Lego Train 9V Extreme - klart!

Startat av DaRePo, 06 Juni 2017 kl. 16:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Galet! Mina söner ska inte få se detta.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

DaRePo

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 07 Juni 2017 kl. 12:54

Varför??
Denna tråd är ju knappast barnförbjuden ....

Nextuz

Helt galet... jag höll på att tappa haken här :)

Fantastikt vilket arbete du lagt ner, och en perfekt bana om man är intresserad av rullande material :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: DaRePo skrivet 07 Juni 2017 kl. 13:26

Varför??

Nej, inte barnförbjuden på det sättet, men det skulle bli ett tjatande utan dess like ...
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Ozp

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 07 Juni 2017 kl. 15:02

Varför??

Nej, inte barnförbjuden på det sättet, men det skulle bli ett tjatande utan dess like ...

Kan du inte bygga en "liten" bana till dem hemma i lägenheten?

AndersI

Det lät häftigt redan när du pratade om det, men verkligheten överträffar alla bilder jag skapat mig av projektet! Dm3 med malm genom Norrland är ju bara för tjusigt!

Men det blir svårt att ta med anläggningen på en utställning  ;) I höst får du sätta upp schema med öppettider och entréavgift!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Ozp skrivet 07 Juni 2017 kl. 15:27

Varför??

Jag har precis fått ner banan i ett förråd, a.k.a. "hobbyrum", i källaren, så sambon skulle vara måttligt road om rälsen kom tillbaka.

DaRePo

Citat från: AndersI skrivet 07 Juni 2017 kl. 16:00
Det lät häftigt redan när du pratade om det, men verkligheten överträffar alla bilder jag skapat mig av projektet! Dm3 med malm genom Norrland är ju bara för tjusigt!

Men det blir svårt att ta med anläggningen på en utställning  ;) I höst får du sätta upp schema med öppettider och entréavgift!

Det var roligt att höra från dig.

En liten rättelse dock: Bilden med Dm3:an och malmtåget visar inte Norrland i bakgrunden utan en del av mitt gamla hemland - de schweiziska Alperna med Matterhorn och flera av Schweiz' högsta berg. Håller med CopMike - bilden är grym! (Tänk om det vore på riktigt!)

Håller med dig - det lär nog bli några stycken som vill titta på det IRL. Vi skippar entréavgifter men de får gärna ta med sig lite kaffebröd...

PS: Jag får nog skippa tanken med Rolling Road och 48 vagnar. Efter många timmars testkörning har jag äntligen fått ordning på malmtåget med dess 24 vagnar och 13 motorer (!). Det är mycket svårt att köra detta tåg utan att råka ut för urspårningar men nu har jag äntligen lyckats några gånger...
Tågets längd på dryga 6 m gör att tåget hela tiden befinner sig i olika avsnitt (ramper, plana avsnitt och klätterspiral) vilket gör att balansen/obalansen mellan pull och push ändras hela tiden - inte minst p.g.a. vikten på ca. 11 kg. För att undvika urspårningar krävs en noggrann avvägd fördelning av motorerna (med tyngdpunkt på pull) samt en "exakt" hastighet i de kritiska delarna av anläggningen.

DaRePo

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 07 Juni 2017 kl. 17:42

Varför??

Jag har precis fått ner banan i ett förråd, a.k.a. "hobbyrum", i källaren, så sambon skulle vara måttligt road om rälsen kom tillbaka.

Det låter på mig som om du har ett större problem. Hur skall dina söner få upp intresset för något så spännande som Lego tåg när du packat ner alltihopa i en källare?!?

Jag bjuder gärna hem dig och hela din familj - inkl. sambon! - på ett besök hos oss i Knivsta efter sommaren. Det är nog få förunnat att se en sådan fantastisk anläggning IRL. Det behöver ju inte leda till ett tjat utan dess like - utan snarare bli en upplevelse som hänger kvar som ett oförglömligt minne (och som kanske sätter ett litet tågfrö för framtiden ...)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: DaRePo skrivet 07 Juni 2017 kl. 18:11
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 07 Juni 2017 kl. 17:42

Varför??

Det låter på mig som om du har ett större problem. Hur skall dina söner få upp intresset för något så spännande som Lego tåg när du packat ner alltihopa i en källare?!?

Jag bjuder gärna hem dig och hela din familj - inkl. sambon! - på ett besök hos oss i Knivsta efter sommaren. Det är nog få förunnat att se en sådan fantastisk anläggning IRL. Det behöver ju inte leda till ett tjat utan dess like - utan snarare hänga kvar som ett oförglömligt minne ...

Banan är uppbyggd i källaren, så vi kör där ibland.

Tackar för erbjudandet om besök!

DaRePo

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 07 Juni 2017 kl. 18:23
Tackar för erbjudandet om besök!

Kontakta mig gärna någon gång i september för att bestämma datum och tid

Emma

Region Mitten

Peter S

Nice! Ta med den till Klossfestivalen så får man titta lite närmare!  ;)

DaRePo

Citat från: Peter S skrivet 08 Juni 2017 kl. 17:22
Nice! Ta med den till Klossfestivalen så får man titta lite närmare!  ;)

Klossfestivalen är väl inte riktigt min grej men du får gärna komma förbi efter sommaren och titta litet närmare ...

Selander

Det här ska bli kul att se på riktigt  ;)
Allt är precis så spektakulärt som jag tänkt mig.