SHIPtember 2016! - är du med?

Startat av o0ger, 16 Augusti 2016 kl. 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Citat från: Gideon skrivet 16 Augusti 2016 kl. 14:14
Lite sugen blir man allt, jag har tappat glöden i byggandet just nu så man behöver nog en utmaning för att komma igång igen. Så beroende på vilka utmaningar som finns på EB (eller brist på dem) så kanske det blir ett försök till nystart i Bortom Sol ;)

Bra idé! Jag har också haft det lite trögt med byggandet ett tag, men jag kan ju försöka få mitt halvfärdiga SHIP klart nu (även om det blir utom tävlan och är i fel skala för Exodus).

humlan

Sitter och snickrar på en BL-order till SHIPtember, lite svårt då jag inte vet vad jag kommer bygga  8)

Fast, egentligen vet jag att jag ska bygga en grej till Bortom Sol och det är till greeblingen jag behöver lite småbitar... Billigt med ören per bit, men när man ökar antalen till hundratal så drar det fort iväg i pengar :P
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

o0ger

Citat från: humlan skrivet 20 Augusti 2016 kl. 14:37
Sitter och snickrar på en BL-order till SHIPtember, lite svårt då jag inte vet vad jag kommer bygga  8)

Fast, egentligen vet jag att jag ska bygga en grej till Bortom Sol och det är till greeblingen jag behöver lite småbitar... Billigt med ören per bit, men när man ökar antalen till hundratal så drar det fort iväg i pengar :P
Blir det minifig-skala?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Citat från: o0ger skrivet 20 Augusti 2016 kl. 14:48
Blir det minifig-skala?

Nope, blir "min" mikroskala, en stud = fem meter. Ev en stud = tio meter... Därikring ungefär.... Cirka... Ish...
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Illuwatar

Har börjat på detta jag med - kunde inte låta bli... :)

Har lyckats få till ett självbärande skal, så skeppet behöver ingen indre stomme. Och det är väldigt styvt - det går att hålla i en hand utan att det sviktar. Tricket? Alla detta technic-paneler jag fick med mig från Örebro - tänkte jag skulle göra något skoj med dem...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

o0ger

Citat från: Illuwatar skrivet 22 Augusti 2016 kl. 14:11
Har börjat på detta jag med - kunde inte låta bli... :)

Kul! Hur gick det med ditt vita skepp? Är det skrotat?

Men... du måste nog hålla lite tyst med att du har börjat innan 1/9 ;)  (vi kan kalla det för planering)

Citat från: Illuwatar skrivet 22 Augusti 2016 kl. 14:11
Har lyckats få till ett självbärande skal, så skeppet behöver ingen indre stomme. Och det är väldigt styvt - det går att hålla i en hand utan att det sviktar. Tricket? Alla detta technic-paneler jag fick med mig från Örebro - tänkte jag skulle göra något skoj med dem...

Okej, intressant lösning :) Ett exoskeleton alltså?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Illuwatar

Det vita skeppet är kvar - någon gång blir det klart också...

Alla dessa grå paneler gav mig idén att testa något nytt. Att bygga lastbilar får andra göra...

swestar

Ska försöka hinna med detta i år.
Ska byggas med nuvarande befintliga bitar. Med det menas att inga BL-ordrar ska tillkomma.
Blir en liten utmaning, särskilt eftersom bygget ska ingå i  CB Exodus.  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Stigge72

Jag har en liten tanke att upprepa samma koncept som jag körde förra året, med ett skrov som kan delas upp i ett antal sektioner för att underlätta transport och förvaring.
Efter mitt senaste köp, eller iaf leverans av köp, så har jag ett hyfsat stort antal 2x4 wedge plates åt båda hållen i mörkgrönt, det kan hända att jag utnyttjar det... ;) (sedan tidigare har jag i ljusare grönt, men bara åt ena hållet...)

o0ger

Citat från: swestar skrivet 22 Augusti 2016 kl. 17:42
...Med det menas att inga BL-ordrar ska tillkomma.

Lycka till med det ;)

Illuwatar

Tänkte köra samma policy - inga BL-ordrar specifikt för SHIP-bygget.

o0ger

Det går om man vill. Jag har aldrig sett Swestars legosamling, men jag vet att din är ... tillräcklig

Cakeman

Det är väl dags att damma av legobitarna, faktiskt. Jag har gått och tänkt på shiptember ett tag så det passar bra att bryta legouppehållet med ett stort projekt. Får bli befintliga bitar och... jag tänker minifigskala. Mest för att jag är sugen på att bygga en kommandobrygga.

drdoddo

En vecka kvar nu :) Får se om man är lika entusiastisk när man börjar sätta ihop bitar på riktigt och inte bara i huvudet...  :o

o0ger

Citat från: drdoddo skrivet 25 Augusti 2016 kl. 12:03
En vecka kvar nu :) Får se om man är lika entusiastisk när man börjar sätta ihop bitar på riktigt och inte bara i huvudet...  :o
Enligt min erfarenhet är det ganska lätt i början och i slutet. Men nånstans mitt i är det riktigt trögt, när man inser att stommen är för klen, eller att det man har tänkt bygga inte passar ihop, eller att bitarna tar slut. Men då måste man bita ihop och fortsätta! För det känns jäkligt bra när man är klar!