Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

10252 Volkswagen Beetle

Startat av Peter S, 14 Juni 2016 kl. 15:07

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Citat från: Godtfred skrivet 14 Juni 2016 kl. 20:18
Är det bara jag som får många Citroën 2CV associationer när man ser på bilderna? Vet inte riktigt varför. Kanske nånting med baksidan, skärmarnas storlek och att taket är bortlyft på många bilder. Kanske är helt enkelt att jag kört/suttit i en 2CV ganska mycket, men i princip ingenting en bubbla.

Det var min första tanke också... Det är bara de typiska framlyktorna som saknar. Kanska man kan lätt modda dem?

lindyhep

Jag sa också att jag fick cittra-vibbar av den. Tror  att jag tycker att den känns lite spetsig här o där tex frontluckan.
Men den här kommer jag inte att kunna låta bli ändå. Har alltid gillat den klassiska bubblan och blev hämtad i en på studenten.
Jättebra också att jag har en given födelsedagsönskning från mina föräldrar i år 8)

eon

Den såg inte realistisk ut.
Jag kom direkt att tänka på Citroen 2CV. Modellen liknar mer en sådan tycker jag.

Magnus den store

Citat från: Godtfred skrivet 14 Juni 2016 kl. 20:18
Är det bara jag som får många Citroën 2CV associationer när man ser på bilderna? Vet inte riktigt varför.
Verkar vara en vanlig association. Bubblan har betydligt mjukare former än Citroën 2CV, men Lego och mjuka former går tyvärr inte hand i hand. Taket är inte bra, imho. Fönster och dörrar talar däremot för bubblan. Finns Citroën 2CV med två dörrar?

Citat från: o0ger skrivet 14 Juni 2016 kl. 20:41
Vad är det för färg egentligen? Är det medium blue?
Gissar på antingen medium blue eller dark azure.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BeardedNerd

Pehr

Citat från: Silence101 skrivet 14 Juni 2016 kl. 18:16
Citat från: Pehr skrivet 14 Juni 2016 kl. 15:25
finns det inte en asfaltsbubbla redan?
Du tänker på den här?

japp, inte lika snyggt designad dock

Tektor

Ja, de har inte riktigt fått till C-stolparna eller vindrutan. För breda stolpar och för rakt och platt. Men bubblans runda former är som sagt svåra att få till i Lego, och jag kände igen den direkt. Jag tycker fronten blev fin!

Många säger 2CV, och jag tycker allt bakom fronten känns ganska mycket 4CV. Det finns nån annan likhet som gnager i huvudet också (Morris?) men jag kan för lite om den här tidens bildesign för att placera den.

AndersI

Citat från: Lews skrivet 14 Juni 2016 kl. 19:09
Mini Coopern är 14cm bred och 25cm lång, så det är ju mer eller mindre samma storlek som Bubblan.

Nja, med de siffrorna får vi:

Cooper: 8.2 studs/m i längdskala, 10 studs/m i breddskala (inte konstigt den ser lite mystisk ut)
Bagge:  7.1 studs/m i både längd- och breddskala

Så baggen är lite för liten för att vara i skala med mini cooper (en mini ska vara mindre än en bagge, i alla riktningar). Vad är det för skala på VW-bussen?

Bortsett från det tycker jag den är snygg! Får det att klia i fingrarna efter byggtid och andra färger på hjulhusen, så jag kan göra en ny PV...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

mssm

åååå måste ha!

Hoppas att VIP-poängen från Porschen har trillat in innan den släpps. Då blir det ett billigt köp för mig!

Nyllet

Citat från: Skafte skrivet 14 Juni 2016 kl. 18:17
Vad kostade Coopern i svenska pengar när den kom? 899? 999? Lär bli samma för den här.

1099 SEK säger S@H, så det blev fyrsiffrigt iaf.  :-\

jemakrol

1099? Synd, den borde varit på 999 tycker jag faktiskt.  Ändå ett givet köp!

Angående likhet till 2CV, tja, det är två rätt lika bilar till att börja med. Måste ändå säga att jag tycker de lyckats rätt bra. Inte perfekt på nåt vis, men rätt bra. De har ansträngt sig och det märks.
flickr|insta|fb|www
It's a mother beautiful bridge and it's gonna be there, ok?

Magnus den store

Citat från: Nyllet skrivet 16 Juni 2016 kl. 10:28
Citat från: Skafte skrivet 14 Juni 2016 kl. 18:17
Vad kostade Coopern i svenska pengar när den kom? 899? 999? Lär bli samma för den här.

1099 SEK säger S@H, så det blev fyrsiffrigt iaf.  :-\
Synd, men precis som så många gånger förr. Det tyska priset motsvarar knappt 850 sek.

Skafte

Vi har inte bekräftat 1099 väl? Men den har mer än 100 fler bitar än Minin, så det är väl sannolikt att det är samma pris. Men vi blev väl positivt överraskade av Big Ben-priset? Man vet ju aldrig.

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 16 Juni 2016 kl. 13:27
Vi har inte bekräftat 1099 väl? Men den har mer än 100 fler bitar än Minin, så det är väl sannolikt att det är samma pris. Men vi blev väl positivt överraskade av Big Ben-priset? Man vet ju aldrig.
Bara det priset s@h satt.
http://shop.lego.com/en-SE/Volkswagen-Beetle-10252

Skafte

Åh, se där ja. En vacker dag ska jag försöka mig på det där med att läsa alla inlägg i en tråd innan jag svarar. Men idag är inte den dagen.