[MOC][Mästerbyggare 2016] WIP Watchmen

Startat av byStfn, 09 December 2016 kl. 09:41

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Lite sen på banan men nu äntligen har jag samlat på mig tillräckligt med bitar för att börja bygga så smått på detta. Har dragit mig in i det sista och velat fram och tillbaka huruvida jag kommer hinna med tanke på julledigheter osv, men nu kör vi ett försök! Jag har ju fortfarande chans på rookie-priset :P

Jag är sedan tonåren en stor fantast av serien Watchmen av Alan Moore och Dave Gibbons och brukar även försvara filmen med samma namn av Zack Snyder som kom 2009. Mitt bygge ska (på sikt) försöka fånga så många miljöer som möjligt från filmen, men för mästerbyggartävlingen riktar jag in mig på restaurangen Gunga Diner med tillhörande tegelhus ovanpå. Höjden på huset hänger på bit-ekonomin eftersom förlagan saknar höjdangivelse.

Jag kommer givetvis få en massa problem med att designen och looken har så mycket neon-ljus i sig, men tankar om LED-belysning finns långt i bakhuvudet, men första anhalten är att SNOTa ihop grunden med fönster och allt och att få ordning på de grova detaljerna.

Steg ett var att bygga några moduverse-plattor. Har nästan inget grått så det få bli en icke-fotogenisk grund för tillfället med bitar från sommarens Klossfestival då jag redan hade detta i tankarna. Dock kom jag på att plocka grått alldeles för sent efter att Svartkrut plockat på sig en massa, så min första platta blir röd-lila-azur-grå med lite gult och orange :P

Jag kommer att uppdatera den här tråden med inspiration, förlagor, ritningar och annat. Med tiden kommer projektet få en officiell tråd tänker jag men nu är det mästerbyggartävlingen som gäller!

Over and out!

Peter S

BRA! Ett litet tips: Sätt ett stöd under de färgade platesen också så att de står stadigt på bordet. När du börjar bygga på höjden brukar även många knoppars koppling knaka i fogarna...

byStfn

Citat från: Peter S skrivet 09 December 2016 kl. 09:55
BRA! Ett litet tips: Sätt ett stöd under de färgade platesen också så att de står stadigt på bordet. När du börjar bygga på höjden brukar även många knoppars koppling knaka i fogarna...

Bra tips! Tänkte tanken, men jag kommer byta ut mot 16x16-plattor när jag kommer över några billigt.. Är egentligen bara en av fjärdedelarna som är riktigt dålig, så den byter jag nog ut mot något udda 16x16 jag har liggande. Ville bara få en känsla av att ha en enfärgad moduverse framför mig. Som någon sa i Halmstad - känslan att veta att plattorna bara är byggda i LBG är värt det. Dock är det en form av purism jag inte tillåter mig själv att ha råd till just nu :)

Dark_Link

Ser verkligen fram emot att se detta bygga ta form.  8)

Myko

Lite töntigt att bygga ett kvarter på superhjältetemat, får jag väl säga, eller ska ditt bygge vara en dekonstruktion av mitt? :P

Skämt åsido, ska bli spännande att se hur du lyckas översätta konceptbilderna i plast!

Anders67

Citat från: Myko skrivet 09 December 2016 kl. 12:00
Lite töntigt att bygga ett kvarter på superhjältetemat, får jag väl säga, eller ska ditt bygge vara en dekonstruktion av mitt? :P

Skämt åsido, ska bli spännande att se hur du lyckas översätta konceptbilderna i plast!
Är det samma universum eller olika världar DC vs Marvel?

Härligt med fler byggen i denna tävling - kan jag lägga till dig till listan?

Studley Heinsbergen

Spännande! Och filmen är åtminstone ett estetiskt mästerverk (bland de få filmer som har ett smarrigare intro räknas t.ex. samma regissörs Dawn of the Dead-remake). Det var först efter den som Mr. Snyders filmkarriär körde ned i något slags träsk.

Ser fram emot att få se hur fönstren ska lösas!

