Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep

Ozp

Kan det vara masskrocken på Tranarpsbron den 15 januari 2013?

lindyhep

Visst är det den :)

Varsågod ozp, din tur.

Ozp

Inte så genomtänkt. Åker bort imorgon. I panik har jag slängt ihop något.
Ville ha något som anknyter till mitt arbete.

Jag söker vilken händelse och namnet på gubben i vitt. Tidpunkten är ganska flytande och därför inget som behövs för rätt svar.
Plus i kanten om du kan lista ut vem tjejen är.

Då jag är bortrest kommer jag bara att kunna kolla tråden på kvällarna de närmaste dagarna.

Ozp

Inga gissningar? Dags för en ledtråd. En uppfinning som la grunden för dagens Internet-kultur.

Ozp

Är den så svår at ingen våga gissa ens? Fler ledtrådar: Uppfinningen det handlar om gjorde fildelning och piratkopieringen möjlig.

AndersI

Internet 'uppfinns' av <vem då> <när då> [forskare på CERN] - kan det vara 1982 då TCP/IP standardiserades? Eller mars 1989 då Sir Tim Berners-Lee skrev 'specen' för www? Eller 1995 då internet slutligen existerade utan begränsningar...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Ozp

MicroByggare

David Bowie. lägger upp den första låten på internet

Kvarnbacka

Först trodde jag att det hade med Spotify att göra, men efter ledtrådarna faller gissningen på att det handlar om utvecklingen av MP3-formatet. Karlheinz Brandenburg spelar in Tom's Diner med Suzanne Vega.

Ozp

Helt riktigt Kvarnbackafilm. Din tur.

Kvarnbacka

Vem gjorde vad på den här bilden och (på ett ungefär) när?

Gideon

Den indiske matematikern Brahmagupta "uppfinner" nollan på 620-talet eKr (i boken Brahmasputha Siddhanta som skrevs år 628).

(snyggt att du fick användning för vad jag antar är FLL-tiles i botten av bygget :) )
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Kvarnbacka

Helt rätt i båda påståendena :)
Turen över till Gideon!

Gideon

Med lite konstnärlig frihet:
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram