Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Fototråd

Startat av Ashman, 10 November 2016 kl. 15:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

Det känns som det är mycket intresse kring Lego-foto just nu; fotoskolor, trådar om kamera, och det har varit en hel del aktivitet kring ämnet i olika Facebook-grupper. Jag skulle vilja starta en fototråd där man dels kan dela med sig om tips och dels ställa frågor för att få hjälp när man inte får till det.

Jag själv fotar mycket med mobilen pga enkelheten i både fotografering och bildredigering och sen direkt upp på sociala medier eller forum. När jag sen ibland blir ombedd att skicka bilder till folk inser jag att bilderna har rätt låg kvalitet så länge man inte ser dem på en liten mobiltelefonskärm. Därför har jag själv ett behov av att lära mig mer.

Om det redan finns en sån här tråd ber jag om ursäkt. Finns det inget intresse för en sådan så dör den väl ut rätt kvickt och ingen skada skedd  :)

Ashman

Jag börjar själv med ett litet tips om hur man kan skapa roliga skuggeffekter med Lego och så kan jag fylla på med lite frågor jag har sen också, för jag har en del bilder som inte blev som jag tänkte :)

Jag har tidigare postat det på AFOL Sverige på Facebook.
Det är att man kapslar in bygget med Lego och designar inkapslingen så man får de ljus- och skuggeffekter man vill åt. Jag brukar göra delarna skjutbara så jag enkelt kan korrigera för att få rätt effekter. Tre exempel i bilderna.

I första så är taket skjutbart så jag enkelt kunde skapa en känsla av att ljuset  kom från en lampa i taket ovanför dörren..

Encapsulating for shadow effect by Anders Löfgren, on Flickr

I andra så är taken skjutbara mot varandra för jag ville skapa en imitation av ljusrör i en korridor.

Encapsulating for shadow effect by Anders Löfgren, on Flickr

I tredje är inget skjutbart utan hela bygget bara en stor låda med ett hål för fotografering. Jag fick lägga på svart kartongpapp för att släcka ut allt ljus.

Encapsulating for shadow effect -1 by Anders Löfgren, on Flickr

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Gideon

Jag använder vardagsrumstaket som diffusor genom att studsa blixten mot det vita taket, det funkar oftast kanonbra och det kräver inget extra fippel när "studion" ska ställas iordning. Hur jag riktar blixten mot taket styr väldigt mycket hur ljuset sen faller på bygget, eftersom man ju kan säga att man skapar en "lysande fläck" i taket där blixtljuset studsar ner ifrån. Ibland vinklar jag också blixten så pass mycket bakåt att en vit vägg bakom mig får hjälpa till att studsa en del ljus på framsidan av bygget och fylla i skuggorna.

Har dock experimenterat med att ha ett paraply från vardera sida och visst kanske det blir en gnutta jämnare ljus men det är ofta inte värt besväret att montera upp, fippla med att blixtarna ska slavtändas mm...

För ett av mina senaste byggen testade jag en medelväg, med blixt på kameran som vanligt men med ett paraply med en svagare inställd slavblixt för att fylla ut lite längre ner på bygget i det som annars hamnade i skugga. Men vilken vit reflekterande yta som helst hade kunna gjort samma jobb som paraplyet. Notera också att jag stod typ 3 m bort från bygget och zoomade in med teleobjektivet, vilket verkar vara ett vanligt sätt att ta studiobilder. Jag tycker också att det ger en trevligare presentation av bygget än om man får en förstorad framkant på byggets bas och en förkrympt bakände, vilket blir resultatet av om man istället står väldigt nära och zoomar ut för att få plats med bygget på bilden.

Resultatet blev såhär:
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Ashman

Citat från: swestar skrivet 10 November 2016 kl. 22:15
"Easy and Cheap PHOTO LIGHTBOX Tutorial DIY" https://www.youtube.com/watch?v=VBxo6rbHtBM :)
Bra tips! Det är nåt liknande jag har börjat bygga, men denna såg bätre ut. Har inte hittat bra lampor dock.

Citat från: Gideon skrivet 10 November 2016 kl. 23:06
Jag använder vardagsrumstaket som diffusor genom att studsa blixten mot det vita taket, det funkar oftast kanonbra och det kräver inget extra fippel när "studion" ska ställas iordning. Hur jag riktar blixten mot taket styr väldigt mycket hur ljuset sen faller på bygget, eftersom man ju kan säga att man skapar en "lysande fläck" i taket där blixtljuset studsar ner ifrån. Ibland vinklar jag också blixten så pass mycket bakåt att en vit vägg bakom mig får hjälpa till att studsa en del ljus på framsidan av bygget och fylla i skuggorna.

