Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3001: A Brick OCD

Startat av Skafte, 01 september 2015 kl. 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

erik1107

Snyggt!
Jag gissar att legosamlingen är mer värd än frimärkena.
Minns när jag i min ungdom samlade frimärken och drömde om att hitta värdefulla frimärken - medan jag satt där med oändliga högar av likadana som knappt var värda mer än ursprungspriset :) Men roligt var det!

andreaseldh

Själv har jag bara kommit upp i 20 färger än så länge, 15 från . De övriga är:
Dessutom har jag även en 21:a färg, Crome Gold från , men den är upptagen i ett bygge.

Godtfred

Citat från: erik1107 skrivet 07 februari 2016 kl. 13:46
Snyggt!
Jag gissar att legosamlingen är mer värd än frimärkena.
Minns när jag i min ungdom samlade frimärken och drömde om att hitta värdefulla frimärken - medan jag satt där med oändliga högar av likadana som knappt var värda mer än ursprungspriset :) Men roligt var det!

Visst är det så, frimärkena är bara värda enstaka ören styck, trots åldern.

eon

Godfred,
Även frimärkssamlingen blev snygg. De passar bredvid varandra.

Nilsson.calle

Citat från: andreaseldh skrivet 01 september 2015 kl. 23:28
Citat från: Tektor skrivet 01 september 2015 kl. 23:26
(Jag vill bara föra till protokollet att jag tycker att rubriken är rackarns fyndig.)

Also sprach Zarathustra...

Dagens asgarv   ;)

Magnusengstrom

Är uppe i 61 färger nu.

Etzel

Själv samlar jag på 3004 1x2 brick. Har i nuläget 52 olika, men ska se till att skaffa tre stycken relativt nya färger som är billiga och lättillgängliga (Bright Light Yellow, Lavender och Medium Lavender).
Av de som finns till salu på BL saknar jag endast 4 st (De tre ovan + Flesh) om man tar bort alla förmodligen felsorterade färger, plus att jag har en i Dark Flesh och en i en orange nyans som skulle kunna vara Medium Orange, men jag är inte säker. Dessutom har jag en i Milky White som av någon anledning är lite mindre än en vanlig brick. Det är som om den har krympt 1/4 mm och går ej att använda längre. Det står dock Lego på knopparna så det är ingen kopia.
Många 1x2 i transfärger finns till salu, men de är i själva verket 3065 så där har jag valt att skaffa dem istället, de ser dessutom bättre ut utan "Bottom Tube". Tror jag bara saknar Trans-Neon Green där.

Jag ska se till att skaffa någon snygg display för dem och fota, måste bara frigöra alt. beställa fler svarta bitar för det. ;)

andreaseldh

Vilka 30 färger var det på tävlingen i Halmstad?

Skafte

Tackar som frågar!

Black
Blue
Dark Gray
Lime
Bright Light Orange
Bright Light Blue
Dark Tan
Reddish Brown
Dark Green
Dark Blue
Dark Purple
Yellow
Sand Blue
Light Gray
Dark Turquoise
Red
Medium Azure
Dark Red
Sand Green
Medium Blue
Light Bluish Gray
Tan
Orange
Bright Light Yellow
Bright Light Pink
Old Dark Red
Dark Azure
Green
Dark Bluish Gray
White

o0ger

Citat från: Skafte skrivet 03 mars 2016 kl. 08:52
Tackar som frågar!

Black
Blue
Dark Gray
Lime
Bright Light Orange
Bright Light Blue
Dark Tan
Reddish Brown
Dark Green
Dark Blue
Dark Purple
Yellow
Sand Blue
Light Gray
Dark Turquoise
Red
Medium Azure
Dark Red
Sand Green
Medium Blue
Light Bluish Gray
Tan
Orange
Bright Light Yellow
Bright Light Pink
Old Dark Red
Dark Azure
Green
Dark Bluish Gray
White

Jag och min lagkamrat tävlade mot Kim T. Vi hade båda alla rätt :) 

Det var en rolig tävling!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Skafte

Kim T hade nya gotländske medlemmen Tretton på sitt lag också!  :)

Faktiskt hade åtta av tio lag alla rätt! Ett lag bytte plats på två klossar och ett lag hade hela sex fel. Men på det hela imponerande, särskilt med Dark red och Old Dark Red som inte ens Bricklink skiljer på!

andreaseldh

Nu har jag 21 färger, den senaste är Chima-gul (även känd som Bright Light Orange).

AndersI

Du kan väl direkt få två till: gammal/ny ljus/mörk grå?

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 04 april 2016 kl. 22:57
Du kan väl direkt få två till: gammal/ny ljus/mörk grå?

Ja de finns säkert i gömmorna, tillsammans med Trans-clear.

andreaseldh

Det börjar arta sig! Färg nr 22 är Medium Azur(e), en färg som har samma namn men olika stavning hos BL respektive TLG. Och för er som undrar, min målsättning är bara att samla opaka färger i aktuell produktion. Dessutom är jag mer ute efter en färgreferens än en samling, så det kan komma till färger som 3001 inte har tillverkats i.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.