visas även på små skärmar som t.ex. mobiltelefoner.
  • På Swebrick visas bilden i den valda storleken, klickar man på den här så kommer man till den högupplösta versionen.


jensglindgren

Citat från: andreaseldh skrivet 08 augusti 2017 kl. 14:19
Hur folk brukar göra har jag ingen koll på, men själv satsar jag mer på igenkänning än skalriktighet. Se bara på minifigurerna: ska man skala efter deras höjd, bredd eller tjocklek över magen?

Länken till fotoalbumet fungerar utmärkt, men såhär gör man för enstaka bilder:

  • Klicka på bilden i flickr.
  • Nere till höger finns ett antal symboler, "Share" är ev grov pil som svänger åt höger.
  • Klicka på den så öppnas rutan där man kan välja storlek och BBC Code. Jag brukar välja 640x480, den kan visas även på små skärmar som t.ex. mobiltelefoner.
  • På Swebrick visas bilden i den valda storleken, klickar man på den här så kommer man till den högupplösta versionen.

Är det i appen eller webben?

Jo men just technic-delen av Lego?
Jag får laborera och testa mer innan jag förlänger chassit för att få plats med allt.

andreaseldh

Citat från: jensglindgren skrivet 09 augusti 2017 kl. 00:24
Är det i appen eller webben?

Jo men just technic-delen av Lego?

Instruktionerna gäller webben.

Och även TLG själva tar avsteg från skalenlighet. Se bara på klassiska go-carten , där det inte finns plats för förarens ben.


pehter aka ibbe

Citat från: jensglindgren skrivet 09 augusti 2017 kl. 00:24
Är det i appen eller webben?

Jo men just technic-delen av Lego?
Jag får laborera och testa mer innan jag förlänger chassit för att få plats med allt.

Appen är smidig att söka efter och titta på bilder, att lägga upp forumlänkar inte så smidigt.

Jag kör mycket på igenkänningsfaktorn, att köra helt skalenligt kan ge lite konstiga proportioner ibland utan då får man justera för att proportionerna ska bli riktiga. Läste en intervju med en duktig byggare av volvobilar där han byggde bilarna skalamässigt bredare för att få rätt proportioner.

Nu vet jag inte vilken lastbil du ska bygga men min spontana tanken är att din har för kort axelavstånd mot vad jag tycker är rätt. Men jag tycker iofs inte att en lastbil ska dubbla framaxlar i vilket fall  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

jensglindgren

Att inte lego är mindre... att göra hook lift-mekanismen är jädrar så svårt.
Har 4 studs mellan balkarna och ska man gå efter verkligheten så ska armen ligga mellan pistongerna (eller vad det heter) i ramen.

Kommer få lägga dom utanför istället för att få plats med allt. Men sen att få rätt vinkel och att funktionerna funkar är minst lika svårt.

Om nån har sett nån som lyckats med detta får ni gärna länka så man får lite idéer. Har sett 3-4 st som lyckats på olika sätt men oftast lite mindre skala och skippat en eller 2 funktioner.

jensglindgren

Byggde lite igår, förstärkte bakaxeln och gjorde stänkskärmar.

Ska försöka bredda chassit så det är 5 studs mellan balkarna för att få plats med allt.

[/url]20170812_210414 by jensglindgren, on Flickr
[/img]

[/url]20170812_231156 by jensglindgren, on Flickr
[/img]

[/url]20170812_231214 by jensglindgren, on Flickr
[/img]

Boathill

Jade skippat V8n och satt stora motorn där istället :)

jensglindgren

Citat från: Boathill skrivet 13 augusti 2017 kl. 17:40
Jade skippat V8n och satt stora motorn där istället :)

Ja det är faktiskt lite därför jag vill bredda den till 5 studs så xl-motorn kan sitta i ramen!

jensglindgren

Lite mer byggt, fick dit motorn till drivning och styrningen längst fram.

2017-08-13_09-53-32 by jensglindgren, on Flickr

jensglindgren

Fått en hel del gjort nu ikväll.

L-motorn ska byggas in helt sen och se ut som en tank eller liknande.

Har problem med ställdonet  som trycker bak armen som plockar upp containern. Får inte till rätt vinkel så den trycker bak hela alltet istället för att trycka uppåt.

2017-08-15_10-12-37 by jensglindgren, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.