Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

10252 Volkswagen Beetle

Startat av Peter S, 14 Juni 2016 kl. 15:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Det är för att svenska AFOLS okritiskt sväljer (köper) allt som TLG levererar. Finns det någon annan orsak till att priserna ska vara högre här annars? Är lite less på att det skiljer så mycket mellan olika marknader.

ByggareDan

Citat från: Peter S skrivet 16 Juni 2016 kl. 16:22
Det är för att svenska AFOLS okritiskt sväljer (köper) allt som TLG levererar. Finns det någon annan orsak till att priserna ska vara högre här annars? Är lite less på att det skiljer så mycket mellan olika marknader.

Momsen ger ju ca 60kr extra per tusenlapp i Sverige (25%) kontra lägre Europamoms (19%)
Sen (tidigare) avsaknad av kopior/alternativ gör att man har kunnat hålla upp priset.

Med mer rörlighet över gränser och bättre kundkoll (tack vare internet) i samband med att kopior/alternativ gör sitt intåg på bred front på svenska marknaden så får vi hoppas på en prisjustering neråt.

Sen är ju Sverige en sån liten marknad jmf med dom stora Europaländerna, sen är ju inte AFOLs inte huvudgruppen och så länge masseten säljs till huvudkundgruppen (barnen) så lär ju priset ligga på maximal vinstnivå.

Sen är ju just bilseten (Folkabussen, Minin, Ferrarin och nu Bubblan) tänkt mot en större marknad än just AFOLs och den som har t.ex en Bubbla vill ju ha en snygg kopia i bokhyllan o då är just inte priset så viktigt. Så det gör ju att priset ligger i överkant.

/ByggareDan

Eigenbrötler

Pengar är som ålder, bara en siffra!  ::)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Record

Citat från: Eigenbrötler skrivet 16 Juni 2016 kl. 20:28
Pengar är som ålder, bara en siffra!  ::)

Åhh det är därför alla en del  AFOLs har (råd) att köpa så mycket..äntligen nått att se fram emot.. ;)  ::)
Friskt satsat, hälften vunnet..

jemakrol

Ok. Låt mig nyansera lite. Jag har INTE råd med allt eller ens en bråkdel av alla sets jag skulle vilja ha. Och även om jag hade råd med fler, har jag inte platsen. Så jag representerar väl AFOL som får prioritera hårt bland inköpen. Så nej, alla AFOL har inte råd att köpa mycket. Men det är kanske de man ser mest av, de som kan?

Jag ser oerhört mycket fram emot 10252, fick Coopern i födelsedagspresent och den har sällskap av Camper Van och F40. Känns som tjänstefel att inte ha Beetle med. Så jag har sparat undan lite slantar här och där sen jag hörde den skulle komma. Och faktiskt, det gör väl känslan av att vara nykläckt AFOL lite mer... realistisk. Samma sorts tvång att vänta till födelsedagar och julafton som när man var liten :D :D  :o
flickr|insta|fb|www
It's a mother beautiful bridge and it's gonna be there, ok?

Ashman

At tbeställa från Lego är en sak, men annars tycker jag flera set hos Toys'r'Us ligger ok i pris. Men undrar ju vilka marginaler de har när de kan köra kampanjer som t ex den då helt nya Millenium Falcon på 25% rabatt i minst en månad inför jul.

BeardedNerd

Jag köpte Camper Van i förberedelse för Beetlen, och den är fantastisk. Klart rekommenderad, och passa på nu, den lär inte bli långlivad nu.

jemakrol

Ja, Camper Van är underbar! Har som sagt både den, Coopern och F40'n.

Estetiskt sett är nog just Campern min favorit, men byggtekniskt är F40 helt underbar, med många små snillrika lösningar för att få till det. Alla tre rekommenderas varmt om ni inte har. Roligare byggen får man leta efter.
flickr|insta|fb|www

Ashman

Campern är kanske min största favorit av alla Lego-set. Dels för att den är helt underbar, men också av det nostalgiska skälet att det var Campern som introducerade mig till det moderna Legot. Jag minns att jag var helt chockad över att det gick att bygga såhär.

Har fått finplatsen i vitrinskåpet bredvid arvegods och kristallglas:

jemakrol

Om det inte är känt kan jag tipsa om att MoS har VIP early access på detta set från och med 14/7. Ses vi där då? ;)
flickr|insta|fb|www

Sockerbit

Det är ingen som har sett en miniversion av bubblan? Det kom polybags med små bilar till både campern och coopern.

jemakrol

flickr|insta|fb|www

Sockerbit

byStfn

Citat från: Sockerbit skrivet 04 Juli 2016 kl. 13:48
Det är ingen som har sett en miniversion av bubblan? Det kom polybags med små bilar till både campern och coopern.

Tror Skrytsson har samtliga minicampers uppställda. Kan ha tagit en bild när jag hälsade på en gång.. Kollar igenom datorn :)

Kwagge

Nu går den att beställa på lego.com