Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Star Wars 2017

Startat av lingonfil, 06 Maj 2017 kl. 15:03

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Glad Revenge of the sixth på er alla Star Warsfantaster!

På utställningen i Linköping så reagerade jag på att Star Wars-byggen var ganska utspridda och att de delade bord med hus och annat. Jag hade en liknade reflektion med Sci-fi skepp året innan i Halmstad, vilket resulterade i CB Exodus.

Nu tänkte jag vända blicken till Star Wars och försöka knuffa till det och se om något vaknar till liv. =) (PS. jag kommer fortsätta dra och pusha Exodus)

Jag har lite idéer men först några reflektioner:
A. Vi är ju ett gäng Star Wars byggare på forumet. Det vet jag. Det dök upp en massiv dödsstjärna häromdagen! Men hur mycket syns vi på eventet? Aetheria, tåglandskap, PACB mfl stjäl showen från oss!

B. Några Star Wars-byggen hamnade på andra bord. CS deathstar (Jonta D), CS TIE fighter (dr.doddo), steam punk star wars (dr.doddo) och mini endor (Dr. doddo) hamnade på andra bord. Hade det t ex inte varit kul att se mini endor precis bredvid Krakfots massiva endor dislpay?

C. Star Wars samsades med bolibompahus och andra mästerbyggen. Visserligen var det gott sällskap, men jag tror det hade varit mer effektfullt med allt Star Wars i ensamt majestät. =)

D. Jag älskar ju Star Wars. 50% av mitt uppbyggda lego där hemma är Star Wars. Jag var ju med på trenchen i Halmstad (och ställde ut någon slags modifierad version i Kista och Uppsala). Ändå hade jag inte med mig ett enda SW-bygge till Linköping. Varför hade jag inte det? Det finns kanske fler som jag, som "borde" komma dit med mer Star Wars? Finns det inte någon som äger värsta Star Wars minifigsamlingen? Var var den på utställningen?

Nu till mina idéer.

1. Star Wars bord

Samla alla Star Wars byggen på ett eget bord. Med det så menar jag inte endast att samla byggena på ett gemensamt bord. Utan då tänker jag mig att man också ser till att ha en Star Wars skylt (byggd i Lego?). Kanske alla MOCs-kort kan skrivas med Star Wars typsnitt. Det finns säkert fler idéer man kan spåna fram som lyfter fram Star Wars temat. Musik? Ljudeffekter? Cosplay? Vad vet jag ...

Med ett gemensamt bord så kanske det också blir en samlingspunkt för oss AFOLS och SW-nördar att ses och snacka lite SW. Kanske planeras nästa CB där och då? Lord Flintstone har SW-tatueringar över hela armen och ställde ut ett riktigt juste SW-bygge, men ändå jag såg inte honom hänga omkring vid SW-byggena, han verkade mest springa omkring bland Aetheria.

Om inte annat så kanske ett SW-bord leder till att alla andra sci-fi byggen slipper få frågan om det är från Star Wars. =)

2. 32x32 Displayer
Med ett gemensamt bord så hade jag tanken på att försöka få till någon slags röd tråd.

Min tanke var att göra displayer med Star Wars motiv från filmerna. Så ställer man upp dem i ordningen de framträder i filmerna så att man liksom spelar upp hela rymdsagan!

Jag tänker mig det som vignetter 32x32. Förhoppningsvis uppnår man tillräcklig täckning så att de viktigaste scenerna finns representerade.

Jag tror att det kommer gå alldeles utmärkt att blanda olika skalor! Slagfältet på hoth passar kanske rätt bra för microskala medan bataljen ombord på Tantiv IV passar bättre i minifigskala. Och det finns kanske fler skalor att använda sig av. Lukes huvud i naturlig storlek när han siktar ned torpeden i dödsstjärnan eller Vader och Obi-Wans constractionfigurer () i duell på dödsstjärnan.

Jag tänker mig också att man inte behöver vara rädd för att använda officiella sets. Så länge man bakar in dem i en egenbyggd vignett. Den röda tråden är att spela upp ikoniska scener ur filmerna och den enda gemensamma standarden är att det ska rymmas på en 32x32-platta.