Perhed

Coolt! Håller tummarna för att du slutför uppdraget. Amerikanska diners är riktigt snygga.
Jag gillar också filmatiseringen av the watchmen. Visserligen låg jag på sjukhus och hade inte sovit på tre dygn när jag såg den, men ändå.
Min bricklinkbutik Brickatorium http://www.bricklink.com/store/home.page?p=perhed

byStfn

Citat från: Myko skrivet 09 December 2016 kl. 12:00

Haha, jag tänkte att du skulle tycka det ;) Jag ska försöka att inte dekonstruera ditt bygge, varken teoretisk eller fysiskt :D

Citat från: Anders67 skrivet 09 December 2016 kl. 15:06
Är det samma universum eller olika världar DC vs Marvel?

Härligt med fler byggen i denna tävling - kan jag lägga till dig till listan?

DC och Marvel är oftast olika universum, men Watchmen tillhör inget av dessa då det gjordes som en dekonstruktion av 80-talets superhjälteserier (därav Mykos kommentar, antar jag). Och ja, lägg till mig på listan :)

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 09 December 2016 kl. 19:27
Ser fram emot att få se hur fönstren ska lösas!

Iiiik, jag med, hahaa!

Citat från: Perhed skrivet 09 December 2016 kl. 20:23
Coolt! Håller tummarna för att du slutför uppdraget. Amerikanska diners är riktigt snygga.
Jag gillar också filmatiseringen av the watchmen. Visserligen låg jag på sjukhus och hade inte sovit på tre dygn när jag såg den, men ändå.

Se om den, men framförallt rekommenderar jag boken. Ett mästerverk som är mer eller mindre aktuell efter 30 år.

BeardedNerd

Jag har faktiskt hört att DC har plockat in Watchmen till sin officiella värld, men jag läser inte DC-serierna så kan inte kolla exakt.

Watchmen-figurer vore väldigt trevligt men jag skulle tro att licensen är tämligen ointressant för Lego. Fast kanske Vacation Batman kan vara en början på en Nite Owl?

byStfn

Citat från: BeardedNerd skrivet 16 December 2016 kl. 19:21
Jag har faktiskt hört att DC har plockat in Watchmen till sin officiella värld, men jag läser inte DC-serierna så kan inte kolla exakt.

Watchmen-figurer vore väldigt trevligt men jag skulle tro att licensen är tämligen ointressant för Lego. Fast kanske Vacation Batman kan vara en början på en Nite Owl?

Ja, det har visst med deras nya reboot att göra. Jag ogillar skarpt att de är och petar i det, men det är en annan diskussion. Jag ska på sikt göra figurerna också och helst med så lite egna tryck och grejer som möjligt..

Och nu en liten uppdatering av bygget!

Några få väggar är uppe och en massa beslut om bredd och höjd på dörrar och fönster håller på att tas samtidigt som jag har Bricklink öppet för att kolla vilka bitar som jag kan få tag på snabbast möjligt. Jag har gett mig sjutton på att få ihop detta i tid!

Odidoma

Väldigt bra början!! Kommer du läggning ljus i bygget?

Sockerbit

byStfn

Citat från: Odidoma skrivet 03 Januari 2017 kl. 01:35
Väldigt bra början!! Kommer du läggning ljus i bygget?

Tack! Jag känner ju att jag måste det nästan. Tappar rejält på att inte ha en rosalila karm inuti fönstrena, men jag har inte kommit på något sätt att lösa just det. Det finns sprillans nya 1x4x3 fönsterkarmar i magenta men att matcha de karmarna till de rundade fönstrena är snudd på omöjligt.

Citat från: Sockerbit skrivet 03 Januari 2017 kl. 08:38
Fint, snygga ovala fönster.

Tack! Dessutom rätt lätta att bygga (stabila) pga den nya 18653 som kom i svart förra året i ninjago-setet ..

Odidoma

Så sant, jag bara antog att det var snottat. Går det att bygga likadana fönster en halvstud in, ha fönster emellan och låta rosalita ljus strömma in från kanterna? Blir iof svårt att hitta fönster i halvcirklar. Lycka till!