Recension: Mini, Camper Van, F40, Beetle samt Caterham Seven i jämförelse

Startat av jemakrol, 27 Juli 2016 kl. 22:39

Föregående ämne - Nästa ämne

jemakrol

flickr|insta|fb|www
It's a mother beautiful bridge and it's gonna be there, ok?

Nilseman

Citat från: jemakrol skrivet 01 Augusti 2016 kl. 23:18
Lugn i stormen. :)

Det funkar utmärkt med båda varianterna. Jag skall visa strax, håller på att leta rätt på lite bilder! Och jag tror jag har nummer på "de rätta" bitarna, åtminstone Legos nummer. BRB!

Jag har fått nya rutor nu till min, Men jag har ännu inte hittat dem på bricklink. Är väl så pass ny bit antar jag? Men nog är det bild på den nya rutan på alla askar? Har inte tittat på min låda men där finns ju inventory-lista på sidan, tror det är den nya rutan på bild där....

andreaseldh

Det är faktiskt de felaktiga rutorna i designervideon. Kan det vara så att TLG fick för många klagomål på att det såg fult ut, att dom helt enkelt skapade en ny bit?

jemakrol

Jag kan tänka mig att de tänkte sig att de skulle ha nya rutor i nåt led, men att de inte fanns och tillverkningen av dessa inte klaffade med produktionen av setet. Den "gamla" rutan fungerar och man skeppar och tänker att det är billigare att skicka till de som vill ha "rätt" ruta, än att göra om produktionen. Min gissning.

Vad jag kan sakna är ett proaktivt agerande från TLG. Ett pressmeddelande (likt det de gjorde ang Porschens felaktiga instruktion, även om just det osar "ooops, vi bommade men vill inte erkänna felet så vi säger att det var med mening). Eller en sticker att smacka på lådorna bara: "om du vill byta rutan på sida X i manualen, gå in på Bricks And Pieces... etc". Vad som helst, som indikerar att man identifierat felet och har en lösning. Sen kan jag som kund välja att agera utifrån det.

Som det nu blev, blir folk (de som upptäcker, de flesta gör ju inte det) förvirrade. Googlar. Ser att andra haft problemet. Nån kontaktar Lego. Förklarar. Lego skickar bit. Nästa kontaktar Lego Förklarar, etc etc. Så mycket onödig förvirring och enligt mig onödig badwill. Även om det nu är en liten skitsak. Man hade visat på tydlighet, handlingskraft och omtanke om man legat steget före på ett sätt så det framgår även för kunderna, oss, att man gjort det. Tror nämligen inte det är nåt man undgått att upptäcka, internt.
flickr|insta|fb|www

Nilseman

Citat från: andreaseldh skrivet 02 September 2016 kl. 21:14
Det är faktiskt de felaktiga rutorna i designervideon. Kan det vara så att TLG fick för många klagomål på att det såg fult ut, att dom helt enkelt skapade en ny bit?

Vad jag förstod när jag pratade med tjejen på LEGO-support så hade de fått så många "klagomål" eller påpekande på rutor att de tillverkade en ny bättre ruta.

jemakrol

Well, lite krasst sett är den "felaktiga" som skickas med bättre. Det blir stadigare då. Fast den mindre rutan, som avbildas men inte skickas med är *snyggare*. Det som skapat förvirring är att man avbildar en sak i ritningen och skickar med en annan. Oavsett vad man nu kan anse som bäst.

Så mitt "problem" är inte vad som är rätt eller fel här, utan att ritning och medskickade delar inte stämde överens. Vad jag kunnat se är delen som skickades med den som funnits tidigare. Så jag tycker mer det verkar som man ritade en ny del i ritningen med avsikt att skicka med den, men nåt gick snett. Om man sen var medveten om att den gamla, "felaktiga" (ej avbildade), delen skickades med eller ej, det är jag nyfiken på. Men det spelar ingen roll, för faktum kvarstår. Man skickade med en del som inte syntes i ritningen. Oavsett om man väljer den eller ber Lego om den som avbildats, så funkar det. I ena fallet blir det stadigare men med ett fult utstick. I andra ser det rätt ut men blir faktiskt lite mindre stabil konstruktion.