Har dock experimenterat med att ha ett paraply från vardera sida och visst kanske det blir en gnutta jämnare ljus men det är ofta inte värt besväret att montera upp, fippla med att blixtarna ska slavtändas mm...

För ett av mina senaste byggen testade jag en medelväg, med blixt på kameran som vanligt men med ett paraply med en svagare inställd slavblixt för att fylla ut lite längre ner på bygget i det som annars hamnade i skugga. Men vilken vit reflekterande yta som helst hade kunna gjort samma jobb som paraplyet. Notera också att jag stod typ 3 m bort från bygget och zoomade in med teleobjektivet, vilket verkar vara ett vanligt sätt att ta studiobilder. Jag tycker också att det ger en trevligare presentation av bygget än om man får en förstorad framkant på byggets bas och en förkrympt bakände, vilket blir resultatet av om man istället står väldigt nära och zoomar ut för att få plats med bygget på bilden.

Jag har provat att bygga enkla reflektorer med aluminiumfolie och det funkade riktigt bra. Jag fotar aldrig med blixt eftersom jag brukar vilja bygga upp skuggeffekter. Känns som det blir väldigt avancerat med blixt :)

Jag håller med om att teleobjektivet gör att du får en trevligare presentation när det inte blir så förvrängt. Vet du vad du hade för zoom? Jag har ett 70-200 som jag funderar på att börja använda lite mer. Rätt tung och otymplig bara så jag är osäker om mitt klena stativ klarar det.

Gideon

Citat från: Ashman skrivet 11 November 2016 kl. 13:01
Jag har provat att bygga enkla reflektorer med aluminiumfolie och det funkade riktigt bra. Jag fotar aldrig med blixt eftersom jag brukar vilja bygga upp skuggeffekter. Känns som det blir väldigt avancerat med blixt :)

Jag håller med om att teleobjektivet gör att du får en trevligare presentation när det inte blir så förvrängt. Vet du vad du hade för zoom? Jag har ett 70-200 som jag funderar på att börja använda lite mer. Rätt tung och otymplig bara så jag är osäker om mitt klena stativ klarar det.
Ja en nackdel med blixt för lite mer avancerat ljus är ju att man inte ser när man ställer in hur det blir (om man inte har studioblixtar med inställningslampor) så det blir lite trial and error. Men det har många fördelar att använda blixt också, i mitt fall främst att jag i stort sett bara behöver klicka fast blixten på kameran och rikta dem mot taket för att slippa labba med lampor, sladdar mm för att få en ljussättning jag är hyfsat nöjd med. (Men sen som jag skrev ovan så kan man ju labba en hel del med det också när man börjar blanda in flera blixtar, habegäret för 1-2 blixtar till och radiosändare är stort...:P )
En annan fördel tycker jag är att färgbalansen blir lätt att få till rätt med blixtljus, men det gäller väl samma även med lampor bara det är likadana lampor.

Jag använder ett 70-200 f/4, oftast runt 100 mm f/11-13 när jag fotar mina byggen. På en kamera med mindre sensor (som din Canon 7D) så motsvarar ju redan 70 mm minst 100-110 mm i fullformat. Det ökade skärpedjupet innebär då att man också kan använda en något större bländare och ändå få bygget skarpt både i fram- och bakkant, vilket är en inte obetydlig nackdel att fota med fullformat för denna typ av "produktfoto".
Men med den typen av konstnärligt foto som du håller på med är det inte alls säkert att ett tele-perspektiv blir mest lyckat, det är en stor del i illusionen att något är större just att ha ett vidvinkligt perspektiv tycker jag. Korridoren är ett utmärkt exempel på att vidvinkel är bra för att skapa just den illusionen av att man befinner sig mitt i omgivningen.

Ska man t ex få samma perspektiv som med en iPhone 6 så ska man på fullformat ha en brännvidd som motsvarar typ 33 mm, dvs på en Canon APS-C (som 7D) knappt 21 mm och på en Nikon DX (som min D5500) runt 22 mm. Både Nikon DX och Canon APS-C kommer ju att ha en sensor som är någonstans mellan iPhonens och fullformat, men betydligt närmare fullformat än iPhonens 4.8 mm stora sensor ;)

Generellt kan man väl säga att mycket av det man kan hitta på nätet om produktfotografering kan tillämpas på att fota lego.
Flickr   Instagram

o0ger

Jag hittar inga bra lampor. Mina byggstrålkastare har för gult ljus och det verkar omöjligt att hitta nya lampor som passar.

Vad använder ni andra för lampor?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 21 Februari 2017 kl. 14:18
Jag hittar inga bra lampor. Mina byggstrålkastare har för gult ljus och det verkar omöjligt att hitta nya lampor som passar.

