[MOC][Mästerbyggare 2016] WIP Watchmen

Startat av byStfn, 09 December 2016 kl. 09:41

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Citat från: Odidoma skrivet 03 Januari 2017 kl. 09:53
Så sant, jag bara antog att det var snottat.

Jodå, det är snottat med en hel vägg åt sidan (se nedan), men det blir bra mycket stabilare än två stycken 3307 mot varandra. Då behövs dessutom någon form av fästning på baksidan om det ska vara slätt på framsidan och sitta fast. Och jag är ett fan av stabila byggen :)

Citat från: Odidoma skrivet 03 Januari 2017 kl. 09:53
Går det att bygga likadana fönster en halvstud in, ha fönster emellan och låta rosalita ljus strömma in från kanterna? Blir iof svårt att hitta fönster i halvcirklar. Lycka till!

Låter minst sagt komplicerat och antal bitar med så stora runda hål är helt klart begränsade..

Odidoma

byStfn

Citat från: Odidoma skrivet 03 Januari 2017 kl. 13:46
Jag lyckas inte "se nedan".

Nu ska det vara fixat. Hade råkat radera bilden men cache-minnet gjorde att jag såg den fortfarande! :)

byStfn

Gårdagens byggande resulterade i lite tegelvägg, ett test av egendesignad brandstege som legat på mitt skrivbord sedan sommaren och slutligen ett fönstertest.

Brandstegen ska sitta fast på flera punkter och jag funderar på att ha en stege på vardera hörn av byggnaden mest för att jag tycker de är så stiliga. Mycket detaljer och verklighetskänsla på köpet. Den är stadgad på så många ställen som möjligt eftersom samtliga stegar jag sett inkl Legos egna designer delar alla samma sak - de är något sköra, och jag vill inte behöva justera den hela tiden efter en tur med dammvippa el. dylikt. Måste Bricklinka ihop massa stegar och galler nu men framförallt clips och armar av olika slag.

Har inga problem med att blanda svart eller gun metal, men DBG och framförallt LBG blev lite för ljust för dessa. Kanske gör en hel sektion i DBG för att testa hur det ser ut med olika färger.

Fönstret är en snot-mardröm som ser hemskt ut på insidan nu, men det struntar jag i. Hade helst sett att hela var en halv stud in i väggen men det självklara valet av 50745 ovanför fönstrena gör att jag inte kan få in de. Ett alternativ som jag tänkte på är att bara ha en enfärgad plate ovanför, men den blir krånglig att fästa då.

Den här versionen resulterar dessvärre i två små hål i väggen ovanför stänkskärmen, men det kan jag leva med. Kanske. Finns inte ens plats för en tile på baksidan pga att den klossade delen av fönstret inte sitter fast utan bara vilar på resten av konstruktionen.

Testade även att bygga så mycket jag kunde av väggen med de få masonry-bitarna jag hade. Mer är på gång i nästa vecka förhoppningsvis, men nu är det dags att bygga moduverse-platta nr2 och se om jag får ihop en hel nedre botten!

drdoddo

Ser ju lovande ut. Här hade jag tänkt vinna rookiepriset på walkover  ;D men nu verkar det ju som man måste bygga något som faktiskt är både snyggt och bra ;)

byStfn

Citat från: drdoddo skrivet 04 Januari 2017 kl. 21:05
Ser ju lovande ut. Här hade jag tänkt vinna rookiepriset på walkover ;D men nu verkar det ju som man måste bygga något som faktiskt är både snyggt och bra ;)

Jag ska banne mig ge dig en match! :P även fast du tagit AFOL-världen med storm förra året! Och är det någon som ska ha pris för något så är det nog du i "mesta byggare 2016" :D

byStfn

Ett test i väntan på tegel, fönster och allt annat som är kvar :P

drdoddo

Snyggt där, ska bli kul att se hur det ser ut helt färdigt och kanske lite lämplig belysning, etc.

byStfn

Citat från: drdoddo skrivet 13 Januari 2017 kl. 20:44
Snyggt där, ska bli kul att se hur det ser ut helt färdigt och kanske lite lämplig belysning, etc.

Tack! Börja inte nämna belysning däremot. Samtidigt i den riktiga världen letar vi nämligen lägenhet och måste flytta innan sista mars, så jag vet inte hur mycket mer det blir än bara väggar just nu  :-\

Myko

Boathill

Region Hufvudstaden

byStfn

byStfn

Gjorde ett sidobygge av ett tidningsstånd som är en rätt stor del av den grafiska romanen men fick stryka på foten när filmen skulle hårdklippas. Dyker upp i desto fler scener i den mycket förlängda Ultimate Cut. Jag blev så nöjd att den fick fotograferas av separat från resten som inte heller är helt färdigt. Jag sliter även med att försöka utöka med två extra moduverse just nu.

Här är filmförlagan som jag mer eller mindre helt gått efter.

Innan jag är helt nöjd så ska de flesta tiles bytas ut mot custom-printade och jag letar även nu bland minifigs på Bricklink för att hitta de ultimata karaktärerna som måste finnas här, dvs Bernie - tidningsförsäljaren samt Bernie - serietidningsläsaren. Detta siktar jag dock inte på att hinna före deadline utan förhoppningsvis till Linköping eller så mycket jag hinner till Uppsala.

Just det - stolpen är rätt och slätt snodd från Spinder-Man: Ghost Rider Team-up efter att mina egna försök inte har resulterat i något bra ännu.

dalle

Då är vi två som har tidningsstånd i denna tävling.
Vi har dock tagit inspiration från två olika metropolers stilar.

byStfn

Citat från: dalle skrivet 29 Januari 2017 kl. 13:58
Då är vi två som har tidningsstånd i denna tävling.
Vi har dock tagit inspiration från två olika metropolers stilar.

Jo, jag blev full i skratt när jag såg ditt bygge. Har velat bygga den där kiosken sedan jag fick tanken att bygga scener från filmen men drog mig först innan jag insåg att de skulle bli ganska olika varandra :) Vilken metropol har du lånat inspiration från?