Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3001: A Brick OCD

Startat av Skafte, 01 September 2015 kl. 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Odidoma

En fråga som dryftades i bilen på väg hem från Eskilstuna är om du Skafte har kommit på det geniala trådnamnet eller om det är "taget"?
Bör tillägas att jag fick det geniala i namnet väldigt pedagogiskt förklarat för mig.

Skafte

Se första sidan:

Citat från: Skafte skrivet 01 September 2015 kl. 23:28

Citat från: Tektor skrivet 01 September 2015 kl. 23:26
(Jag vill bara föra till protokollet att jag tycker att rubriken är rackarns fyndig.)

Tack. Delvis stulen från en BL-butiks namn...

:)

Godtfred

Kanske för att det var roligare än: "Ep 3001 - A New Brick"?

andreaseldh

Nu börjar det verkligen arta sig. Jag har märkt upp alla klossar som inte kommer från . Och jag har köpt 13 nya av Skafte, så här följer Skafte-kvittot:

• Bright Light Blue
  • Bright Light Yellow
  • Dark Blue
  • Dark Gray
  • Dark Turquoise
  • Light Gray
  • Light Purple
  • Light Yellow
  • Maersk Blue
  • Medium Violet
  • Purple
  • Sand Blue
  • Trans-Clear
Dags att köpa fler bokstäver, åtminstone L, N och Æ!

andreaseldh

Nu är samlingen uppe i 38 st. 3001:or. Eftersom min ursprungstanke var att göra en färgkarta över alla aktuella färger, snarare än alla 3001 någonsin, så har jag även märkt upp bottenplattan i Bright Green, som ju 3001 inte har tillverkats i. Men om man kollar "known colors" på BL, så hittar man exempelvis inte Milky White eller Trans-Yellow, men dom har jag hittat i några butiker. Så hur har ni andra sammanställt er lista över 3001-färger?

andreaseldh

Jag tror inte jag ska köpa världens enda 3001 i Trans-Light Orange för 250 000 dollar...

http://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=3001#T=S&C=164&O={%22color%22:164}

Godtfred

Ouch. Tyckte den jag köpte förra året var dyr. Då fanns det 3 till salu.

Skafte

Citat från: Godtfred skrivet 18 Juni 2016 kl. 12:36
Ouch. Tyckte den jag köpte förra året var dyr. Då fanns det 3 till salu.

Den var väl "bara" Trans-Orange?

Godtfred

Haha, det stämmer så klart!

andreaseldh

Kloss nr 39 är Medium Dark Flesh, tack Eigenbrötler! Och ja, jag vet att 3001 har tillverkats i Bright Green (bara inte ingått i något officiellt set). Så snart jag har skaffat en sån, ska jag även byta ut bottenplattan.

Magnus den store

Medium Dark Flesh har jag missat. Den är ny för i år. Jag behöver nog inventera min lista.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Ny bottenplatta och tre nya färger: Chrome Gold, Milky White och Trans-Yellow. Dags att köpa fler bokstäver!

Emma

Citat från: Odidoma skrivet 13 April 2016 kl. 16:23
En fråga som dryftades i bilen på väg hem från Eskilstuna är om du Skafte har kommit på det geniala trådnamnet eller om det är "taget"?
Bör tillägas att jag fick det geniala i namnet väldigt pedagogiskt förklarat för mig.

Är det geniala i namnet anspelningen på filmen med liknande titel? Eller har jag missat nåt grundläggande?
Region Mitten

Myko

Citat från: Emma skrivet 19 Juli 2016 kl. 20:17
Är det geniala i namnet anspelningen på filmen med liknande titel? Eller har jag missat nåt grundläggande?

Det stämmer.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Myko skrivet 19 Juli 2016 kl. 20:23
Citat från: Emma skrivet 19 Juli 2016 kl. 20:17

Det stämmer.
Bra svar! Ungefär som när man frågar barnen om de vill ha glass eller godis och de svarar "Ja".
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.