Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Ledtrådsdags
Den gröna ormen är klar med sin resa genom vinjettrådarna. Åtminstone första varvet... Först var den här och sen här.
Ämnet till den aktuella vinjetten stal jag från Kvarnbackafilms förra runda, dvs vetenskapshistoria. Återbruk av bitar och texter gillar jag.  :)

marpe

Trodde att min vinjett skulle vara avklarad på 10 minuter. Inga svar på lång tid. Det tangerar snart världsrekord? Det fanns flera insmugna ledtrådar i mitt förra inlägg.
Ämnet är vetenskap. De som har läst nån teoretisk gymnasieutbildning har använt detta flitigt.

Kvarnbacka

Min tanke är att det är en sinuskurva, men jag har svårt att sätta det i ett specifikt historiskt sammanhang.

Om jag ändå ska gissa på nånting så säger jag att det är den tidiga indiska definitionen av sinus från 300- eller 400-talet.

marpe

Helt rätt. Visst är det sinus.  :)

Mitt intryck är att historieundervisningen har fokuserat mest på västvärlden på gott och ont. Indien på 300 och 400-talet är ett av flera utmärkta svar på var och när sinus beskrevs av människan.

För den nyfikne. En kort introduktion till de trigonometriska funktionernas historia.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_trigonometry

Kuriosa. Varför pratade jag om den där ormen i min ledtråd?
I den första ormvinjetten fick jag de då felaktiga gissningarna snakes on a plane respektive No sine wave. När ormen sen återkom för andra och tredje gången var det rätta svaret snakes on a plane respektive sinus. *höhö* Pusselhumor.  :D

Kul att tråden återgår till just Kvarnbackafilm eftersom jag lånade ämnet från hans vinjett.   :)

Kvarnbacka

Alltid trevligt med lite kuriosa och extrainformation kring vinjetterna  :)

Nu undrar jag: Vad är det som försiggår här?

marpe

Första avsnittet av Candid camera? Dolda kameran. 1948.

Kvarnbacka

Citat från: marpe skrivet 14 Maj 2013 kl. 21:25
Första avsnittet av Candid camera? Dolda kameran. 1948.

Nej, det är inte rätt.

Kvarnbacka

I likhet med min tidigare vinjett om Alfred Nobel så är det som visas på bilden en följd av själva händelsen som söks.

lindyhep

Kan det vara en Post-it-lapp på ryggen där?

Det som blev följden av försöken att göra ett superstark lim var att ett återanvändbart lim med ganska dåligt grepp uppfanns. Det var dock svårt att marknadsföra men när en annan av företagets anställda kom på att han kunde använda limmet för att fästa bokmärken temporärt i sina böcker var Post-it-lapps-idén född och limmet fick en vida spridd användning.

Kvarnbacka

Citat från: lindyhep skrivet 16 Maj 2013 kl. 08:44
Kan det vara en Post-it-lapp på ryggen där?

Det som blev följden av försöken att göra ett superstark lim var att ett återanvändbart lim med ganska dåligt grepp uppfanns. Det var dock svårt att marknadsföra men när en annan av företagets anställda kom på att han kunde använda limmet för att fästa bokmärken temporärt i sina böcker var Post-it-lapps-idén född och limmet fick en vida spridd användning.

Rätt gissat, mycket bra redogörelse!
Det tog ett bra tag för den här lilla uppfinningen att slå igenom. Det misslyckade klistret togs fram av Dr. Spencer Silver på företaget 3M redan 1968 och snappades upp av en annan anställd, Art Fry, 1974. 1980-1981 kom de små lapparna ut på marknaden som kommersiell produkt, men dessförinnan kan man ju tänka sig att de passade på att ha lite roligt med dem på kontoret.  :)

shutter

Snyggt utförd vinjett och kul story, Kvarnbackafilm.

lindyhep

Hm...ni fick vänta längre än jag tänkt.

bileam

Almöbron rasar den 18e januari 1980?

lindyhep

stej123

Jordbävningen utanför Los Angeles  den 17 Januari, 1994? Det var väl bla någon motovägsviadukt eller liknande som kollapsade.