Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

10134 Y-Wing UCS via ...

Startat av jemakrol, 18 juni 2016 kl. 18:01

Föregående ämne - Nästa ämne

jemakrol

Har sedan jag för 10-talet år sen höll i 10134 ångrat att jag var snål och inte köpte setet då. Jag har inte heller lust att lägga de pengar ens ett begagnat set kostar och har därmed inte tänkt att det blir någon UCS Y-Wing för mig.

Nu har jag dock bestämt mig att jag fan ska fixa en 10134, inspirerad av bland annat martin_p i denna tråd: http://www.swebrick.se/index.php?topic=10219.0

Initial målsättning:

- Klar innan årets slut (ett halvårs spann)
- Max ~1kr/bit (dvs ca 1500:-)
- Utbytesdelar helt ok, färg i första hand, om det kan få ned priset på unika/orimligt dyra delar/totalpriset
- Minifigs är överkurs men kommer jag över dom till rimligt pris, fine
- De unika delarna får ersättas med andra delar om det går/är tvugnet -  helt okej.
- Utgångspunkt är att använda delar från befintlig samling löst lego, som inte är oansenlig. Vi får se hur långt den räcker. 25% kanske, vi får se!

Wish me luck! :) Återkommer i denna tråd om det händer nåt intressant. Oh, ja, sticker kan jag nog fixa en custom, om jag hittar tillräckligt högupplöst bild på befintlig. Eller så designar jag en egen, men jag tror jag kan fixa utskrift av egen sticker på ett tillfresställande sätt. Det blir dock sista delen av projektet.
Ja, det blir ett projekt för min del. Jag tänker inte lägga pengar eller för mycket tid, så det far ta den tid det tar men ett halvår känns ändå rimligt. Återstår att se.!

Anders67

Bra initiativ - kommer följa det - är själv sugen på att få ihop bitar till ett sådant skepp.

Huvudfoting

Kör på, men 1.500 kommer nog bli svårt. Även med utbytesbara bitar.

Ska bli kul att följa - lycka till

W/

Magnus den store

Kul idé. är inte min favoritfarkost men den har en del fina bitar. Antar att du kommer ersätta dessa?

2x 32077
2x 30183
2x 3039px16
8x 4592c05
18x 30236
18x 2412b
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

jemakrol

Y-wing har nog alltid varit min absoluta favorit, sen jag såg episode IV nån gång på 80-talet. 10134 är långt ifrån perfekt avbildning men jag bara måste ha den bredvid mina UCS X-wing och TIE interceptor!

Huvudfoting: säkert har du rätt och siffran är inte tagen ur någon som helst rimlighetsanalys utan bara en ambition, baserad på vad jag *önskar* att priset blir. Det är ju en fråga om hur kräsen jag är med avseende på trogenhet mot originalet, samt hur mycket tid jag är beredd att lägga på att jaga rätt pris på rätt delar. Min ambition blir kort och gott att försöka optimera pris utan att ta FÖR stort avsteg från originalet. Vi får se. Vare sig önskat pris eller tidsspann är hugget i sten. Bara en spontan ansats.

Magnus den store: antagligen ja. Åtminstone i färg. Det kan jag leva med. Jagr inte ute efter samlarobjektet 10134 utan att få något så nära så möjligt modellen 10134 av Y-wing. Typ så.

Det mest spännande blir att se hur långt jag kommer på befintligt utbud av bitar. Blir det 25% eller mer blir jag överlycklig, men jag räknar inte med mer än kanske 5%. Det hela blir ett test.

Skafte

Minifigmässigt är det väl inte så tungt i alla fall? Bara en astromech...

jemakrol

Näh, det bör inte vara några problem. Dock inget jag känner är prioriterat.

jemakrol

Rapport #1

Ägnat 1h åt att fixa dokumentation (manual, part list etc) samt 1-2h att börja leta delar. Djupdyk i tre översta lådorna från förrådet (av ca 10) gav 150 delar i rätt färg, det blir 10%! Mestadels technic och smått, som synes på bilden men det känns som en helt schysst start! Förutom kvarvarande lådor i förrådet finns ytterligare ett par på landstället. Känns hoppfullt att få ihop 25% bara genom befintligt utbud av lösa bitar. :)

Status 2016-06-19
Komplett: 10%
Tid: 2.5h
Kostnad: 0kr

Ashman

Jag var supernära att vinna denna på en ebay-auktion och det grämer mig verkligen att jag var så snål... Lycka till! Men jagtror inte heller du klarar 1500:-gränsen, sorry att jag är negativ :) Jag skulle gissa att portot kommer landa kanske halva det.

jemakrol

Ingen fara, tror inte heller på att jag klarar den budgeten. Men som jag skrev, der är en initial ansats som lär behöva revideras. Och ansatsen är baserad på vad jag önskar betala som mest, inte baserat på någon som helst rimlighetskalkyl.  Men det är också därför jag satte ett tidsspann på ett halvår för att ta mig god tid att hitta prisvärda köp av delar.

En sak som definitivt påverkar priset är hur mycket jag lyckas få tag på genom att gräva i egna lådorna. Har, som sagt, bara på en kort stund fyllt 10% av kvoten. Men men, vi får se.

Ja, det går lite auktioner då och då men många går för bra mycket mer än jag kan tänka mig att lägga. Själv höll jag asken i butik när det begav sig men var för snål då. Det har jag bittert ångrat.

Vi får se hur det går, kort och gott

Odidoma

Hur det än är med kostnader så är det roligt att följa ditt projekt och väldigt spännande att se vart det landar i både tid/pengar. Lycka till!

jemakrol

Rapport #2

Dykt ner i tre lådor till. Tog 1h och gav 100-talet bitar. Har nu 38 "rader" i inventorylistan helt kompletta (av 254) samt ytterligare 11 rader 50% eller mer. Totalt 254 bitar hittade, av 1485. Uppskattar att jag gått igenom max en tredjedel av det lego jag har.

Status 2016-06-25
Komplett: 17%
Tid: 4.5h

jemakrol

Rapport #3

Pitchar in en minirapport till. Tredje vändan och nu har allt lego i förrådet gåtts igenom. Kvar är ett par rätt fyllda lådor på landstället. Samt att göra ett extra pass i alltihopa igen för att hitta delar jag missat att leta efter etc.
Gått från 38 till 62 kompletta rader i inventory, 15 med 50% eller mer. Totalen ligger på 351 bitar av 1485, dvs jag är nästan vid ansatsen 25% delar bara genom att rota i lådorna jag har. Najs!

Status 2016-06-26
Komplett: 24%
Tid: 6.25h

Clarmo

Snyggt! Följer med spänning!

Anders67

Bra grund 24% av bitarna i hamn. Vill du dela inventory listan?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.