Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Minifig series 3

Startat av Peewit, 18 September 2010 kl. 23:43

Föregående ämne - Nästa ämne

SuperMario

Citat från: Skrytsson skrivet 14 Januari 2011 kl. 22:05Bortanför (ja, bortanför)
Hmmm Är det inte något dialektalt?
Har för mig att uttrycket används en hel del någonstans i de norra delarna av landet, istället för 'bortom'.

Vad är den raka motsatsen, hitanför?

Skrytsson

Bortom, menade jag förstås

AndersI

Citat från: SuperMario skrivet 14 Januari 2011 kl. 22:28
Citat från: Skrytsson skrivet 14 Januari 2011 kl. 22:05Bortanför (ja, bortanför)
Har för mig att uttrycket används en hel del någonstans i de norra delarna av landet, istället för 'bortom'.

SAOL och SAOB anser visst inte att det är dialektalt, däremot "föga br."

Googlar man "bortanför" vs "bortom" så har det senare mer än tio gånger så många träffar. Tittar man på Google Fight blir det ännu värre siffror - http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=bortanf%F6r&word2=bortom
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 14 Januari 2011 kl. 22:41

Googlar man "bortanför" vs "bortom" så har det senare mer än tio gånger så många träffar. Tittar man på Google Fight blir det ännu värre siffror - http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=bortanf%F6r&word2=bortom

Haha!
Lite off topic, men jag kunde inte låta bli...
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=lego&word2=legos

Fredrik

Citat från: stigge72 skrivet 15 Januari 2011 kl. 01:15
Citat från: AndersI skrivet 14 Januari 2011 kl. 22:41

Googlar man "bortanför" vs "bortom" så har det senare mer än tio gånger så många träffar. Tittar man på Google Fight blir det ännu värre siffror - http://www.googlefight.com/index.php?

lang=en_GB&word1=bortanf%F6r&word2=bortom

Hehe, men ändå skrämmande att så många säger legos :/ LEGO eller LEGO Bricks ska de va!

Haha!
Lite off topic, men jag kunde inte låta bli...
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=lego&word2=legos

Måns.S

har köpt 2 figs. men var på påsen ska de där prickrna finnas?

Skrytsson

Längst ner på baksidan. Ibland kan de vara så pass diskreta att du måste hålla påsen i en viss vinkel under stark belysningen för att du ska kunna skymta dem. Rent spontant tror man till en början att det är tillfälligheter som gör att det blir små ut- och inbuktningar här av var, men i själva verket är det systematiskt.

Måns.S

Citat från: Skrytsson skrivet 15 Januari 2011 kl. 13:49
Längst ner på baksidan. Ibland kan de vara så pass diskreta att du måste hålla påsen i en viss vinkel under stark belysningen för att du ska kunna skymta dem. Rent spontant tror man till en början att det är tillfälligheter som gör att det blir små ut- och inbuktningar här av var, men i själva verket är det systematiskt.
Där tror jag att jag ser något....

AntonYmer

Jag köpte fyra påsar på måfå idag. Med prick-guiden kunde jag gissa rätt på 3/4. Den sista var rejserförarn som hade prickar mitt på mittskarven, de var svåra att se.

de Gothia

köpte tio st idag hos stor o liten för mina prispengar :) bara att vänta o se nu då! :)

Ferdik

Jag köpte några idagpå Maxi, blev galen på dessa punkter som knappt syns!

Lyckades iaf inte få några dubletter.

Ny mold-kpes på rappern (som jag ej har än) och basbollspelaren. Jag trodde först att det endast var en "ny vanlig" keps med tryck på. Gillar denna mycket, så verklig!  :)

Skrytsson

Citat från: Ferdik skrivet 15 Januari 2011 kl. 22:29
Ny mold-kpes på rappern (som jag ej har än) och basbollspelaren. Jag trodde först att det endast var en "ny vanlig" keps med tryck på. Gillar denna mycket, så verklig!  :)

Jepp, visst är de grymma! Nu blir det bort med de "gamla" kepsarna för mina citizens.

tellblom

Kanske har varit med förut men denna tycker jag är bäst:

Minifig 3 punktdecoder

/Martin

de Gothia

Citat från: tellblom skrivet 16 Januari 2011 kl. 08:29
Kanske har varit med förut men denna tycker jag är bäst:

Minifig 3 punktdecoder

/Martin

den har jag inte sett iaf! tack!!! :)

alven verkar lättast att känna igen då den är den enda som är 4 punkter på vänster sidan som jag förstod det som !:)

tellblom

Personligen tycker jag att punkterna är riktigt svåra att kolla ibland men men några dubletter gör ju inget :)