SHIPtember 2016! - är du med?

Startat av o0ger, 16 Augusti 2016 kl. 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Har börjat skissa i LDD nu. Så planera att försöka vara med i år för första gången :)

drdoddo

Citat från: o0ger skrivet 25 Augusti 2016 kl. 12:21
Citat från: drdoddo skrivet 25 Augusti 2016 kl. 12:03
En vecka kvar nu :) Får se om man är lika entusiastisk när man börjar sätta ihop bitar på riktigt och inte bara i huvudet...  :o
Enligt min erfarenhet är det ganska lätt i början och i slutet. Men nånstans mitt i är det riktigt trögt, när man inser att stommen är för klen, eller att det man har tänkt bygga inte passar ihop, eller att bitarna tar slut. Men då måste man bita ihop och fortsätta! För det känns jäkligt bra när man är klar!
Jag räknar kallt med att stöta på lite bekymmer under resans gång men tror att jag har en hyfsad idé om hur jag ska bygga det mesta (får se om jag håller med om detta uttalande om 1-2 v...). Det som blir mest pyssligt tror jag är överdelen (typ cockpiten) å sen att få lite struktur på sidorna. Vill ha den ganska clean men det känns som att man får hitta på något där så det inte blir för tråkigt.

o0ger

Citat från: Teabox skrivet 25 Augusti 2016 kl. 12:55
Har börjat skissa i LDD nu. Så planera att försöka vara med i år för första gången :)
Vilken uppslutning från Swebrick i år! Ska bli kul att de vad alla hittar på.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Glöm inte att det finns ett önskemål att tagga era bilder med SHIPtember.

Med tanke på årets uppslutning vore det också kul om så många som möjligt även använder taggen Swebrick. På så sätt blir det enkelt att söka efter medlemsbyggen och det blir också tydligare för utomstående att se vilka vi är.

Andra bra taggar:
2016
Lego
Sci-Fi
Ship
Space
Spaceship

Beroende på skala kan man även använda:
Minifig scale (Måste skrivas inom citattecken för att bli en tag. Annars blir det två separata.)
Microscale
Microspace

Ni som är med i CB Exodus bör även använda:
Community build (Måste skrivas inom citattecken för att bli en tag. Annars blir det två separata.)
Exodus
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Illuwatar

Detta med bildhanteringen verkar vara mer krånglig än själva skepps-bygget...

Om man inte bryr sig om tävlingen borde det räcka att presentera sitt bygge här (och i Exodus WIP-tråden)?
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Teabox

Citat från: Magnus den store skrivet 25 Augusti 2016 kl. 14:55
Glöm inte att det finns ett önskemål att tagga era bilder med SHIPtember.

Med tanke på årets uppslutning vore det också kul om så många som möjligt även använder taggen Swebrick. På så sätt blir det enkelt att söka efter medlemsbyggen och det blir också tydligare för utomstående att se vilka vi är.

Andra bra taggar:
2016
Lego
Sci-Fi
Ship
Space
Spaceship

Beroende på skala kan man även använda:
Minifig scale (Måste skrivas inom citattecken för att bli en tag. Annars blir det två separata.)
Microscale
Microspace

Ni som är med i CB Exodus bör även använda:
Community build (Måste skrivas inom citattecken för att bli en tag. Annars blir det två separata.)
Exodus

Bra information att lägga i först posten :)

o0ger

Citat från: Illuwatar skrivet 25 Augusti 2016 kl. 14:59
Detta med bildhanteringen verkar vara mer krånglig än själva skepps-bygget...

Om man inte bryr sig om tävlingen borde det räcka att presentera sitt bygge här (och i Exodus WIP-tråden)?
Det är ok :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Cakeman

Jag börjar redan oroa mig för att stommen kommer vara för vek. Mitt skrov ska ju vara ihåligt så jag kommer prova med balkar av typen C från första inlägget. Får göra ett test hemma ikväll. Vilka fler tänker bygga minifigskala?

Magnus den store

Citat från: Teabox skrivet 25 Augusti 2016 kl. 14:59
Eller en länk till inlägget.

Citat från: Cakeman skrivet 25 Augusti 2016 kl. 16:51
Jag börjar redan oroa mig för att stommen kommer vara för vek. Mitt skrov ska ju vara ihåligt så jag kommer prova med balkar av typen C från första inlägget. Får göra ett test hemma ikväll.
Behöver du det lite starkare räcker det kanske att gå upp en nivå. Sätt ihop två C-balkar enligt principen för B-balken. Jag antar att minifigskala gör det lite besvärligare om man ska ha plats med inredning.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 25 Augusti 2016 kl. 17:57
Citat från: Teabox skrivet 25 Augusti 2016 kl. 14:59
Eller en länk till inlägget.

Bra idéer, jag har lagt in lite mer info i första posten.

Tarmvred

Jag är också jäkligt sugen på SHIPtember. så jag ska hänga på.
Men jag har ingen plan än så länge....

Aldrig byggt något på så kort tid..... inget så stort heller för den delen  :o
Blir spännande detta!!
Se mina foton på  Flickr

o0ger

Citat från: Tarmvred skrivet 29 Augusti 2016 kl. 09:14
Jag är också jäkligt sugen på SHIPtember. så jag ska hänga på.
Men jag har ingen plan än så länge....
Kul! Det är ingen fara, du har några dagar kvar att planera på ;)

swestar

Provbyggt lite stomme.Tror att jag kan få till det med några 64179 från 2016 års bulk. Vi får se.  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

drdoddo

2 dagar kvar! Fick precis hem min BL-beställning till underdelen, så skönt med marginaler. Börjar bli orolig att jag tänkt alldeles för lite på stommen utifrån vad alla rutinerade SHIP-byggare skriver om  :o
Men det ska bli kul å testa sig fram. Verkar ju bli en respektabel uppslutning från Sverige detta år!

o0ger

Citat från: drdoddo skrivet 30 Augusti 2016 kl. 15:49
Börjar bli orolig att jag tänkt alldeles för lite på stommen utifrån vad alla rutinerade SHIP-byggare skriver om  :o
Det beror ju också såklart på hur många stöd du tänker bygga. Jag har aldrig varit så hardcore att jag bygger med bara ett stöd. De skepp jag har byggt har haft två stöd. Det ställer ändå en del krav på stommen för att den inte ska svikta.