Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 Juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Mitt längsta stycke hittills, 4'33'' av John Cage!

AndersI

Kan det stycket verkligen framföras utan publik?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

canuckwannabe

Citat från: AndersI skrivet 23 September 2022 kl. 09:59Kan det stycket verkligen framföras utan publik?

Bara om man stämmer ner så att A blir 433 Hz i stället för 440 Hz. Annars så blir det lite för "poppigt" för att avnjuta på egen hand.

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 23 September 2022 kl. 09:59Kan det stycket verkligen framföras utan publik?

Citat från: canuckwannabe skrivet 23 September 2022 kl. 14:59Bara om man stämmer ner så att A blir 433 Hz i stället för 440 Hz. Annars så blir det lite för "poppigt" för att avnjuta på egen hand.

Ja, det tycker jag men nej, jag tror inte omstämningen är nödvändig. Här är tre andra tolkningar, varav två är utan närvarande publik. Vi som ser videorna är ju faktiskt publik!

Men apropå omstämning, kolla in denna video om hur Janet Jacksons musik förstör datorer:
https://www.youtube.com/watch?v=-y3RGeaxksY

andreaseldh

Citat från: canuckwannabe skrivet 23 September 2022 kl. 14:59Bara om man stämmer ner så att A blir 433 Hz i stället för 440 Hz. Annars så blir det lite för "poppigt" för att avnjuta på egen hand.

NUU fattar jag! ;)

andreaseldh

Den brukar kallas Världens mest kända Julsång, Stilla natt!

andreaseldh

Efter stora problem på söndagen att få drivningen att fungera, var det bara att inse att det inte går att patcha längre utan här krävs en ombyggnad från grunden! Min säkerhetsanordning fick ge vika för en driftsäkrare koppling.

20230430_105049_bearbetad.jpg

Enda nackdelen är att man inte längre kan handköra, men en fördel är att man kan backa.

andreaseldh

Arbete pågår med Theoz: Mer av dig och här är skylten! Färgvalet är från hans hemsida.
Theoz_skylt.png

andreaseldh

Theoz sång rann tyvärr ut i klosshavet, eftersom jag inte kunde vara med på LEGO Festival of Play.

Men ni som har läst en annan tråd vet redan vad jag planerar för sång härnäst. Här är en WIP av skylten!

Cantina_Skylt_WIP_05.jpg

andreaseldh

Ett problem som jag alltid stöter på när jag ska programmera en ny melodi, är att jag aldrig kommer ihåg vilken motor och körriktning som hör till vilken ton. Och att anteckna det på något vettigt ställe lyckas jag heller aldrig med. Förrän nu! Men varför skriva en fusklapp, när man kan bygga den?

FUSKLAPP Musikmaskin.jpg

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 15 Augusti 2024 kl. 05:57I en annan tråd föreslog jag att min nästa sång (efter Star Wars Cantina Band) på Musikmaskinen kan bli Popcorn. Får se om det blir Anarchic System/Jean-Michel Jarres fullversion eller Crazy Frogs förenklade med enbart synkoperad melodi?

Men jag har ännu inte kollat om den går att spela på åtta toner :P

Nu har jag kollat antalet toner och det ser tyvärr mycket dystert ut. De noter jag hittade växlar mellan Bb moll och F moll och det krävs 8 toner i varje tonart. Viss överlappning gör att det bara är 12 toner totalt, men det är ju fortfarande 4 för många. Dessutom är omfånget för stort för mina turné-tangenter. Men jag kan låna tangenter från ett annat klockspel och göra en video i två tagningar! Men tyvärr alltså inte spela sången live.

andreaseldh

Varför ska det enkla alltid vara så svårt? Det kan räcka alldeles utmärkt att spela melodin i en tonart. Dessutom är en vers c:a 30 anslag (beroende på rak eller synkoperad version) och där går ju gränsen för anständigt bollflöde.

andreaseldh

Äntligen har jag kommit mig för att bygga Miss Li som minifigur!

20240822_175415.jpg

andreaseldh

Packar inför Klossfestivalen i Örebro och bestämmer för att inte ta med det lilla klockspelet.

20250829_165253.jpg

Det gör att jag inte kan spela...

Karamellfens dans

Galaxy Song

...hoppas ingen kommer sakna dom.

andreaseldh

Äntligen har jag gjort en ny musikvideo!