Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Här var det tyst. Tröjan på stolen är inte farlig...

bileam

Marie Curie undersöker radioaktiv strålning ? Mest för att chansa på något... ;)

mechamike

Funderade först på om det kunde vara nått med Tuberkulos, Men sen undrar jag om det trots allt inte är införandet  av allmän mammografi som gestaltas?
?

marpe

#513
Citat från: mechamike skrivet 06 maj 2013 kl. 08:55
Funderade först på om det kunde vara nått med Tuberkulos, Men sen undrar jag om det trots allt inte är införandet  av allmän mammografi som gestaltas?
Håll fast vid din första tanke. :) Visst handlar det om skärmbildsundersökningar mot TBC.

Skärmbildsundersökningarna började på 30-talet och ledde fram till massundersökningarna 1942- ca 1970. I Sverige har bekämpandet av TBC givit mycket goda resultat. I dagsläget drabbas årligen 500-600 personer av TBC vilket resulterar i ett 20-tal dödsfall. 1) Ökande antibiotikaresistens leder till att TBC-hotet aktualiseras i Sverige på nytt. 2)

1) Om Tuberkulos (TBC), Sydsvenska medicinhistoriska sällskapet. http://www.medicinhistoriskasyd.se/Bildspel/Sanatorier/SanatSet07_OmTBC.html
2) Läkartidningen. Andemening i många artiklar de sista åren.

Länken ovan rekommenderas varmt. Notera pilsystemet.

Lägg gärna en stund på att se den mycket välgjorda presentationen om Skånska sanatorier. Det är en hel museiupplevelse ett klick bort. :)

mechamike

#514
Sådär... lettråd  i bilden är omdiskuterad. Men jag vill veta år och händelse.
?

MicroByggare

U 137
27 oktober 1981
Utanför karlskrona
Rysk ubåt på svenskt vatten
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

mechamike

?

marpe



K-141 Kursk sjönk 12 augusti 2000, under en rysk flottuppvisning i Norra Ishavet. ombord. 118 döda.

MicroByggare

Citat från: marpe skrivet 07 maj 2013 kl. 22:28


K-141 Kursk sjönk 12 augusti 2000, under en rysk flottuppvisning i Norra Ishavet. ombord. 118 döda.

Låter mer logiskt än mitt
Varför kom jag inte på det?  >:(
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

marpe

Jo, fast jag har kommit på att svaret nog är fel eftersom ubåten har brutits i två delar.
Rätt svar borde istället vara:
Rysk ubåt med kärnreaktor sjönk i Barents hav 2005.

Väntar och väntar på att höra att den första gissningen är fel. Nu kan jag inte hålla på det längre för jag ska upp tidigt. Godnatt.

mechamike

Visst är det Kursk.. som sjönk officellt pga av explosion i torpedrummet, men det finns en teori om att hon först krockade med en amerikansk ubåt för att därefter blivit torpederad av en annan amerikansk ubåt som handlat i panik.

Varsegod Marpe

(Kursk bröts inte i två delar , däremot sågades den främre delen av i samband med bärgningen om jag inte missminner mig)
?

marpe


AndersI

Seismografens utslag efter den stora jordbävningen i San Francisco 1906?

Kvarnbacka

Med tanke på marpes tidigare vinjetter inom medicinsk historia så gissar jag att detta är EKG, som utvecklades under början av 1900-talet och gav Willem Einthoven nobelpriset i medicin 1924.

marpe

Citat från: AndersI skrivet 11 maj 2013 kl. 22:42
Seismografens utslag efter den stora jordbävningen i San Francisco 1906?
Kreativt, men fel.  :)

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 11 maj 2013 kl. 23:30
Med tanke på marpes tidigare vinjetter inom medicinsk historia så gissar jag att detta är EKG, som utvecklades under början av 1900-talet och gav Willem Einthoven nobelpriset i medicin 1924.
Det glädjer mig att du länkar ihop mina vinjetter. Tyvärr fel.

Gissa vidare.  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.