Lego Train 9V Extreme - klart!

Startat av DaRePo, 06 Juni 2017 kl. 16:20

Föregående ämne - Nästa ämne

BerraBZ

Härligt!! Hoppas du flyttar inte snart.  ;)

DaRePo

Citat från: BerraBZ skrivet 14 Juni 2017 kl. 14:08
Härligt!! Hoppas du flyttar inte snart.  ;)

Vi flyttar upp till stugan nu på fredag. Så nu blir det en lång Legotåg time-out fram till mitten på september.

DaRePo

Efter ett långt sommar- och höstuppehåll är det nu dags att börja infria löftet jag gav i juni - filmer.

Tillsammans med ytterligare bilder har jag nu lagt ut länken till den första filmen på inläggets första sida.

Ha kul - och håll andan!

Myko

Jag hade nog inte fattat vidden riktigt. Helt otroligt så professionellt genomfört!

o0ger

Ja, vad ska man säga? Sjukt imponerande! Det är det häftigaste lego tåg-projekt jag någonsin sett!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Men hur ska du få med det till nästa utställning...
;)

Världsklass! Inte bara banbygget, utan även tåglängden - det var häftigt när malmtåget snurrade runt i korkskruven och man ser slutvagnen långt där borta...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

DaRePo

Det blir nog inga fler utställningar för min del. Kommer att ha fullt upp med mina egna projekt hemma ändå.

Däremot får vi väl sikta på att träffas hos mig och se härligheten IRL...

Vi får väl hitta lämpliga besökstider när den värsta julrushen har lagt sig.

byStfn

Jag hade även jag inte insett vidden av detta förrän jag såg filmen! Mäktigt! Vill verkligen se detta live någongång i framtiden!

Joacim

Zilmrud

FY S@t#N!!!! Det var en av de grymmaste byggen jag har sett på länge. Jag hade helt missat tråden förrens nu!

Bra jobbat Daniel!!!
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

DaRePo

Citat från: AndersI skrivet 28 November 2017 kl. 16:45
Världsklass! Inte bara banbygget, utan även tåglängden - det var häftigt när malmtåget snurrade runt i korkskruven och man ser slutvagnen långt där borta...

Det är nog så långt det går att stretcha "Extreme", det är i alla fall min gissning. Malmtåget med sina 24 fullastade vagnar, 13 motorer, en totallängd på 6,4 meter och en vikt på ca. 11 kg har varit - och är - sannerligen ett borderline projekt. Det har tagit många timmars testkörningar och en hel del modifieringar - t.ex. vad gäller antal och placering av motorerna - tills jag lyckades med att köra tåget hela vägen upp och ner utan urspårningar. Det visade sig också att en av huvudorsakerna till urspårningarna var för låg hastighet uppför!

LeifSpangberg

Snyggt Daniel!

Äntligen!

Jag har ju haft fördelen att se delar av processen bli verklighet, dina mot och medgångar, detaljerna som sk-tit sig, både rent mekaniska med ävenså på det elektriska planet.

Jag räknar med att komma någon gång under senvintern-våren med mina 26 (?) sneda o skeva malmvagnar, så sätter vi rekord i längd, men då måååste vi köra i skalenlig fart  8) :)

I värsta fall tar jag med mig mina 2 Dm3:or, det lär ju behövas...

broder Leif

DaRePo

Du är mycket välkommen, Leif!

Den "tråkiga" nyheten är att The Rolling Road med sina 6 lok, 12 motorer och 31 vagnar står för det nya rekordet, i alla fall vad gäller tåglängd och antalet vagnar. En helt otrolig syn!

Ja, vi har diskuterat "skalenlig hastighet" tidigare. Faktum är att en av huvudorsakerna till urspårningarna har visat sig vara - just det! - för låg fart, i alla fall uppåt! Skalenligt eller inte, det måste ju ändå vara viktigast att klara tågen genom hela anläggningen utan urspårningar och kraschar ...

Fysik är väl inte mitt favoritämne direkt, men som jag skrev tidigare är den stora utmaningen att hantera krafterna som skapas i anläggningens olika avsnitt. Det mest olycksdrabbade avsnittet är höger klätterspiral, när tåget befinner sig fortfarande i den översta rampen och samtidigt tar sig uppåt i spiralen. Dm3:an - som själv väger drygt ett kilo - fungerar som en jättebromskloss längst fram. För att komma runt problemet krävs relativt hög och jämn rörelseenergi. Dessutom måste huvuddelen av motorerna finnas i tågets främre del så att pull överväger push, i alla fall i spiralen och i S-kurvan på stationsnivå.

Nextuz

Du får motorisera DM3:an med en technic motor och kabel ifrån den första motorn på första vagnen :) utväxling borde gå att lösa inne i loket :)

För övrigt... Känns det värt att köra skalenlig hastighet när stigningarna inte är skalenliga? :P

DaRePo

Citat från: Nextuz skrivet 01 December 2017 kl. 11:49
Du får motorisera DM3:an med en technic motor och kabel ifrån den första motorn på första vagnen :) utväxling borde gå att lösa inne i loket :)

Det har varit en lång resa med Dm3:an och motorer.

På den ursprungliga versionen fanns två 9V motorer, en i den främre och en i den bakre vagnen. Mittvagnen hade koppelstängen. Det funkade alldeles utmärkt, men lokets helhetsintryck var estetiskt inte särskilt tilltalande.

Då bestämde jag mig för att göra avkall på en av mina motton - funktionalitet går alltid före design. Beslutet blev att sätta koppelstängen på samtliga tre enheter och att inte sätta några motorer alls på Dm3:an. Själv tycker jag att resultatet vad gäller helhetsintrycket blev synnerligen lyckad och att Dm3:an har blivit något av en juvel i min tågamling. (Samma beslut togs vad gäller de tre Da-loken).

Jag har hela tiden varit medveten om problemet som skulle uppstå, dvs. "bromsklosseffekten" Det har tagit tid men nu kan jag konstatera att problemet är löst. Det går numera att köra tåget runt hela anläggningen utan urspårningar. Samma gäller timmertåget med de tre Da-loken. Några ytterligare ändringar är således inte aktuella.

Jag skrev redan i inledningen till denna tråd att 9V Extreme anläggningen inte är en "vanlig" tåganläggning utan snarare ett koncept-bygge, underförstådd en anläggning som har väldigt litet med verkligheten/skalenlighet att göra. Min målsättning har varit - och är - att skapa något unikt i stor skala som skulle ge unika tågupplevelser. Det målet anser jag är uppnådd med råge.

För min del blir det inte några ytterligare diskussioner kring temat skalenlighet, varken vad gäller anläggningen, tågen, hastigheter eller något annat.