Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Så här får det bli! De gula ansikten som jag hade hittat, var från en figur som endast släpptes i 200 exemplar. Luigis vita händer kommer i nästa paket från Bricklink.

andreaseldh

Ingen ny video ännu, men väl nyinspelade ljudfiler (med avstängd hissmotor, så att musiken kommer fram bättre) på de välkända låtarna...

  • Wintergatan
  • Everything is awesome
  • Catchy Song
  • Landet runt
...men även den pinfärska...

  • Star Wars

andreaseldh

Dagen till ära är Musikmaskinen smyckad med småkämparna , , och !


andreaseldh

Lord Business är glad åt sin nya plats på Musikmaskinen...


PC151095 by Andreas Eldh, on Flickr

...för det är många som ska få rum på hans gamla plats...


PC151096 by Andreas Eldh, on Flickr

...Han Solo och Chewbacca...


PC151097 by Andreas Eldh, on Flickr

...Harry Potter och Sirius Black...


PC151098 by Andreas Eldh, on Flickr

...Mario och Luigi...


PC151099 by Andreas Eldh, on Flickr

...och alla njuter av dagens melodi: Double Trouble från Harry Potter och fången från Azkaban...



...som även finns bifogad som musikfil!

andreaseldh

Säg den lycka som varar för evigt. Den vänstra av dessa tangenter har under sex låtar hittills alltid varit ett Bess, så jag märkte den med gula 4265c för att jag aldrig behövde byta den. Men nu fick den bli ett C istället. Disset till höger är rött för att det klockspel jag ursprungligen lånade stal tangenterna från var en enklare modell som inte hade alla förtecken.


PC151101 by Andreas Eldh, on Flickr

Men nu har jag alltså använt alla tangenter utom E och Fiss från det första klockspelet och två Ciss som jag köpte som komplement. Läs mer om de olika klockspelsmodellerna i denna post.


PC151104 by Andreas Eldh, on Flickr

Skylten är på plats och låten finns att avnjuta som bifogad musikfil. Men videon får jag spela in någon dag när det är ljust.


PC151103 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Så har ukuleleförstärkaren varit framme en tredje gång (det är den jag sitter på). Nu har jag inga fler melodier planerade, men jag vågar inte lova att jag låter bli...


andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 16 december 2020 kl. 11:13
Nu har jag inga fler melodier planerade, men jag vågar inte lova att jag låter bli...

Och endast 11 dagar senare är jag igång med nästa projekt. Några allmänt kända melodier för klockspel känner jag inte till alls, och för celesta (som närmast kan beskrivas som ett klockspel med klaviatur) känner jag bara till 2: Huvudtemat från Harry Potter-filmerna (formellt Hedwigs tema) resp. Karamellfens dans ur Nötknäpparen av Tjajkovskij.



Harry Potter gav jag upp tidigare och gjorde Double Trouble istället, alltså dags för Karamellfen! I sin allra enklaste form kräver den 10 toner, men jag har ju bara 8. Men om jag ändå ska fuska, kanske jag skulle försöka mig på att spela tvåstämmigt och dessutom ta med klarinettstämman! Nu blev det helt plötsligt 22 toner som spänner hela 2 oktaver. Jag tvingas låna toner från ett annat klockspel och sedan synka tre inspelningar! Jag kommer enbart att göra ljudinspelningar, men om någon känner sig hugad så ställer jag gärna tre videoinspelningar till förfogande.

tillevinken

så häftigt! snyggt byggt :D
Ingenting är omöjligt, bara lite svårare att utföra!

andreaseldh

#128
Och här är det första resultatet av trippelinspelningen, andra halvan av huvudtemat. Tack alla som tipsade om ljudredigeringsprogram! För att minska bolljudet så mycket som möjligt, använde jag bubbelplast.

Ändring 13 januari: Gjort en ny inspelning, se senare inlägg.

Emma

#129
Citat från: andreaseldh skrivet 10 oktober 2020 kl. 18:15
Fler funderingar kring bröderna Super, Mario och Luigi. Ögonen kan inte bara vara svarta punkter och vilken hudfärg ska de ha?


3626cpb2173


3626cpb2397

Jag tror jag hade valt Nougat. Eftersom de har den färgen i spelen, så som jag minns det.

Samtidigt ger de gula ansiktena en mer cartoonig känsla. Inte så verklighetsliknande, vilket kan vara en fördel när bröderna ska gestaltas.

Prova med korta ben. Ger det en knubbigare känsla, tro?

Emma

Alltså det är så magnifikt, med dessa musikverk!! Grymt imponerad!!

the_brickaholic

Sjukt coolt bygge!!
Instagramkonto = @the_brickaholic

andreaseldh

#132
Tack för alla glada tillrop! Nu har Karamellfen fått sitt ryska namn på skylten och hela temat finns att avnjuta i den bifogade musikfilen. Får se om jag gör en rockvideo, jag behöver öva på videoredigering och har ett annat (hemligt) projekt före ...

Ändring 13 januari: Gjort en ny inspelning, se senare inlägg.

andreaseldh

#133
... nämligen denna video! Under varningen i början får ni höra Karamellfens dans. Om ni inte vågar fortsätta efter varningen, kan ni gå direkt till Stigges bygge, eller läsa texten själv i lugn och ro. Men det faktum att jag nu har använt samtliga toner inom två oktaver från G till G, utom låga Giss, är det väl ingen som är nördig nog för att behöva veta?


andreaseldh

Tyvärr upptäckte jag alltför sent att den största tangenten på denna bild låg över gummifästet vilket gjorde att den inte kunde klinga ut ordentligt. Det kunde enkelt lösas genom att låta den byta plats med grannen. Vidare hade ett märkligt biljud dykt upp på inspelningen. Och jag ångrade även mitt val att dämpa bollbanorna på samtliga stämmor.

Så idag gjorde jag en ny inspelning, med högsta möjliga samplingshastighet på inspelningsapparaten och odämpade bollbanor på en av de tre stämmorna. Ladda ned och njut!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.