Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Högst prisökning kommande åren. Vilket paket tror ni? :)

Startat av Space Polize, 09 juli 2016 kl. 20:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Space Polize

Hej!

Vilket set som inte är tokdyrt idag tror ni kommer att öka mest de kommande 5-15 åren?

30 år?

shiftaltcmd

Det mesta följer prisindex. Köp inte som investering.

Större set men inte alla.
Modulhus har ökat. Framtiden? Nu vet alla legonördar att de första modulhusen ökat rejält så jag tror inte att de nuvarande ökar lika våldsamt.

Större licensset men inte alla. De små görs ofta i för stora upplagor.

Framtida lyckosamma filmer gör att vissa set ökar.
Jurassic world gjorde att alla gamla lego-dinos ökade rejält i pris.
Får se om samma händer när toy story 4 och cars 3 kommer på bio.

Sällsynta set. Kanske Guardians of the Galaxy som inte såldes i Sverige när nästa film kommer.

Mint in sealed box. Oöppnade förpackningar i bra skick.

Set som finns idag?
Kanske superhjältarna. Några figurer som Lego introducerat kommer ju på riktigt först i filmer om ett år eller två.

SvanteOlof

angry birds är nog ett säkert kort att spela. De barn som idag gillar angry birds kommer inte direkt att tröttna på konceptet och om trettio år kommer de setten vara ungefär som harrypotter och starwars blev för oss. Garanterad vinst. Fast det kanske blir tvärt om. Svårt att veta.
ordvits: studsmatta = 4186

byStfn



Skafte

Citat från: Ashman skrivet 15 juli 2016 kl. 19:50
Kan man månsin gå fel med Star wars UCS-set?

Det är vad jag brukar säga till folk som försöker tricka mig med såna frågor. "10 000 spänn, vad skall jag köpa för att tjäna pengar om tio år?" Ett par Slave 1 och TIE Fighters tappar i alla fall inte i värde. Men sen är det inflation, Trump och Brixit och allt att ta hänsyn till också...

Ashman

Citat från: Skafte skrivet 15 juli 2016 kl. 21:54
Men sen är det inflation, Trump och Brixit och allt att ta hänsyn till också...

Tur att de är roliga att bygga då  ;D

Peter S

Jag tycker det är olyckligt att det framställts i flera artiklar att lego är värt sin vikt i guld och att man kan investera genom att köpa set. Det stora flertalet ramlar inte iväg, utan det handlar om ytterligt få set. Köp något annat i investeringssyfte! Guld och värdepapper är minst lika säkert och tar inte plats i garderoben.

SvanteOlof

Citat från: Peter S skrivet 17 juli 2016 kl. 09:40
Jag tycker det är olyckligt att det framställts i flera artiklar att lego är värt sin vikt i guld och att man kan investera genom att köpa set. Det stora flertalet ramlar inte iväg, utan det handlar om ytterligt få set. Köp något annat i investeringssyfte! Guld och värdepapper är minst lika säkert och tar inte plats i garderoben.

Sedan när helvetet bryter ut med nato, kärnvapen, isis, hillary,  uggledyrkarna från beohemian groove och israel och det blir PA-CB av alltihop så blir det nog svårt att kränga byggklissar överhuvudtaget. Då är guld, silver och eventuellt kapsyler  en rimligare handelsvara.

Rörande lego och guld så känner jag en lumphandlare som kom över ett par kilo lego som han sorterade och då fann ev verklig guldring med diamant. Han heter Micke och har en antikbutik i sin ladugård.
ordvits: studsmatta = 4186

andli

Jag tror på set som man idag inte tror kommer gå upp i pris...

För de set i serier som tidigare visat sig gå upp i pris har sannolikt flertalet redan bunkrat upp med set för att kunna sälja dyrt i framtiden. Då kommer ju tillgången i framtiden pga detta vara god och priset kommer inte att öka så mycket :)


I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Ashman

#10
Tycker nästan alla set som är riktade mot vuxna går upp rätt mycket i pris redan ett år efter de gått ur produktion. Själv är jag glad att folk bunkrar, då har man möjlighet att köpa set man missat efteråt av privatpersoner. Skulle misstänka att om 10 år så kommer de första bilarna i serien: Campern, Minin och F40- vara attraktiva.

:::::::

Tror lite på Scooby Doo serien. Skulle komma på BR men försvann i röran förra året med beställningsstopp för butiker.
Så den har funnits mest på S@H och Legobutikerna.
En klassisk serie som jag tycker gått lite omärkt förbi.

Ashman

Citat från: ::::::: skrivet 06 september 2016 kl. 23:00
Tror lite på Scooby Doo serien. Skulle komma på BR men försvann i röran förra året med beställningsstopp för butiker.
Så den har funnits mest på S@H och Legobutikerna.
En klassisk serie som jag tycker gått lite omärkt förbi.
Ja, håller med. Mystery Mansion är ju ett kalasfint set till ett rimligt pris. Fyren har jag inte byggt, men den ser också fin ut. Kanske är Scooby-Doo helt enkelt inte så populära karaktärer.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.