Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mina Spårvagnar...

Startat av LeifSpangberg, 24 Maj 2016 kl. 15:04

Föregående ämne - Nästa ämne

LeifSpangberg

Lite spårvagnsbyggande är väl aldrig fel. Som jag berättat tidigare kom jag för många år sedan över en MOC av en spårvagn typ A25 från Stockholms Spårvägar. Denna reproducerades i några exemplar. Tyvärr omotoriserad...
Nedan kommer 3 bilder i repris
-

-

-

-
På senare tid har en del olika spårvagnsmodeller i Lego inköpts från Wien, jag har därmed fått möjlighet att rent praktiskt lära mig hur jag skulle kunna motorisera min Stockholmsvagn. Varvid jag kommit fram till följande...
-

-

-
Lite längre, men fortfarande ganska smäcker ( 8))
Färgmässigt Medium Blue, utom 1x6 Tilesen över boggierna som är Maersk Blue, men vi kan väl säga att boggierna är nyrenoverade och därmed har en annan nyans än resten av vagnen...
9V motor naturligtvis. På begäran med glas i fönsterbågarna  ::)
Gatuspåren anpassade till omgivande byggnaders grunder...
En liten början på mitt stora projekt, fortsättning lär följa.
/Leif

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Sockerbit

andreaseldh

Jag kan bara hålla med i alla lovord! Djurgårdslinjen firar förresten 25 år på söndag.

http://www.djurgardslinjen.se/aktuellt/

Sollan

Peter S

Snyggt! Jag tänkte de kunde få gå framför raddan med Moduverse-hus nu på lördag!

Joacim

Riktigt stiliga byggen! Alla byggen.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 24 Maj 2016 kl. 18:45
Snyggt! Jag tänkte de kunde få gå framför raddan med Moduverse-hus nu på lördag!
Nej, gör inte det! Min äldsta kommer att få tokspel och vilja bygga likadana han med.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

dalle

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 25 Maj 2016 kl. 09:15
Nej, gör inte det! Min äldsta kommer att få tokspel och vilja bygga likadana han med.

Klart grabben ska ha en spårväg.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: dalle skrivet 25 Maj 2016 kl. 09:22
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 25 Maj 2016 kl. 09:15

Klart grabben ska ha en spårväg.
Jag skickar honom till Uppsala i höst, så fixar du det på lego-fritidset. Perfekt.

LeifSpangberg

Tackar för gensvaren  :)

Byggena fortsätter, nu en något anpassad motorvagn från Wien, till tvåaxlig tvåriktningsvagn, som extravagn, i SS-färger...

-

-
Fotad i allén (som jag planerar ta med till Kista, eller...?)

/Leif

Peter S

Citat från: LeifSpangberg skrivet 25 Maj 2016 kl. 11:19
Tackar för gensvaren  :)

Byggena fortsätter, nu en något anpassad motorvagn från Wien, till tvåaxlig tvåriktningsvagn, som extravagn, i SS-färger...

-

-
Fotad i allén (som jag planerar ta med till Kista, eller...?)
/Leif
Hur lång allé har du? Jag tror vi kan kombinera allén med vanliga vägmoduler. Vi kan åtminstone ha 12 väg/allémoduler framför. Har du en ändsnutt som gör att man kan få en glipfri ihopkoppling med andra moduverseplattor (misstänker att skenan sticker ut lite)? Annars kör vi bara ihop dem så gått det går.

ByggareDan

Fina spårvagnar som lyfter ordentligt med snygga omkringliggande byggen.
Olika blåfärger på spårvagnen gör ju att det ser mer levande ut, man har bättringsmålat över något klotter, bytt till nya hjulskydd osv.

/ByggareDan

LeifSpangberg

Bifogar sprängskiss över vad jag har. Inklusive de något taniga/bräckliga träden...
Om så önskas, utställningschefen bestämmer, är det lätt att ta bort de gröna plattorna och ersätta dem med dbg tiles 1x1 o 1x2. Dock blir det utan mittlinjer, eftersom mina gator/alléer är avsedda för enbart spårbunden nyttotrafik, dvs SS spårvagnar och ev enstaka kvantitativt låååånga Maersk tåg  8)
-

-

-
/Leif

Peter S

Det ser jättebra ut! Ta med dig allt och behåll de gröna mittremsorna. Vi kommer ändå att få kompabilitetsproblem mot väg-moduversen, så det spelar ingen roll att de inte fortsätter...