Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Men vem är i så fall personen till höger och hur hänger de ihop?

Meh

Kanske en legobyggare?

andreaseldh

Helt rätt, var så god och bygg!

Släktskapet offentliggjordes i Vem tror du att du är?

Meh

Ok, första gången jag byggt någonting i LDD!
Vad är detta?

Sockerbit

Kan det vara händelse på en buss i staden Montgomery i delstaten Alabama den 1 december 1955 när Rosa Parks sitter på "fel sida" i bussen. Början på en bussbojkott som via högsta domstolen i USA visade att det att det stred mot grundlagen att segregera användare av buss.

Meh

Det är ju alldeles rätt!

Händelsen, där Rosa Parks vägrar upplåta sin plats till en vit man och den efterföljande bussbojkotten, brukar ses som starten för den amerikanska medborgarrättsrörelsen.

Sockerbit

Nu kör jag igång alla tre trådarna igen, här kommer en historisk händelse!

andreaseldh

Sockerbit

andreaseldh

Detta utrymme har medvetet lämnats blankt.

AndersI

Bi Sheng (990–1051) uppfinner 'boktryckarkonsten' c:a 1040; att pussla ihop standardtyper för att trycka en text, till skillnad från att gravera hela sidan. I vår del av världen brukar i stället Johan Gutenberg, ~1450, anges, men han var definitivt inte först.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Jag hade tänkt Gutenberg, men det var trevligt att få lära sig något nytt. Var så god och bygg!

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 06 Februari 2017 kl. 10:42
Jag hade tänkt Gutenberg,

Jag misstänkte det, med tanke på 'g'-et i typen. Gick till Wikipedia och fick Bi Sheng... Har faktiskt inte heller hört talas om det tidigare (eller lagt det på minnet), men det verkar troligt...

AndersI

OK, tidsnöd gör att jag får ta en simpel...

Sockerbit

År 1795 uppfann fransmannen Nicolas-Jacques Conté en teknik att förädla och blanda grafit till det som skulle bli blyertspennan kanske?