SHIPtember 2016! - är du med?

Startat av o0ger, 16 Augusti 2016 kl. 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

o0ger

Väldigt snyggt! Ditt och mitt skepp kommer nog bli ganska lika form- och färgmässigt. Jag har lite mer gult.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Illuwatar

Riktigt snygga grejer på gång här! :)

Dags för mig att ta lite mer bilder då motordelen av mitt skepp är i stort sett klar. Får en känsla av att mitt bygge inte följer "standard" när det gäller design...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

swestar

Citat från: Illuwatar skrivet 12 September 2016 kl. 09:35
...Dags för mig att ta lite mer bilder då motordelen av mitt skepp är i stort sett klar...
+1 :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

o0ger

Hu! Det går segt nu.

Jag har fuskat med fästpunkter för sidopanelerna. Jag visste att de skulle bli så. Jag gör alltid det. Det är för tråkigt att räkna ut i förväg. Så ikväll fick jag göra om fästpunkterna ordentligt så att allt sitter fast. När jag gjorde det råkade jag trycka på fel ställe så skeppet gick av på mitten! Men men, nu är det reparerat igen. Jag har kommit lite längre ikväll.

SHIPtember WIP by o0ger, on Flickr

Har som vanligt ingen aning om hur aktern ska se ut, men jag känner på mig att det kommer lösa sig det också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Ser ju riktigt nice ut. Båda era (o0ger å Swestar) skepp känns väldigt "industriella" ut och färgschemat matchar ju riktigt bra. Exodus borde bli riktigt nice! Börjar bli sugen på att bidra med något lite större skepp jag också...SHIPtember gick alldeles för fort för min egen del.

drdoddo

Det blidde ett till SHIP...WIP dag 1. Lite tunt jmf med mitt förra (och era) bygge men tycker att det blev helt ok då jag inte hade en susning om vad jag skulle bygga när jag började. Och inga BL-beställningar har tillkommit :) Tankar och synpunkter? Hade som utgångspunkt att det skulle kvala in till Exodus då mitt USS Viking sannolikt är lite väl röd för det CB:t...
SHIPtember 2.0 WIP day 1 (2) by Andreas Lenander, on Flickr
SHIPtember 2.0 WIP day 1 (1) by Andreas Lenander, on Flickr
SHIPtember 2.0 WIP day 1 (3) by Andreas Lenander, on Flickr
SHIPtember 2.0 WIP day 1 (6) by Andreas Lenander, on Flickr

swestar

Citat från: o0ger skrivet 13 September 2016 kl. 23:23
Hu! Det går segt nu.

Jag har fuskat med fästpunkter för sidopanelerna. Jag visste att de skulle bli så. Jag gör alltid det. Det är för tråkigt att räkna ut i förväg. Så ikväll fick jag göra om fästpunkterna ordentligt så att allt sitter fast. När jag gjorde det råkade jag trycka på fel ställe så skeppet gick av på mitten! Men men, nu är det reparerat igen. Jag har kommit lite längre ikväll.

Har som vanligt ingen aning om hur aktern ska se ut, men jag känner på mig att det kommer lösa sig det också.
Ser bra ut. :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

lingonfil

Citat från: drdoddo skrivet 14 September 2016 kl. 16:32
Det blidde ett till SHIP...WIP dag 1. Lite tunt jmf med mitt förra (och era) bygge men tycker att det blev helt ok då jag inte hade en susning om vad jag skulle bygga när jag började. Och inga BL-beställningar har tillkommit :) Tankar och synpunkter? Hade som utgångspunkt att det skulle kvala in till Exodus då mitt USS Viking sannolikt är lite väl röd för det CB:t...

En produktiv herre det här! Jag tycker ditt förra skepp kändes mer robust och "cleant". Detta känns lite klenare och plottrigare. Särskilt om man tittar på närbilden på motordelen, där skulle man kunna försöka täta lite glipor, dölja kullederna och göra det lite mer robust. En del detaljarbete på skeppet känns också som det tillkommit ganska hastigt. Generellt sett brukar det bli intressant/snyggt när man man kan få till någon struktur eller detalj genom att upprepa samma bit. Som ett tydligt exempel på vad jag menar så tror jag att det skulle bli mer intressant att sätta ihop flera st 30236, istället för en enstaka. Även om du inte skulle vara ute efter ett "cleant" skepp utan ett mer stökigt och greebligt så tror jag att det tipset är nyttigt.

