Hur kan LEGO IDEAS förbättras?

Startat av jalex, 10 Maj 2016 kl. 12:46

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Citat från: Pehr skrivet 10 Maj 2016 kl. 18:41
En bättre sorterings/visnings-algoritm så man slipper se bottenskrapet?
Inte bara antal supporters utan hur snabbt man fått dem,  antal delningar på sociala medier, kommentarer etc?

Ja och t ex kanske möjlighet att betygsätta hur snygg designmässigt och fotografiskt ett bygge är. Sådana parameterar kunde göra att ett bygge med kvalitet som inte fått så många supporters lättare hittas.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

jalex

Citat från: lingonfil skrivet 10 Maj 2016 kl. 18:41
Jag kände inte till 13-årsgränsen. Jag tror nog att den missbrukas en del. =/

Det kan ju inte vara så att den stora massan "skitbyggen" förväntar sig att få 10 000 röster. Man undrar ju hur de tänker?
Om man kollar på vilka som uppnått 10 000 röster och även sneglar lite på den som "bara" nått upp till ett par tusen röster så inser man ju ganska snabbt att det krävs en hel del för att nå dit. Därav min slutledning att åldersgränsen på 13 år missbrukas en del.

Det är bara ngt enstaka digitalt bygge som uppnått 10 000 röster. Så om de skulle skippa digitala bidrag så lär det inte stänga ute intressanta bidrag.

Ja det krävs väldigt mycket för 10000. Jag är nyfiken på hur "Fiskeaffären" eller "Pepparkakshuset" lyckats sprida sitt projekt, vilka han vänt sig till som fått igång spridningen. För när det är ett eget bygge så blir det ju svårare än när det är ett varumärke. Vore intressant få följa resan för ett projekt som når 10000.

shiftaltcmd

Alatariel som fått igenom två projekt på lego ideas jobbar på Naturhistoriska i Stockholm.
Minns inte exakt nu.
Bli bloggad på tex Brothers-brick. Kvalitetsstämpeln som diskuterats hör.
Bloggare länkar ofta till Flickr. Se till att man från flickr enkelt hittar till lego ideas.
Sprida ordet vidare genom Facebook Twitter Instagram mfl.

Håller med med om att staff-Pick borde fungera som en kvalitetsstämpel.

Lego vill nog sköta ideas med minimal arbetsinsats. Man vill att så mycket som möjligt ska bli viralt och sprida sig.

Lews

Citat från: jalex skrivet 10 Maj 2016 kl. 17:04
Hoppas det inte är någon här som lagt upp denna, men har det inte funnits en del Ferrari-set sedan förut? Bildkvaliteten är ju bland det enklast möjliga, likaså bygget. Om den skulle nå 10000 så skulle väl aldrig Lego göra ett set av den. Är det inte bättre att neka projektet då redan från början, än att likt lura personen att tro att det kan bli ett set.

Det stämmer. Dessutom säljer LEGO redan två F1 bilar som är betydligt snyggare och mer lika originalen än den där, och .

dalle

Alatariel fick sitt genombrott för sina forskare genom att bli uppmärksammad i en feministisk blogg. Innan dess hade det gått trögt. Det här var då Friends var nytt och kontroversiellt och diskuterades flitigt.  Det kan vara en fördel att få spridning utanför lego sfären.

BeardedNerd

Det är ju därför det är bäst med en licens. Ghostbusters hade ju till exempel horder av suktande fans som inte fått någon bra merchandise på åratal (numera är det däremot rätt packat). Så fort man börjar länkas på populära icke-Lego-bloggar så har man större chans bland de grupper som annars inte skulle ha köpt Lego alls, och jag tror nog att det behövs minst hälften sådana för att ha en chans, även om man också lyckas i Lego-kretsar.

jalex

Citat från: BeardedNerd skrivet 10 Maj 2016 kl. 21:51
Det är ju därför det är bäst med en licens. Ghostbusters hade ju till exempel horder av suktande fans som inte fått någon bra merchandise på åratal (numera är det däremot rätt packat). Så fort man börjar länkas på populära icke-Lego-bloggar så har man större chans bland de grupper som annars inte skulle ha köpt Lego alls, och jag tror nog att det behövs minst hälften sådana för att ha en chans, även om man också lyckas i Lego-kretsar.

Ja jag tror också det.

