Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Samla minifigs 2010

Startat av Mikael Sol, 29 November 2009 kl. 14:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Etzel

Citat från: Skrytsson skrivet 30 Augusti 2010 kl. 16:41
Citat från: Etzel skrivet 30 Augusti 2010 kl. 14:16
Men ingen hoplit!  :o :'(

Hoplit? Spartan är det väl?
En hoplit var en tungt bepansrad fotsoldat i antikens Grekland med spjut och sköld. Många av de grekiska stadsstaterna hade hopliter som soldater i sina arméer och Sparta var en av dessa stadsstater. Hurvida just denna hoplit är från Sparta eller inte är väl ganska svårt att avgöra men eftersom den inte har Lambda-märket på skölden som de spartanska hopliterna hade så nöjer jag mig med att kalla den för enbart "hoplit".  ;)

Skrytsson

Jo, okej  ;) Du har säkert helt rätt. Bara det att i mina öron gör ordet Spartan figurerna mycket mer rättvisa än Hoplit (tänker spontant: gräshoppa)