Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Minifig series 3

Startat av Peewit, 18 September 2010 kl. 23:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Citat från: Filbunken skrivet 12 Januari 2011 kl. 14:33
Citat från: stigge72 skrivet 12 Januari 2011 kl. 14:19
Citat från: Filbunken skrivet 11 Januari 2011 kl. 21:38
Jag plockade upp 6 alver idag, men jag tyckte att det var väldigt svårt att se på vissa paket. Sprang på dom av en slump på ICA Maxi Solna... 2 för 39 kr, 24.90 st

ICA Maxi... Är det den som är inne i Centrum? Om inte, var ligger det?
Det är den som trots namnet mer ligger i Sundbyberg. Solna Buisness Park, i närheten av Webhallen och kafferosteriet.

De har 24(!) st lådor.

Tickledeath

Skrytsson: Ja, precis. Var du in med en annan kille? För isåfall så var det jag som stod och hejade på er. Vet inte riktigt hur det ser ut med antalet, men jag antar att vi kommer få in fler med tanke på att butiken var nyöppnad i samband med tvåan.
Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.

Skrytsson

Citat från: Tickledeath skrivet 12 Januari 2011 kl. 18:28
Skrytsson: Ja, precis. Var du in med en annan kille? För isåfall så var det jag som stod och hejade på er. Vet inte riktigt hur det ser ut med antalet, men jag antar att vi kommer få in fler med tanke på att butiken var nyöppnad i samband med tvåan.

Ja, eller jag var där två gånger. Den andra gången var jag där med min lillebrorsa.  :)
Men ni hade ju massor av serie 2, tror det var 13 lådor minst?

Kreufeldt

Noterbart är att de inte hade fått in dem på Legobutiken i Köpenhamn!

shiftaltcmd

Citat från: Skrytsson skrivet 12 Januari 2011 kl. 18:17
Du är medveten om att detta cheat-set finns? Det fungerar rätt så bra. De gråa prickarna finns i princip alltid med. De vita är bara vara med ibland. Dock har jag upplevt att gorillan och samuraien inte alltid stämmer överens med "lappen" - samuraiens två högra prickar finns inte alltid och gorillan har en prick mer på höger sida än vad som visas där.

Jag har förresten tomma påsar märkta med vilken figur som funnits i.

Jodå, har den hemma. Men tänkte att man skulle kunna snabba på saker och ting med en genomskinlig fusklapp.
Kan jag låna/få dina tomma påsar? En racerförare som byte?

Olsson

En allmän fråga om kvalitet som ni säkert haft uppe tidigare i någon form.
Fick tag i ett par påsar Serie 3 i går. Håller med alla som anser att det är skit svårt att se prickarna, men fick rätt på fem av sex med hjälp av den tidigare visade manualen i alla fall.

Dock uppfattar jag kvaliteten på figurerna som sämre. Noterade att de var gjorda i Kina och att de inte "lät" riktigt som andra delar när man kände på dem. Dessutom tyckte jag färgerna kändes "urvattnade" i brist på bättre ord.
Någon som har samma funderingar.

Stigge72

Citat från: Olsson skrivet 13 Januari 2011 kl. 10:29
Dock uppfattar jag kvaliteten på figurerna som sämre. Noterade att de var gjorda i Kina och att de inte "lät" riktigt som andra delar när man kände på dem. Dessutom tyckte jag färgerna kändes "urvattnade" i brist på bättre ord.
De tidigare serierna med samlarfigurerna har också varit gjorda u Kina.

Olsson

Citat från: stigge72 skrivet 13 Januari 2011 kl. 11:09
Hur står då dessa i förhållande till de europeiska? Tycker att de kinesiska känns lite "billigare". Tyckte mig märka det gällande julkalendrarna också. Vet dock inte var de var gjorda.
Lego har gissningsvis samma standard på kvalitetskraven överallt. I teorin i alla fall.

