Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Trasig plate

Startat av Emma, 01 Augusti 2016 kl. 10:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Jag gamblade lite och beställde ett gäng used plates från bricklink. Två av bitarna hade en spricka i kanten. När jag tog loss den ena från en annan plate gick den sönder. Se bild. Någon annan som sett en plate gå sönder på det viset? Jag funderade på om detta verkligen är lego?

Butiken slängde med några extra bitar så jag har ju inte blivit blåst. Men jag är ändå nyfiken, någon av alla ni legoexperter som kan göra mig klokare?
Region Mitten

AndersI

Står det LEGO på knopparna så är det nog Lego. Såna där långa plate kan ganska lätt få sprickor vid ovarsamt borttagande (lyft från ena änden kombinerat med lite vridning).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Silence101

Jag känner igen problemet. Har haft ett antal äldre plates som gått sönder.
Jag har även haft 2x2 bricks som, när man tryckt lite hårt på sidorna, har gått sönder. Alla de var blå bitar, alla andra färger i det köpet var okej.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Illuwatar

Har haft detta problem med 1x4 tiles i Dark Red, ungefär som plasten var sprödare än normalt. De sprack redan vid montering.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Nybohov Creation Ltd.

Jag köpte en cementbil, kanske , begagnat. Alla bitar såg fina ut, men två blå plates var spröda som kex.

Kanske kan Lego misslyckas med vissa gjutningar?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Myko

Har för mig att jag läst på flickr nån gång att just gamla blåa bitar lätt går sönder.

andreaseldh

Jag har aldrig haft några problem med blåa bitar, men däremot genomskinliga plattor 1x1 i olika färger gick ofta sönder under min barndom på 1980-talet. Och kugghjulet 3647 tålde inte att man trampade på det.

Vid närmare eftertanke HAR jag faktiskt haft sönder lite blått, eller rättare sagt mina syskonbarn som lekte mycket våldsammare än jag. Dom byggde bilar och körde chicken race med mitt Duplo och lyckades slå en flisa ur en blå 2x4 kloss och nästan spräcka den blåa vagnen.

Jag hade även en röd platta som hade gått sönder, men av brottsytan att döma var den mer elastisk.

Stora problem har jag med mina 1980-tals-syllar 4166 och 767 som ofta spricker.

Här om dagen köpte jag några oöppnade askar och upptäckte att dom kärvar väldigt mycket när man sätter i Technic pin. Kan det vara normalt för bitar som ligger orörda länge, medan dom man leker med smörjs av fett från fingrarna?

Peter S

Själv har jag ett otal gamla vita 1x1 brick med sprickor i en sida upp från botten. Som om de inte pallade för clutchen ens...

andreaseldh

Nu när du säger det, min gula Hundkoja byggde jag av fabriksnya bitar (på den tiden kunde man beställa direkt från en LDD-fil) men några av dom vita 1x1-klossarna fick en lodrät spricka mitt på ena sidan hela vägen upp.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Myko skrivet 01 Augusti 2016 kl. 11:04
Har för mig att jag läst på flickr nån gång att just gamla blåa bitar lätt går sönder.
Då måste det ju vara sant, om du har för dig att du läst det någon gång.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Emma

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 01 Augusti 2016 kl. 16:06

Haha!

Det står lego på knopparna. Och jag hittar inget som verifierar att det är en kopia. Det är bara en känsla jag fick med några få av bitarna. Inte lika kantiga studs. Lite annan känsla i handen. Men kanske är de bara gamla. Tack för svar.
Region Mitten

Zilmrud

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 01 Augusti 2016 kl. 10:56
Jag köpte en cementbil, kanske , begagnat. Alla bitar såg fina ut, men två blå plates var spröda som kex.

Kanske kan Lego misslyckas med vissa gjutningar?

Märkligt. Jag hade också en dark red, dock 2x6, som det hade lossnat en flisa av.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Stigge72

Jag har ett antal bitar som spruckit, eller gått sönder på andra sätt, men inte exakt så som på bilden. Jag kan inte på rak arm säga att färgen har verkat ha någon betydelse.
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 01 Augusti 2016 kl. 16:06
Om det står på internet så är det sant... ;)

pacc

Jag gissar att Lego ändrade plasten något, kanske för att fasa ut mjukgörare, och vissa batcher blev väldigt spröda.
Cementbilen var från 2007 och jag hade ett Prince of Persia set från 2010 där alla vita cheesewedges sprack spontant.
Man får ju hoppas att de fixat problemen och att det inte återkommer i kubik om de ska gå över till fossilfri plast...

Studley Heinsbergen

Citat från: pacc skrivet 16 Augusti 2016 kl. 09:58
Jag gissar att Lego ändrade plasten något, kanske för att fasa ut mjukgörare, och vissa batcher blev väldigt spröda.
Cementbilen var från 2007 och jag hade ett Prince of Persia set från 2010 där alla vita cheesewedges sprack spontant.
Man får ju hoppas att de fixat problemen och att det inte återkommer i kubik om de ska gå över till fossilfri plast...

Min erfarenhet är att alla 1x1 cheesewedges alltid spricker förr snarare än senare, oavsett kulör och ålder... :/