Lastbil med trailer WIP technic

Startat av jensglindgren, 15 Maj 2016 kl. 14:13

Föregående ämne - Nästa ämne

jensglindgren

Väldigt snygga byggen båda två!

Fick till så att båda bakhjulen har drivning plus lös upphängning av bakaxlarna, vet inte vad det kallas?
Beställde den där fjärderhockeylegobiten så jag kunde göra styrningen än mer kompakt. Nästa grej är att ändra vart dockningen för släpet ska vara och stötdämpning fram.

jensglindgren

Och här kommer några bilder.

jensglindgren

Har en lite fråga, set 42043 mercedes-ladtbilen har ju en kran, hur många motorer krävs för en liknande kran?
Är sugen på att lägga till en axel som är precis efter hytten med en kran på. Kan nog trycka in 2 motorer till.
Men det är ju 3 leder på kranen minst...

pehter aka ibbe

Citat från: jensglindgren skrivet 21 Maj 2016 kl. 09:35
Har en lite fråga, set 42043 mercedes-ladtbilen har ju en kran, hur många motorer krävs för en liknande kran?
Är sugen på att lägga till en axel som är precis efter hytten med en kran på. Kan nog trycka in 2 motorer till.

Om du ska ha en full motoriserad med samma funktioner som 42043 krävs minst 4 motorer, snurr, lyfta kran, lyfta bom, utskjut.
Skippa utskjutet klarar du dig på 3, sedan kan du bygga in moterer i kranen men det kan bli svårt i den skala du bygger i.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

jensglindgren

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 21 Maj 2016 kl. 13:06

Om du ska ha en full motoriserad med samma funktioner som 42043 krävs minst 4 motorer, snurr, lyfta kran, lyfta bom, utskjut.
Skippa utskjutet klarar du dig på 3, sedan kan du bygga in moterer i kranen men det kan bli svårt i den skala du bygger i.

Visserligen har jag plats för 4 om man trycker in dom i hytten, alternativt sätter två St M-motorer på sidorna om L-motorn som driver bakhjulen.

Men sen vill man ju ha fungerande stödben som ska gå ut automatiskt..

Ska fokusera på att få den klar först så får jag bygga om den sen om jag känner för det.

ByggareDan

Citat från: jensglindgren skrivet 21 Maj 2016 kl. 13:47
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 21 Maj 2016 kl. 13:06

Visserligen har jag plats för 4 om man trycker in dom i hytten, alternativt sätter två St M-motorer på sidorna om L-motorn som driver bakhjulen.

Ska fokusera på att få den klar först så får jag bygga om den sen om jag känner för det.

Eller så får du helt enkelt öka skalan och tänka som jänkarna att ju större desto bättre.  ;D
Trevligt att få följa utvecklingen av din lastbil, hoppas att du slutför bygget så man får se helheten.

/ByggareDan

pehter aka ibbe

Du skulle kunna ha kranen på trailern, inte lika vanligt men det finns.
http://www.nordictrailer.dk/wp-content/uploads/2015/11/leveret-3.jpg
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

jensglindgren

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 21 Maj 2016 kl. 14:53

Du skulle kunna ha kranen på trailern, inte lika vanligt men det finns.
http://www.nordictrailer.dk/wp-content/uploads/2015/11/leveret-3.jpg

Njae, det är jag inte så sugen på. Håller på med släpet, blir en lowboy-trailer (eller vad det heter), kom snabbt underfund med att dockningen blir ett stort problem. Vid 2kg vek den sig, V2.1 klarade 3 kg, hade inte fler mjölkpaket att testa på:)

Kan inte bestämma mig om jag ska göra hela lastbilen i technic eller blanda för att få till hytten bättre.

jensglindgren

Här är lite bilder https://goo.gl/photos/nsxpse5wp8zuqn2f7

Nån som har ett bra sätt att lägga upp bilder? Tycker den säger ifrån oavsett hur stor filerna är..

jensglindgren

Rev och gjorde om hytten, fixerade bakaxlen igen, kortat ner bilen 4-5 studs och funderar på att göra hytten lite smalare, den känns inte rätt på bredden.

jensglindgren

Nu så, jag vill påstå att jag är så gott som färdig!

Dock så blev jag sugen på att förlänga och lägga till ett flak:) sonen  däremot vill ha en bil som kan köra på gupp = Trophy truck.

Vad tycker ni?

jensglindgren

jensglindgren

Här är en film där den dra ca 4,5 kg, precis så släpet klarar vikten,  den släpar i marken.

https://youtu.be/k04XNx6Ues8

jensglindgren

3 fulla mjölkpaket, 2 halvfulla och en full ketchup.

Nästan 7 kg:)

https://youtu.be/eeVCMcs91V0

Skulle dock bytt batterierna innan och haft en diff till för andra bakaxlen.

jensglindgren

Gör om och gör rätt,eller vad brukar man säga?

Ville ha stötdämpning/förmågan att köra över ett litet hinder samtidigt som det ska vara dubbla hjul på bakaxlarna. Plus att det ska vara hållbart, så var bara att börja om.

Ni får gärna tycka till om skalan, det enda jag tycker är att den ska kortas ner 2-3 studs mellan fram och bakaxlarna.