Men kul att se dig spotta ur dig skepp! Och bra jobbat att klara sig utan bricklinkordrar. =)

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 13 September 2016 kl. 23:23
Hu! Det går segt nu.

Den där duplobiten blir bara snyggare och snyggare! Den sneda vinkeln på duplobiten pekar liksom mot en punkt på bakdelen, det känns som att där borde det sitta något framträdande. Den sneda vinkeln ger mig också vibbar av det finns lite fart i det här skeppet. Kanske lite fartiga vingar baktill skulle passa bra?

drdoddo

Citat från: lingonfil skrivet 15 September 2016 kl. 00:00
Citat från: drdoddo skrivet 14 September 2016 kl. 16:32

En produktiv herre det här! Jag tycker ditt förra skepp kändes mer robust och "cleant". Detta känns lite klenare och plottrigare. Särskilt om man tittar på närbilden på motordelen, där skulle man kunna försöka täta lite glipor, dölja kullederna och göra det lite mer robust. En del detaljarbete på skeppet känns också som det tillkommit ganska hastigt. Generellt sett brukar det bli intressant/snyggt när man man kan få till någon struktur eller detalj genom att upprepa samma bit. Som ett tydligt exempel på vad jag menar så tror jag att det skulle bli mer intressant att sätta ihop flera st 30236, istället för en enstaka. Även om du inte skulle vara ute efter ett "cleant" skepp utan ett mer stökigt och greebligt så tror jag att det tipset är nyttigt.

Men kul att se dig spotta ur dig skepp! Och bra jobbat att klara sig utan bricklinkordrar. =)
Haha, produktiv verkar vara ordet för dagen :)
Tack för feedback. Så kul att läsa vad folk tycker här och på FB, en del tycker bättre om det här, andra tycker min USS Viking är bättre (jag är nog mer nöjd med den röda då den var betydligt mer tids- och bitkrävande). Jag håller med om att det här skeppet är klenare (vilket kan hänga ihop med att det är gjort på 1 dag och utan någon som helst tanke, haha!). Men jag har gjort en del justeringar, ffa på motordelen som jag också tyckte såg ganska klen och ofärdig ut. Sen är det svårt att få till någon genomgående detalj då tanken var att det ska vara hyfsat "cleant" på större delen av skeppet. Tanken (så här i efterhand  ;D) är att det ska vara ett kommunikationsskepp, så inga kanoner. Har lagt till lite mer antenn-aktiga saker och några mindre paneler/paraboler. Återkommer med lite nya bilder. Men tack för synpunkterna som sagt :)

o0ger

Om det är ett kommunikationsskepp (vilket jag gillar), så kanske du borde ha nån stor antenn, parabol, form i fören istället för den för skopan?

drdoddo

Citat från: o0ger skrivet 15 September 2016 kl. 09:00
Om det är ett kommunikationsskepp (vilket jag gillar), så kanske du borde ha nån stor antenn, parabol, form i fören istället för den för skopan?
Det är en tanke, har dock redan en rundad historia framtill, vilket kanske inte syns så jättebra på bilderna. Samt att den där lilla lastbilsflak-delen var den första jag drog fram ur högen när jag började bygget   ;D Man ska ju inte vara sentimental men, men...haha! Nu låter det som jag är immun mot feedback, så är inte fallet  ;)

drdoddo

Här är dagens bilder. Lite mer lull baktill invid motorn för att dölja lite mer, å så lite finjusteringar. Pysslade ihop några små skepp också, postar dem i Exodus-tråden :)
SHIPtember 2.0 WIP day 2 (3) by Andreas Lenander, on Flickr
SHIPtember 2.0 WIP day 2 (1) by Andreas Lenander, on Flickr
SHIPtember 2.0 WIP day 2 (5) by Andreas Lenander, on Flickr

Teabox

TUNGSTEN R307 by Teabox (henrik_zwomp), on Flickr

Ordentligt fotograferad nu.

Hoppas på att kunna göra något mer ordentligt nästa gång :)