En skulle haft en egen Youtubekanal med några miljoner subscribers, då hade man nog kunnat öka antalet supporters snabbt :)

CopMike

Citat från: raarghh skrivet 10 Maj 2016 kl. 16:35
Skippa att folk får lägga upp LDD-projekt, riktiga modeller is the way to go annars kryllar det av skit och struntprojekt eftersom det är mycket enklare att göra något i LDD och slänga upp än att bygga, fota och ladda upp.
Blir nog mer "seriöst" på så vis tror jag personligen.
Håller till en viss del med men samtidigt saknas bitar i många färger IRL. Så en bra byggd model som sedan renderats snyggt funkar bra.

Jag har ett projekt (som jag försöker få godkänt fn) där det nästan har gått att bygga med befintliga bitar (några är dock aldrig släppta officiellt så dom var dyra!) där det blir både LDD & riktigt bygge på bilderna.

lingonfil

Citat från: Pehr skrivet 10 Maj 2016 kl. 18:41
En bättre sorterings/visnings-algoritm så man slipper se bottenskrapet?
Inte bara antal supporters utan hur snabbt man fått dem,  antal delningar på sociala medier, kommentarer etc?

Jag tror att en sökalgoritm kommer att ha svårt att fånga kvalitet. Det är inte säkert att ett högkvalitativt bygge har hög andel delningar, kommentarer etc. Har bygget det så har de nog redan lyft sig ur träkset så att säga. 

Kanske skulle man kunna göra så att vissa röster väger tyngre (iaf för sökalgoritmen). Man skulle kanske kunna använda VIP-poäng eller "clutch power" för att hitta kunder vars röst ska väga lite tyngre.

Magnus den store

Citat från: lingonfil skrivet 13 Maj 2016 kl. 14:25
Man skulle kanske kunna använda VIP-poäng eller...

Vip-poäng funkar nog inte så bra eftersom man kan handla för dessa.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Citat från: Magnus den store skrivet 13 Maj 2016 kl. 15:16
Citat från: lingonfil skrivet 13 Maj 2016 kl. 14:25
Man skulle kanske kunna använda VIP-poäng eller...

Vip-poäng funkar nog inte så bra eftersom man kan handla för dessa.

Ja, jag uttryckte mig lite otydligt. En kund som samlat (och använt) mycket VIP poäng skulle kunna få en tyngre röst, alltså utan att spendera poängen. Det går hand i hand med förslaget att ha nivåindelning av VIP-kunder (typ guld-, silver-, brons-medlemmar).

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

jalex

Skulle det inte kunna finnas ett lättillgängligt betygssystem där medlemmar som supportat ett visst antal projekt eller som har egna projekt kan sätta betyg på ett projekt på Design, Idé och Foto. På så vis kanske ett projekt blir mer rättvist bedömt utifrån hur välgjort det är, och då kan man via sökning få fram projekt som antingen har högt betyg i foto, design eller idé. Det blir i kontrast till ett projekt som har många supporters vilket ju inte alltid betyder att projektet har en bra idé eller är snyggt. Då borde ju de fina bortglömda projekten få en chans att komma fram lite.

jalex

Nåt som tidigare nämnts är ju det att det är rätt så bökigt att rösta. Jag har hört det från flera andra som sagt detta, och det är ju en hel del steg som ska göras innan man väl kan lägga sin röst (anvnman, password, ålder, svårighet på set). Idag har ju folk ofta lite tålamod när sånt där tar för lång tid. Borde det inte bara räcka med att man ska ange sin mail (som id typ), och att man konfirmerar det med det mailet man får sedan, och sen lägger man enkelt sin röst bara. Borde inte det funka?

lingonfil

Citat från: jalex skrivet 25 Maj 2016 kl. 13:13
Nåt som tidigare nämnts är ju det att det är rätt så bökigt att rösta. Jag har hört det från flera andra som sagt detta, och det är ju en hel del steg som ska göras innan man väl kan lägga sin röst (anvnman, password, ålder, svårighet på set). Idag har ju folk ofta lite tålamod när sånt där tar för lång tid. Borde det inte bara räcka med att man ska ange sin mail (som id typ), och att man konfirmerar det med det mailet man får sedan, och sen lägger man enkelt sin röst bara. Borde inte det funka?

Jag kan tänka mig att Lego vill att det ska vara en viss tröskel. En röst ska vara mer än bara "likes", personen måste regga sig och "comitta sig" (i brist på bättre ord).