Teabox

Citat från: Olsson skrivet 13 Januari 2011 kl. 12:49
Citat från: stigge72 skrivet 13 Januari 2011 kl. 11:09
Hur står då dessa i förhållande till de europeiska? Tycker att de kinesiska känns lite "billigare". Tyckte mig märka det gällande julkalendrarna också. Vet dock inte var de var gjorda.
Lego har gissningsvis samma standard på kvalitetskraven överallt. I teorin i alla fall.

Julkalendrarna ska inte ha varit gjorda i Kina som jag förstått det.

Ända skillnaden jag märkt mellan samlarfigurerna och de som följer med i vanliga set är att benen ibland är mindre styva. Dvs att de krävs mindre kraft att ändra vinkeln på dem. Men jag vet att andra har märkt andra skillnader på dem: http://www.swebrick.se/index.php?topic=992.0

Ras 74

Är det så enkelt att det rör sig om minifigsdelar som är solida i färgerna och saknar tryck
(liksom i exemplet med ninjan) så är det ju bara att byta ut den/de delarna.
Som i fallet med ninjan att byta emot ett par "riktiga" ben.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

sweMezza

Citat från: Etzel skrivet 11 Januari 2011 kl. 18:06
Fiskare 4
Piloter 4
Indianhövdingar 3
Samurajer 4
Snowboardåkare 3
Cyborgs 3
Sumobrottare 5
Mumier 5
Alver 3
Tennisspelare 4
Racerförare 5
Gorillakostymkillar 4
Aliens 3
Hula hula-dansare 3
Rappare 3
Baseballspelare 4

Vill bara bekräfta att Etzels lista stämmer mot min exakt. Har öppnat 10 olika påsar samt klämt på alla tillsammans med Akki. Jag ycker att den här serien har varit den lättaste att känna rätt på. Det kan i sin tur bero på att jag stirrade på streckkoder mer än klämde på serie 1 och 2.

Skafte

Min låda stämde också med Etzels lista. Jag klämde på alla och bekräftade sedan att prickarna var likadana i varje grupp. Har dock inte öppnat någon än...

LilaToster

Citat från: Olsson skrivet 13 Januari 2011 kl. 12:49
Tyckte mig märka det gällande julkalendrarna också. Vet dock inte var de var gjorda.

Citat från: teabox skrivet 13 Januari 2011 kl. 13:23
Julkalendrarna ska inte ha varit gjorda i Kina som jag förstått det.

Julkalendrarna, i alla fall Kingdoms är gjord i danmark, ungern, sverige och tjeckien. Medan minifigurena bara är gjorda i kina. Det är i alla fall det som står på kartongen/påsen ("Components made in...").

Vad gällande kvaliten på bitar tillverkade i kina har jag märkt att den är sämre på många sätt. Plasten har en mattare färg och färgen kan även vara lite annorlunda jämfört med "riktiga bitar".

Dessutom har jag även märkt att minifigurernas händer är väldigt hårda att vrida på och svåra att ta av. Ben kan vara lite slappa liksom armar och huvden kan sitta lite löst på torson.

Trots att kvaliten på figurerna är sämmre tycker jag att de flesta figurerna är fina med undantag för några (t ex cyborgen, alien mfl). Jag tycker att idéen med sätt där det bara är minifigurer är mycket bra.

För övrigt är favoriten i serie 3 alven, Hula-dancer och mumien (ett fint tillskått till monster-samlingen).  

rocketboy

Även Nids4Kids på Backaplan här i Göteborg har fått in serie 3. En öppnad låda och en helt oöppnad stående under som jag kunde se.
//Rocketboy//

Skrytsson

Jag kan intyga att BR Gallerian Sthlm har fått in dem. Bortanför (ja, bortanför) kassan lite snett bakom ett ställ med en massa plastskit står en bortglömd limegrön Serie 3-kartong. Kanske inte det aultimata marknadsföringsknepet att ha den där, påtalade jag den sura kassörskan.