Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Sockerbit

Visst är det barnbidrag, din tur!

janho

Vad bra! Jag ska försöka komma med något i morgon kväll.

janho


SvanteOlof

18 maj 1160
Erik den Helige gudstjänade i Uppsalas kyrka och gick efter mässan ut för att få huvudet avhugget av Magnus Henriksson.
ordvits: studsmatta = 4186

janho

Javisst!

Jag hundrade om det var för lätt, kanske. Var det?

SvanteOlof

Citat från: janho skrivet 14 juni 2016 kl. 19:50
Javisst!

Jag undrade om det var för lätt, kanske. Var det?

Jag vet inte. Kanske. Allt jag kan om historia har jag lärt mig från Barnens Svenska historia så för mig var det lätt. Om man kan mer om historia än vad jag kan kanske det till och med var lättare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnens_svenska_historia

Jag ska försöka hinna med något så snart som möjligt.

ordvits: studsmatta = 4186

SvanteOlof

Kanske lite kryptiskt och mystiskt. jag tänker på en händelse.

Jag hinner inte bygga något riktigt nu heller. Så det får bli digitalt.

ordvits: studsmatta = 4186

Stigge72

Jag tycker att den ena av de längre figurerna har vissa likheter med Tsar Nikolai II, så jag gissar på att det ät tsarfamiljen som avrättas i samband med ryska revolutionen 18 juli 1918.

SvanteOlof

Det kanske inte var så kryptiskt då. Själva ritualmordet var mystiskt och hela familjen helgonförklarades och omnäms idag som martyrer inom den ortodoxa kyrkan. Så ja det var det jag var ute efter din tur.
ordvits: studsmatta = 4186

janho

Oj, jag är för sen. Jag såg vignetten tidigare och hittade vad det var men fick inta posta förrän nu. Bra jobbat Stigge! :-)

Kriptiskt för mig var att bilden kallas "warewolf..."?


För övrigt, SvanteOlof, tack för tipset om Barnens Svenska historia! Jag glömde svara.

SvanteOlof

Citat från: janho skrivet 19 juni 2016 kl. 20:12
Oj, jag är för sen. Jag såg vignetten tidigare och hittade vad det var men fick inta posta förrän nu. Bra jobbat Stigge! :-)

Kriptiskt för mig var att bilden kallas "warewolf..."?


För övrigt, SvanteOlof, tack för tipset om Barnens Svenska historia! Jag glömde svara.

Jag brukar döpa dem tokigt för att avleda och bedra. Ja Barnens Svenska historia är verkligen bra. Det ger en bra helhetsbild och är spännande.
ordvits: studsmatta = 4186

Stigge72

Hammaren och skäran var ju också en tydlig ledtråd till i vilken riktning man skulle leta i minnet. ;)

Då är det bara att försöka få ihop något då... Jag har en liten idé om vad jag vill bygga, men är inte helt säker på hur jag ska få till det... i värsta fall får det bli något annat, och idén bli till ett lite större "fristående" bygge.
Jag brukar döpa mina enligt mönstret [bokstav]vig[nummer], där [bokstav] indikerar vilken tråd den är byggd för och [nummer] är tänkt att visa vilken vig i ordningen i den tråden som jag byggt, men efter att bilderna inte alltid hamnar på samma ställe (p g a byten och lån av datorer), så är det inte riktigt så enkelt.

andreaseldh

Jag tar upp stafettpinnen efter sommarlovet. Vilka är detta?

andreaseldh

Ledtråd: Den svartklädde är en namnlös representant för ett ämbete, men mellan de båda andra finns en 63141.


Meh

Då gissar jag att det är dopet av Olof Skötkonung.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.