Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 02 augusti 2015 kl. 16:23
Vi brukar samköpa en massa lådor från Bra Plast. Det brukar sammanfalla med lugbulk-sorteringen. Vet dock inte om det blir nåt i år.
Jag kör med dessa lådor från Bra Plast plus plastlådor från Ikea för större bitar/större mängder små bitar. Sorteringen av mindre bitar/fler kategorier sköts dels med sortimentskåp från Jula & CO och dels med platta mindre sortimentlådor av olika slag som jag köpt på mig allteftersom sorterandes vuxit. Nu senast har jag investerat i en trave av Biltemas små och pyttesmå sortimentlådor och börjat sortera in diverse minifigdelar och andra småpryttlar där.
Håller på att sortera om en hel del nu, ska ta lite bilder och lägga upp i tråden för förvaring/sortering sen.

Finns intresse för sambeställning från Bra Plast i år igen ska det nog gå att ordna förutsatt att det funkar att skicka dessa till samma godsmottagning som bulken, så det är upp till mottagaren av bulken att avgöra. I så fall kan jag samordna det igen, som jag gjorde förra året: http://www.swebrick.se/index.php?topic=7074.0
(Ska dock inte underskatta frakten igen, sist blev mina burkar lite väl dyra eftersom det blev dyrare än året dessförinnan och en del redan hade hunnit betala sin del när jag fick se det faltiska beloppet på fakturan)

Godtfred

Nu har jag inte någon Bra Plast låda, men hur stor är skillnaden mot SmartStore burkarna? Stor prisskillnad är det i vilket fall. Men har någon undersökt möjligheten att göra ett gruppköp SmartStore lådor?

Gideon

Citat från: Godtfred skrivet 02 augusti 2015 kl. 18:47
Nu har jag inte någon Bra Plast låda, men hur stor är skillnaden mot SmartStore burkarna? Stor prisskillnad är det i vilket fall. Men har någon undersökt möjligheten att göra ett gruppköp SmartStore lådor?
Bra Plast-burkarna vi beställer är vanliga "godislådor", fast fabriksnya så att man slipper att light bluish gray brick 1x2 börjar lukta skumbanan. De är ganska sköra så jag har råkat trampa sönder ett par st och kraschat nån i golvet, men annars funkar de bra tycker jag utom att locken sitter lite väl hårt på de stora burkarna och att de är lite för korta för att utnyttja djupet i mina Billy-hyllor tillräckligt. SmartStore har jag inte testat men det är väl rejälare lådor mer avsedda för förvaring, vilket som sagt märks på priset. Har för mig att det har gjorts sambeställning nån gång tidigare av dem också och bör väl gå att göra igen? Var beställer man såna från?
(Kanske är läge för en ny tråd btw?)

BeardedNerd

Jag har köpt ett gäng stapelbara öppna lådor från CO. De går också att hänga på särskild räls på vägg/arbetsyta. Väldigt praktiska att ha större mängder bitar i.

andreas E

Helt ok att starta en gemensamm inköps runda av bra plast till Lugbulken. Leveransadressen får du av mig.

Kan även köra förbi smartsore outleten och se vad som finns på lager i burkar av klarplast.

lingonfil

Jag kan ju passa på att tipsa om att butiker som säljer lösgodis slänger massor av dessa plastlådor varje vecka. Om man är lite bundis med någon i butiken kan man be dem spara lådorna. Men ibland fyller godisleverantören på lösgodiset själv så då blir det lite svårare.

AndersI

Du kan diska lösgodislådorna flera gånger om, och det doftar fortfarande godis om dem. Svårt att koncentrera sig på Lego då...

lingonfil

Citat från: AndersI skrivet 03 augusti 2015 kl. 11:19
Du kan diska lösgodislådorna flera gånger om, och det doftar fortfarande godis om dem. Svårt att koncentrera sig på Lego då...

För mig försvann lukten. Men jag diskade väldigt noga och dessutom så har jag nog inte så känslig näsa. Jag tror det är viktigt att låta de vädra ur ordentligt. Den största nackdelen tycker jag är att det finns två olika sorters lådor med olika lock. Men med tanke på att man kan få dem helt gratis så tycker jag det är värt att tipsa om.

andreaseldh

Jag kör med glasslådor GB Big Pack, då räcker det att diska en gång. Nackdelen är att antalet lådor ökar lika långsamt som man äter glass.

ByggareDan

Citat från: andreaseldh skrivet 03 augusti 2015 kl. 12:33
Jag kör med glasslådor GB Big Pack, då räcker det att diska en gång. Nackdelen är att antalet lådor ökar lika långsamt som man äter glass.

Det är ju lätt att ordna, antingen öka glasskonsumtionen eller minska Legoinköpen.

Själv har jag Clas Ohlsons sorteringnslådor svart/orange och smartstorelådor (lite dyra men rejäla)
Har även lite andra udda burkar typ potatissallad, pepparkaksburkar och liknande som så småningom ska bytas ut.

/ByggareDan

humlan

Citat från: andreaseldh skrivet 03 augusti 2015 kl. 12:33
Jag kör med glasslådor GB Big Pack, då räcker det att diska en gång. Nackdelen är att antalet lådor ökar lika långsamt som man äter glass.

Det problemet har inte jag :P Köper mest Sia-glass 0,5l, perfekta lådor för småprylar!
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Lordflintstone

#491
Ett lite roligare än praktiskt sätt att fövara legot på!
VHS fodral från mina ungdoms klassiker!
Nakdel: du är inte säker på vad det är i.
Fördel: du kan öppna och får en större yta att rota i.

Tektor

#492
Vi har en ganska grov sortering, och kör med Ikea Samla. Vi använder två storlekar där de mindre är precis hälften så stora som de större, vilket gör det lätt att hålla ordning.


Myko

Min förvaring börjar gå åt pipan. Många askar som inte får plats med sitt innehåll. Mer lego än totalt utrymme, osv. Skicka hjälp.

AndersI

Citat från: Myko skrivet 12 augusti 2015 kl. 14:08Mer lego än totalt utrymme, osv. Skicka hjälp.

Om vi skickar hjälp så blir det ju bara ännu mera trångt. Den enda lösningen är att du sänder iväg lite Lego  :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.