Det funkar inte att korrigera vitbalansen om du har i princip bara det ljuset då...? Men blandar man för gult ljus med t ex dagsljus från ett fönster blir det inte bra såklart...

Jag tycker att blixtar ger mig det bästa ljuset, men kräver lite mixtrande och testskott eftersom det ju är svårt att se när man ställer i ordning hur ljus/skuggor kommer falla.
Flickr   Instagram

Nybohov Creation Ltd.

Passar på att fråga, är detta något att ha eller är det skräp? http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-studio-lampset-m-stativ-paraply-och-reflektor-p36508177
Färgtemperatur: 5500 Kelvin
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

shiftaltcmd

Jag brukar bara gå till en bättre lampaffär och berätta vad jag vill ha. Kan nog funka med Clas Ohlson/Jula/Biltema/Ikea också om man läser det finstilta om färgtemperatur.

Oftast 5000° Kelvin, som är standard på tryckerier och i den grafiska branschen.
En del fotografer vill ha ett ännu kallare/blåare ljus, 6500°.

Vanliga glödlampor brukar ligga på 3000-3500° som ger ett gulaktigt sken.
Stearinljus ligger runt 2000°.

Lyckades till och med reparera en gammal canon-scanner där lysröret gått sönder. Visade upp lysröret och sa vilken färgtemperatur som behövdes. Kostade väl en tiondel av att beställa från Canon.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur

Gideon

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 Februari 2017 kl. 14:25
Passar på att fråga, är detta något att ha eller är det skräp? http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-studio-lampset-m-stativ-paraply-och-reflektor-p36508177
Färgtemperatur: 5500 Kelvin
Kan inte uttala mig om kvaliteten men om det bara ska användas hemma för legofoto skulle det nog kunna funka galant :)
Eftersom det är kontinuerligt ljus bör du då ha kameran på ett stativ och använda lång slutartid sätta ISO till lägsta möjliga värde (brukar vara ISO 100).

Generellt kan man nog säga att man kan komma undan förvånansvärt billigt (åtminstone jämfört med vad man lägger på kamera och objektiv) med ljus, bakgrund mm om man inte har krav på att de ska hålla för daglig användning eller att man ska släpa med sig dem på olika konstiga ställen.
Flickr   Instagram

Nybohov Creation Ltd.

Jag tror att jag ska börja i den ändan, att se till att ha bra ljus först. För att parafrasera det gamla djungelordspråket: Det kvittar hur dyr espressomaskin du har om du ändå köper färdigmalda bönor.

Hittade även denna för en lite dyrare peng: http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-belysningsset-3-fotolampor-med-stativ-och-softbox-40-x-p36508318
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

swestar

400w halogen bygglampa
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Gideon

En viktig poäng här tycker jag att för att fota stillastående lego så är watt-talet av ganska liten betydelse så länge man har kameran på ett stativ. Man får samma resultat med 1 s slutartid med en 20 W-lampa som 1/20 s med en 400 W-lampa. Såklart svårt att handhålla kameran helt stadigt i 1 s dock ;)

Det viktigaste är enligt mig att ljuset har jämn temperatur och inte som t ex vissa halogenlampor i billiga "fotostudiokit" är blåare i mitten och gulare i kanten... Blanda heller inte ljuskällor av olika typ/färgtemperatur.
Så länge färgtemperaturen hos ljuset är relativt homogen i hela bilden kan man ganska lätt direkt i kameran innan fotograferingen ställa in vitbalansen till ljuskällan man använder (t ex glödljus, molnigt, ...) eller ännu bättre (dock bara om man fotar RAW) korrigera den i lugn och ro i efterhand i datorn. I det senare fallet kan man använda en referens, t ex ett för ändamålet avsett gråkort eller helt enkelt bara en legobit man lindat med ett antal varv vanlig billig PTFE gängtejp (t ex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp/Gangtejp-2000035476/, en rulle kostar hela 4:90 kr) som är nästan helt perfekt vit.

(Filmar man är det såklart en helt annan sak, då behöver man myyycket ljus.)
Flickr   Instagram

o0ger

Jag ska nog satsa mer på att inte blanda belysning. Alltså inte blanda mina byggstrålkastare med dagsljus.

Jag vet att man kan ta väldigt bra bilder med enkla medel. Calin tar ju väldigt bra bilder.

Maschinen Krieger  –  Lego Pkf.85 Falke / Mücken by Calin, on Flickr

I beskrivningen till bilden ovan går han igenom exakt hur han gör. Jag ska försöka sätta mig in i det nån gång när jag har tid. Så här ser det ut när han tar sina bilder:

Shooting Set by Calin, on Flickr
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!