Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stadshustornet / Jönssonligans klocka

Startat av andreaseldh, 04 juli 2015 kl. 19:03

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Ett till lager slopes gjorde susen, tror jag!

andreaseldh

Svårt, det här. Eller så ska jag inte stirra mig blind på originalet, utan göra min egen tolkning. Denna version är åtminstone byggtekniskt elegantast.

andreaseldh

Nu då?

Ja, taket nedanför utsiktsplattformen är fel färg. Jag tänkte använda bitar från Åhlénsbygget, men jag måste köpa till i alla fall. Men jag är också rädd för att reddish brown skulle se ut som mer som trä istället för koppar. Klockan (som ringer) blir nog också i en annan färg.

andreaseldh

Hela tornet!

ByggareDan

Trevligt torn så nu är det bara att öppna plånboken och köpa in dom sista delarna så vi får se tornet på riktigt.
Tycker att du fått till din egen tolkning med igenkänningsbarhet från originalet.

/ByggareDan

swestar

Citat från: ByggareDan skrivet 18 juli 2015 kl. 19:34
Trevligt torn så nu är det bara att öppna plånboken och köpa in dom sista delarna så vi får se tornet på riktigt...
+1
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

BeardedNerd

Har du tänkt plocka upp Sickan från golvet varje timme?

andreaseldh

Nej, jag har gett honom en fotboja så han blir hängande. Men också ja, jag måste ställa upp honom igen en gång i timmen.

andreaseldh

Inser att det aldrig kommer bli bra med ärggrönt tak på överbyggnaden. Skulle helst vilja ha Dark Brown men det finns inte tillräckligt utbud av. Provar svart idag, imorgon blir det ett försök med Reddish Brown.

andreaseldh

Reddish brown!

andreaseldh

Dark Brown finns nästan bara plattor och tiles, då ser det ut så här:

Joacim

Underbar och klockren... eller ska det vara lysande sickan?

Nybohov Creation Ltd.

Reddish brown röstar jag på.

Går det att göra den gula "knoppen" åttakantig?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Stigge72

Snygg klocka och snyggt torn.
Har du tänkt dig att timvisaren ska röra sig också? I så fall är t ex en 6542 bra att ha...
Det ser lite lustigt ut med två kugghjul fram på urtavlan, men jag tror att det är enda sättet att få ut två olika hastigheter till visarna.

andreaseldh

Citat från: Stigge72 skrivet 21 juli 2015 kl. 17:51
Har du tänkt dig att timvisaren ska röra sig också? I så fall är t ex en 6542 bra att ha...

Ja det är precis det kugghjulet jag tänker använda, men det finns inte i LDD. Det kopplas direkt till technicplattan 4263 som timvisaren sitter på. Minutvisaren har en likadan platta kopplad till kryssaxeln med 4265b. Det finns olika sätt att förmedla timvisarens kraft genom urtavlan, t.ex. 6539, men jag tyckte det enklaste var att sätta dit ett kugghjul till. Det blir tillräckligt diskret eftersom båda är svarta.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.