För min del är det inte hela världen i sig, jag är bara otroligt nyfiken på vad som kan ha gått snett, för resultatet är ju onekligen förvirring och en hel del onödig badwill för ett märke som i min värld står för kvalitet. Och jag tycker att man kunde gjort det lättare för sig och sina kunder genom att agera lite proaktivt, inte bara "oj, men vi skickar en ny del" till de som ringer/mailar. Men men...
flickr|insta|fb|www

andreaseldh

Citat från: jemakrol skrivet 08 September 2016 kl. 21:09
Och jag tycker att man kunde gjort det lättare för sig och sina kunder genom att agera lite proaktivt, inte bara "oj, men vi skickar en ny del" till de som ringer/mailar. Men men...

Ja, Wall-E drogs ju tillbaka och gjordes om när man upptäckte halsproblemet.

jemakrol

Caterham_with_company

Samlingen utökad! :)
Uppdaterade recensionen (första inlägget) med mina tankar kring detta lillamästerverk!
flickr|insta|fb|www

ByggareDan

En trevlig samling bilar på ditt bord där, blir ju lite avundsjuk.
Är ju skoj att läsa andras tankar/funderingar och lite köp-push om modellerna.

/ByggareDan

jemakrol

Jag är ju egentligen SW-nörd, men dessa bilar är bara för fina för att låta bli. Roliga att bygga, fina att se på och härliga att hålla i. Priset är väl inte billigt men det är åtminstone inte som dödsstjärnan och andra UCS. Fast... på hurtsen under skrivbordet står faktiskt...   ::)

Kan varmt rekommendera de på bilden. Av en händelse såg jag att ALLA finns på hylla i Brandstore på Mall of Scandinavia. Nu ska jag återigen rikta min blick mot UCS-världen, innan TLG kommer med någon ny dyr distraktion :D

flickr|insta|fb|www

eon

Jag byggde min Caterham i kväll. Den ser fantastiskt bra ut och är ett riktigt intressant bygge. Synd att den är lite för stor jämfört med Minin för att passa bra ihop.
Min Caterham saknade inga delar, men jag fick plocka fram en omvänd svart wedge plate, eftersom jag valde att bygga min som vänsterstyrd.
Setet var späckat med tryckta bitar och många ovanliga sorters bitar gjorde bygget extra kul.

Silence101

Citat från: eon skrivet 06 Oktober 2016 kl. 20:13
Jag byggde min Caterham i kväll. Den ser fantastiskt bra ut och är ett riktigt intressant bygge. Synd att den är lite för stor jämfört med Minin för att passa bra ihop.
Min Caterham saknade inga delar, men jag fick plocka fram en omvänd svart wedge plate, eftersom jag valde att bygga min som vänsterstyrd.
Setet var späckat med tryckta bitar och många ovanliga sorters bitar gjorde bygget extra kul.

Låter mycket lovande då jag vääääntar på mitt exemplar. :D
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Silence101

Då är mitt exemplar av ihopbyggd.
Vilken skönhet :)
Bilarna är ju inte helt skalenliga men det får man tåla. Dom är snygga tillsammans.
Det jag gillar med denna är att det är tryckta bitar, inga dekaler alls. BRA LEGO.
Gillar att de fått till kilformen så bra på karossen. Färgvalet gult och svart är riktigt bra.
Motorrummet är snyggt med den tryckta biten.
Minus är väl att noskonen sitter lite löst liksom instrumentpanelen, men jag ska inte köra runt med den ;)
Nu saknar jag bara Bubblan.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Eigenbrötler

jag har så svårt för caterham och Ferrarin, men idag beställde jag campern iallafall :D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

jemakrol

Silience101: håller med till fullo! Just tryckta delarna: wow! Vilken känsla det blev. Rätt tänkt Lego! Min saknade två bitar men jag fick dessa utan knot och en batman keyring som plåster på såren.

Eigenbrötler: smaken är som baken och tur är väl det! Ironiskt nog är nog Ferrarin och Caterham mina favoriter just nu. Ferrarin ÄR lite kantig och så, men fasen vad kul att bygga och det är kul att kunna ta ur motorn och känslan att lyfta motorhuv och främre huv är underbar! Caterham är fantastiskt fin med sina tryckta bitar och färger.
Campern är underbar och står ut bland de övriga på sitt eget sätt med sin inredning. Otroligt fin! Tror du kommer gilla den!

Som sagt, synd att de alla är lite olika i skala men de ser fina ut tillsammans med Campern och Bubblan ändå!

Fundering: finns det nån mer bil man borde ha som passar in i "serien". Då räknar jag inte gamla bubblan. Enzon?
flickr|insta|fb|www