Jag tyckte vi mer eller mindre redan hade tre sådana vignetter nu i Linköping. Dr.doddos endor, Wolkers Reys speeder samt Lord flintstones carbon freezer scen. Jag hade en 32x32 vignett med Snow speeder (by larry lars) stående hemma i min bokhylla. Jag har en meditationskammare som jag kan bygga ut till en 32x32 platta och jag har långt gångna planer på en mini hoth display. Jag tänkte också krympa ned min del av CB-trench till 32x32.

Så redan nu har vi sju st 32x32 displayer!

(jag hittade ingen bild på wolckers bygge)

Tankar?

dalle

Nu är jag ingen star wars byggare men jag tycker ditt förslag är bra. Jag är av den åsikten att i första hand så ska byggen visas så bra det går och då är ett genomtänkt gemensamt bord med star wars tema ett sådant bra förslag.
Vet att det finns en annan falang som tycker att det är viktigare att det byggaren än temat som är de samlande faktorn. Så att byggaren kan vakta och prata om sin produkt och svara på den fråga som besökaren kommer på först: "Är det du som byggt allt."

Skafte

lingonfil

ColA

Trevligt med lite mer SW.
Låter som det är dags för mig att ställa ut, har en helt ok SW minifig samling, sen bygger jag gärna någon scen.

fork

Låter kul, har länge varit  sugen att bygga lite Star Wars, en 32x32 är ju rätt lagom format.

Peter S

Citat från: dalle skrivet 06 Maj 2017 kl. 17:46
Vet att det finns en annan falang som tycker att det är viktigare att det byggaren än temat som är de samlande faktorn. Så att byggaren kan vakta och prata om sin produkt och svara på den fråga som besökaren kommer på först: "Är det du som byggt allt."
Gör det? Trodde det var till viss del praktiskt, men inte att det var en strategi. Det måste vi gå till botten med... Det är lika dåligt för en besökare som för en klädköpare att springa runt bland alla olika märkesbutiker i ett varuhus för att leta efter ett par svarta byxor.

Gideon

Kan gärna fixa en Starwars-"ö" på Klossfestivalen om ni anmäler era SW-byggen separat, dvs inte del i en yta med "Byggare NNs samlade byggen".
Det är heller inte fel att uttryckligen skriva "ställ gärna ut tillsammans med andra SW-byggen" om jag i hasten missar att det är ett SW-bygge.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Clarmo

Ja!! Min uppbyggda legosamling består av bara Star Wars, det var just Star wars som fick in mig på Lego igen.

Jag håller just nu på och bygger två stycken 32x32 moduler med inriktning Star Wars. (Finns en WIP tråd på forumet)

Lordflintstone

BRA ide!
Detta kanske kan få mig att få tummen ur.
Mitt nästa SW bygge är också Hoth men i minifig skala. Den blir nog 32 pluppar djup men tänkt att bli 2,5 meter lång. Men skall göra dem i 32x32 moduler. Då kan man ta ur en eller två moduler till en utställning.

Clarmo

Fick en tanke om just SW minifigs. Vi skulle kunna göra som ett "CB" med minifigs. Jag tror det skulle kunna bli en väldigt imponerande samling om flera stycken ställde ut sina figs tillsammans på något sätt.

Peter S

Börjar vi närma oss ett Hoth-CB? Eller något med alla Stormtroopers? Eller rent av

Har nog snart samlat ihop till hela motorized walking AT-AT...

Lordflintstone

Min snowtrooper arme är nog uppe på 70 figs eller mer, kanke/hoppas jag. Det ligger utspridda i en massa lådor. Skall sammla ihop dem nör jag städar lego rummet nästa gång. I höst kaske. ;)

drdoddo

Just att samla SW-byggen kan ju vara en bra start, då kan man få en chans att prata ihop sig lite också om ev CB-liknande historia.

Skafte

Jag har inte partat ut min minifigursamling. Alla 561 (eller vad det är) olika 1999-2013.