Dragracing med LEGO? Technic-utmaning till nästa års Tågmöte/Technic-träff?

Startat av AndersI, 18 April 2016 kl. 22:20

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

På tågträffen betraktade några av oss utrymmet bortåt den före detta verkstaden på mitt jobb, och sa "här borde man kunna köra dragracing". Då tänkte vi mest på tåg, två parallella banor, men varför inte utvidga till bilar också?

Efter att ha ramlat in på https://www.youtube.com/playlist?list=PLNSwqphpHo-MJTIjHweskaY8G_L4FaZAs med en massa växellådor i LEGO, och därefter googlat på "lego automatic gearbox" och hittat sariels lilla automatiska växellåda

började jag fundera mer på en sådan utmaning till nästa års Tågmöte/Technic-träff!

Vad tror ni om det?

Finns det tillräckligt många Technic-intresserade för att få ihop något spännande/roande? - Förhoppningsvis!
Hur kan man ordna en rättvis start? - Ett snöre i en sprint som kan ryckas ut ur båda fordonen samtidigt?
Vad är lämplig tävlingssträcka? - 20m?
Hur många motorer och batterilådor ska man tillåta (alternativt: vilken matning i 9V spår)? - 1, 1 resp 1 LEGO transformator?
Hur garantera att bilen/tåget stannar efter lämplig tävlingssträcka?  - Ett snöre/portal över banan som ska träffa en pinne som sticker upp från fordonet? Fjärrkontroll - vad är det för räckvidd och tillförlitlighet på det?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

SvanteOlof

Citat från: AndersI skrivet 18 April 2016 kl. 22:20
Hur kan man ordna en rättvis start? - Ett snöre i en sprint som kan ryckas ut ur båda fordonen samtidigt?

I filmen ser man hur han spärrar framfarten med handen och det ser ut som om det inte har sönder konstruktionen. om det är så kan man kanske bygga en startmekanism som påminner om sånna man har för amerikansk hästkapplöpningssport. alltså luckor som öppnas eller fälls fram eller nått.

Citat från: AndersI skrivet 18 April 2016 kl. 22:20
finns det tillräckligt många Technic-intresserade för att få ihop något spännande/roande?

Jag blir själv sugen på att testbygga en sådan men jag är högst osäker på om jag kommer få till det.
ordvits: studsmatta = 4186

AndersI

Citat från: SvanteOlof skrivet 18 April 2016 kl. 23:03
I filmen ser man hur han spärrar framfarten med handen och det ser ut som om det inte har sönder konstruktionen. om det är så kan man kanske bygga en startmekanism som påminner om sånna man har för amerikansk hästkapplöpningssport. alltså luckor som öppnas eller fälls fram eller nått.

Fast han spärrar inte - bromsar bara hjulet för att visa hur den växlar ner när belastningen ökar.

Pehr

Vill man inte växla upp med en dragracer? inte ner...

Man skulle kunna köra en bil i taget och ta tid med höghastighetskamera kanske?
eller med någon optisk sensor...

Jag röstar på att det även ska vara en pull-back kategori f.ö.  ;D

Även en vem-kan-köra-längst-med-pull-back-kategori kanske?  ::)

AndersI

Citat från: Pehr skrivet 19 April 2016 kl. 08:35

Jag tror den där växellådan funkar för det med - fullt ös på motorn med stillastående bil borde få 1:an att gå i, när farten ökat och motståndet minskat ramlar 2:an in. Jag måste försöka bygga nåt och prova...

Citat

Det ska vara kamp mellan två personer/bilar!

Citat

Varsågod! Uppfyller den bara kriterierna för startbarhet (när vi väl kommit på dem) så är det bara att köra.

Citat

Tråååkigt...
:P

Nextuz

Tycker detta är väldigt spännande :)

Skippa begränsningar nu inför första gången, då ser man vilka skapelser folk kommer med :)

Enda kravet, att den bara får ha kontakt med rälsen, dvs inga hjul på sidorna för att balansera upp en bred skapelse :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Pehr skrivet 19 April 2016 kl. 08:35

Pullback 2574 är för modernt. Windup bb46 röstar jag på.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Pehr

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 19 April 2016 kl. 19:38

Pullback 2574 är för modernt. Windup bb46 röstar jag på.

haha, då kommer jag bli tjärad och fjädrad om jag kommer med 12787c01 alltså :D

Citat från: Nextuz skrivet 19 April 2016 kl. 16:48
Tycker detta är väldigt spännande :)

Skippa begränsningar nu inför första gången, då ser man vilka skapelser folk kommer med :)

Enda kravet, att den bara får ha kontakt med rälsen, dvs inga hjul på sidorna för att balansera upp en bred skapelse :)

eller kontakt med golv för bilar...

Citat från: AndersI skrivet 18 April 2016 kl. 22:20[...] men varför inte utvidga till bilar också?

HAr redan börjat testbygga en bil, hur lång sträcka rör det sig om?

AndersI

Citat från: Pehr skrivet 20 April 2016 kl. 09:17...hur lång sträcka rör det sig om?

Så här, ungefär (eller kanske något kortare):

:D

Dvs. vi kan bestämma en lämplig tävlingssträcka så småningom...

Om vi tänker oss skala 1:20 så får vi in en skalenlig 402-metersbana på 20.1 meter, kanske även en i skala 1:10 (beror väl på hur vi bär oss åt för att bromsa...

janimakaj

Ja skulle nog tycka runt 10-15 meter skulle räcka.. sen tycker ja inga begränsningar förutom att de ska va endast lego. Alltså inga fusk motorer eller batterier.. på så sätt kör vi på lika villkor.

Ja tycker nog de ä roligast med ett 3,2,1 KÖR  start med lampor eller nått sånt.
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Pehr

Citat från: janimakaj skrivet 20 April 2016 kl. 12:40
Ja skulle nog tycka runt 10-15 meter skulle räcka.. sen tycker ja inga begränsningar förutom att de ska va endast lego. Alltså inga fusk motorer eller batterier.. på så sätt kör vi på lika villkor.

Ja tycker nog de ä roligast med ett 3,2,1 KÖR  start med lampor eller nått sånt.

gummiband då?
endast lego?

janimakaj

Ja pullback behöver ju såklart nått band att driva med. Ja syfta mer på motoriserade fordon/tåg. :)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 20 April 2016 kl. 09:51
Om vi tänker oss skala 1:20 så får vi in en skalenlig 402-metersbana på 20.1 meter, kanske även en i skala 1:10 (beror väl på hur vi bär oss åt för att bromsa...
Visst är det dragracing vi talar om här? "Fallskärmar" så klart. :)

AndersI

Det är långt till nästa Tågmöte så jag tycker vi alla experimenterar av hjärtans lust, med alla tänkbara LEGO-komponenter - ingenting annat! Vill någon göra en gummibandsmotor med LEGO-gummiband, så varsågod. Eller använda pullback.

Jag håller med om att manuell start, helst med en 'riktig julgran' vore roligast. Svårt att ordna tidtagning och kvalificering dock - eller har vi någon elektronikexpert som kan fixa en sådan sak? Hur ordnar vi inbromsning/stopp?

Ju mer vi snackar om det, desto ivrigare blir jag att ordna ett Drag-meet. Vi kanske kan köra en relativt informell träff nån gång (långt) innan Tågmötet för att testa ut lämpliga klasser och banlängder - eller vad säger ni?