Dragracing med LEGO? Technic-utmaning till nästa års Tågmöte/Technic-träff?

Startat av AndersI, 18 April 2016 kl. 22:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Pehr

Citat från: Pehr skrivet 22 April 2016 kl. 12:03
Citat från: AndersI skrivet 22 April 2016 kl. 11:58
Men då är det ju ingenting som hindrar att man sätter i 24V blybatterier och kör så motorn glöder? Någonstans måste vi dra gränsen, men var?

sant, men jag tror inte blybatterier blir en särskilt bra lösning ;)

Tror jag satsar på pullback-motor isf, har lite intressanta idéer om att använda flera motorer :)

SvanteOlof

Citat från: Pehr skrivet 23 April 2016 kl. 08:31
Tror jag satsar på pullback-motor isf, har lite intressanta idéer om att använda flera motorer :)

(jag kommer helt säkert inte ha möjlighet att ta mig till något tågmöte/technicträff om det inte är invid där jag bor)

Jag testade faktiskt nyss att sätta ihop två olika pullbackmotorer bara med en genomlöpande technicaxel som jag satt hjul på (4185c01). Sedan satte jag ett hjul fram så det blev en trehjuling. Den drog upp sig själv på bakhjulen direkt eller slog runt och spann av så det dög inte. Då byggde jag den som en dragster istället så att den fick lite vikt framåt. Det gick bra och den stack iväg med en väldans fart bara på två pullbackmotorer. Bra drag. Just nyss lekte min son sönder den bakom min rygg medans jag skrev :)
ordvits: studsmatta = 4186

Stigge72

Citat från: SvanteOlof skrivet 23 April 2016 kl. 12:52

(jag kommer helt säkert inte ha möjlighet att ta mig till något tågmöte/technicträff om det inte är invid där jag bor)

Jag testade faktiskt nyss att sätta ihop två olika pullbackmotorer bara med en genomlöpande technicaxel som jag satt hjul på (4185c01). Sedan satte jag ett hjul fram så det blev en trehjuling. Den drog upp sig själv på bakhjulen direkt eller slog runt och spann av så det dög inte. Då byggde jag den som en dragster istället så att den fick lite vikt framåt. Det gick bra och den stack iväg med en väldans fart bara på två pullbackmotorer. Bra drag. Just nyss lekte min son sönder den bakom min rygg medans jag skrev :)
Intressant rapport. :)
Jag har några stycken pullback-motorer, men inte mer än en av någon sort, som jag minns just nu...

Pehr

Citat från: SvanteOlof skrivet 23 April 2016 kl. 12:52

Det kluriga är att få så lång acceleration som möjligt ;)

EDIT: samtidigt som man har en snabb start

SvanteOlof

Citat från: Pehr skrivet 25 April 2016 kl. 14:30

Jomenprecis. Att få en som växlar mellan olika uppskruvade motorer så att de drar på en efter en istället för alla samtidigt. Det finns en pullback som har en startpin. Jag ska undersöka vidare.

Citat från: Stigge72 skrivet 25 April 2016 kl. 13:49
Jag har några stycken pullback-motorer, men inte mer än en av någon sort, som jag minns just nu...

Jag fick med 4 olika (åtminstone 3 olika) i ett grisenisäckenbeggatköp jag gjorde för ett tag sedan. Drivaxeln satt på ungefär samma ställe på alla dock och det var ju lego som tillverkat dem så det var intesvårt att hitta rätt bitar för att allt skulle stämma.
ordvits: studsmatta = 4186

Pehr

Citat från: SvanteOlof skrivet 25 April 2016 kl. 15:12
Citat från: Pehr skrivet 25 April 2016 kl. 14:30

Jomenprecis. Att få en som växlar mellan olika uppskruvade motorer så att de drar på en efter en istället för alla samtidigt. Det finns en pullback som har en startpin. Jag ska undersöka

Låter intressant!

Tobbe Arnesson

Men då är det ju ingenting som hindrar att man sätter i 24V blybatterier och kör så motorn glöder? Någonstans måste vi dra gränsen, men var?

Det finns en metod att seriekoppla två 9V-strömkällor via "elplattor" så det blir 18V. Helt legopuretanskt men inte "intended" use och risken finns att man bränner en motor eller två. Det går att seriekoppla två sådana seriekopplingar till 36V också, men då är det snarare sannolikt att den magiska röken smiter...

Detta bortsett så är det stor skillnad på hur mycket effekt det går att få ut ur de olika motorerna, den gamla RC-motorn är troligen fortfarande överlägsen. Kanske en öppen "top fuel"-klass och en enbart PF-klass (då faller även seriekopplingsmöjligheten)? Eller enbart PF om det blir för jobbigt med flera klasser, för de delarna är billigare att hitta det bästa av, om man inte redan har dem. De äldre prestanda-9V-prylarna kostar nog en vacker slant på Bricklink.

Vinnaren blir f.ö. sannolikt den som lyckas få sin Technic-bil att köra tillräckligt rakt på ett "ojämnt" golv.

Hittar jag bara byggtiden är jag på! :D
Blogg: Robotkampen

Anders67

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 16 September 2016 kl. 09:04

Det finns en metod att seriekoppla två 9V-strömkällor via "elplattor" så det blir 18V. Helt legopuretanskt men inte "intended" use och risken finns att man bränner en motor eller två. Det går att seriekoppla två sådana seriekopplingar till 36V också, men då är det snarare sannolikt att den magiska röken smiter...

Detta bortsett så är det stor skillnad på hur mycket effekt det går att få ut ur de olika motorerna, den gamla RC-motorn är troligen fortfarande överlägsen. Kanske en öppen "top fuel"-klass och en enbart PF-klass (då faller även seriekopplingsmöjligheten)? Eller enbart PF om det blir för jobbigt med flera klasser, för de delarna är billigare att hitta det bästa av, om man inte redan har dem. De äldre prestanda-9V-prylarna kostar nog en vacker slant på Bricklink.

Vinnaren blir f.ö. sannolikt den som lyckas få sin Technic-bil att köra tillräckligt rakt på ett "ojämnt" golv.

Hittar jag bara byggtiden är jag på! :D
Låter som en bra idé - håll mig gärna med i loopen!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Pekblom

Jag fick just hem ett par såna här. tänkta till något helt annat men.... får man vara med   ;)
(Den stora svarta alltså, det andra är bara för att ha något att jämföra med.)

Nextuz

Citat från: Pekblom skrivet 16 September 2016 kl. 23:48
Jag fick just hem ett par såna här. tänkta till något helt annat men.... får man vara med   ;)

Jag har 3 såna.. en lös o två i radiobilar ;)

Den har tyvärr en unik kontakt för spänningen :/

Pekblom

Citat från: Nextuz skrivet 28 September 2016 kl. 13:20

Jag har också tre. Två lösa och en i en bil. Pilutta dig  ;D ;D

Har du något "kopplingschema" på bilarna så jag slipper uppfinna hjulet igen?

Nextuz

Citat från: Pekblom skrivet 28 September 2016 kl. 23:07
Citat från: Nextuz skrivet 28 September 2016 kl. 13:20

Jag har också tre. Två lösa och en i en bil. Pilutta dig  ;D ;D

Har du något "kopplingschema" på bilarna så jag slipper uppfinna hjulet igen?

Gött :D
Jaaaa, pilutta mig :P

Nope, inget alls tyvärr.. :/