Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

10252 Volkswagen Beetle

Startat av Peter S, 14 Juni 2016 kl. 15:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

En ny bil ser dagens ljus i Creator-serien. Eller rättare sagt, en gammal. VW-bubbla från 60-talet är inspirationen denna gång.

Pressmeddelande från TLG:
Citat
10252 Volkswagen Beetle
Ages 16+.  1,167 pieces.
US $99.99 - CA $129.99 - DE 89.99€ - UK £69.99 - DK 799.00 DKK
*Euro pricing varies by country.  Please visit shop.LEGO.com for regional pricing.

Head for the beach with the VW Beetle!

Celebrate the iconic VW Beetle with this awesome LEGO® Creator Expert reproduction. This detailed model comprises a number of special features and elements that help recreate the distinctive Beetle characteristics, including an azure-blue color scheme, curved fenders, flat windshield, VW logo, and an authentic 4-cylinder air-cooled engine and fuel tank. The accessible interior features beige-colored, forward-tilting seats, dashboard and steering wheel, and the roof-mounted surfboard and a cooler box can be removed. This model has been designed to provide a challenging and rewarding building experience with a touch of nostalgia.
• 1960s VW Beetle with surfer theme features an array of brick-built details including an azure-blue color scheme, curved fenders, white rims with distinctive hubcaps, round headlights, wing-mounted turn signals and opening hood, trunk and doors.
• Use the included stickers to choose 1 of 4 license plates.
• Remove the cooler box and surfboard from the roof rails.
• Tilt the rear seat forward to access the storage space with fabric beach towel.
• Lift the hood to access the spare tire and fuel tank.
• Open the trunk to reveal the authentic, 4-cylinder air-cooled engine.
• Open the doors or remove the roof section to access the detailed beige-colored interior with dashboard, steering wheel and tiltable front and back seats.
• Special elements include a round tile with printed VW logo, arched fender elements and an updated windshield design.
• VW Beetle including surfboard and cooler measures over 11" (15cm) high, 10" (29cm) long and 4" (12cm) wide.
Available for sale directly through LEGO® beginning
August 1, 2016 via shop.LEGO.com, LEGO® Stores or via phone:
US Contact Center          1-800-453-4652
CA (English) Contact Center       1-800-453-4652
CA (French) Contact Center       1-877-518-5346
European Contact Center       00-800-5346-1111   

LEGO, the LEGO logo and the Minifigure are trademarks of the LEGO Group. ©2016 The LEGO Group. All rights reserved.
Officially licensed by Volkswagen.
Se också bilderna på Swebricks Flickr:
https://www.flickr.com/photos/89386458@N08/

Etzel

Väldigt snygg! Denna vill jag absolut ha! :)

Pehr

finns det inte en asfaltsbubbla redan?

Nybohov Creation Ltd.

Väldigt stilig. Svårt att se skalan på den – undrar om den passar till hundkojan eller folkabussen?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Etzel

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 14 Juni 2016 kl. 15:26
Väldigt stilig. Svårt att se skalan på den – undrar om den passar till hundkojan eller folkabussen?
Ser ut att vara ungefär samma som Mini Coopern, men folkabussen är en annan skala. Dock inte så att det direkt stör att ha dem bredvid varandra skulle jag säga, de är ju snygga modeller allihopa. :)

Jonsson

Citat från: Etzel skrivet 14 Juni 2016 kl. 16:00
Ser ut att vara ungefär samma som Mini Coopern, men folkabussen är en annan skala. Dock inte så att det direkt stör att ha dem bredvid varandra skulle jag säga, de är ju snygga modeller allihopa. :)

Samma storlek på fälgarna som Mini Coopern men högre profil på däcken, så den får klart större hjulhus - större till storleken i sin helhet vilket förmodligen kommer lira rätt bra i skala med Mini Coopern. :)

Fälg på Beetle: 56145
Däck på Beetle: 15413

Fälg på Mini: 56145
Däck på Mini: 44309

Vilken flax - här kan vi direkt jämföra storleken på Beetlens hjul kontra Minins:

Edit: Skulle ha haft en ren profilbild...

Magnus den store

Fbtb har filmen. Konstigt att den inte finns på Legos kanal. Några nya bitar.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Silence101

Citat från: Pehr skrivet 14 Juni 2016 kl. 15:25
finns det inte en asfaltsbubbla redan?
Du tänker på den här?
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Skafte

Vad kostade Coopern i svenska pengar när den kom? 899? 999? Lär bli samma för den här.

ByggareDan

Är ju bara att hoppas att priset blir tresiffrigt då det känns som en magisk gräns.
Ser ju riktigt bra ut o verkar ju passa in med dom andra bilarna rent storleks o designmässigt.

Om någon har en uppbyggd Mini så kan man ju mäta för och se hur den passar med den, nya bubblan var ju 11cm bred och 29cm lång.

Blir nog att köpa en om inte annat en till min bror som hade en -63 en gång i tiden.

/ByggareDan

Lews

Citat från: ByggareDan skrivet 14 Juni 2016 kl. 18:38
Är ju bara att hoppas att priset blir tresiffrigt då det känns som en magisk gräns.
Ser ju riktigt bra ut o verkar ju passa in med dom andra bilarna rent storleks o designmässigt.

Om någon har en uppbyggd Mini så kan man ju mäta för och se hur den passar med den, nya bubblan var ju 11cm bred och 29cm lång.

Blir nog att köpa en om inte annat en till min bror som hade en -63 en gång i tiden.

/ByggareDan

Mini Coopern är 14cm bred och 25cm lång, så det är ju mer eller mindre samma storlek som Bubblan.

:::::::

Godtfred

Är det bara jag som får många Citroën 2CV associationer när man ser på bilderna? Vet inte riktigt varför. Kanske nånting med baksidan, skärmarnas storlek och att taket är bortlyft på många bilder. Kanske är helt enkelt att jag kört/suttit i en 2CV ganska mycket, men i princip ingenting en bubbla.

o0ger

Vad är det för färg egentligen? Är det medium blue?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MartinAberg

Snygg! Kommer göra sig bra i bokhyllan sedan!