Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Citat från: AndersI skrivet 10 februari 2012 kl. 14:17
Är det inte sånt man bleker håret med? Kolla med en frisör...

Den är bara treprocentig...
Blogg: Robotkampen

marpe

Jag förstår inte vitsen med att bleka gulnade legobitar. Det verkar mest dyrt och omständligt. Enligt Wikipedia är väteperoxid inte direkt någon hälsokur.
(Och därför jättebra?)   ;)

Huvudfoting

Jag har testat en hel del med väteperoxid i två olika varianter (10% och 22%). Fick den ena från en hårfrisör och den starkare varianten köpte jag från färghandeln. Har testat många olika blandningar och och olika färger med en del intressanta resultat. Hoppas kunna skriva en bra sammanfattning i egen rubrik inom kort.

Jag hade en mängd dyra 12V delar som jag verkligen vilja försöka återställa, så för mig var det värt besväret att testa. Men klart är iaf att absolut bäst test blir det på vita bitar (förga överraskande) - dom blir i princip i nyskick.

Har även testat att våtslipa med 1800 sandpapper - fungerar ganska bra på släta bitar. Kompletterar sen med putsmedel ;) Men i detta fall så slipar man ju faktiskt bort material...

/W

Carl T

Jag köpte ett lass nya svarta 2x4 bricks som visade sig lukta rök. Jag diskade dem med varmt vatten och diskmedel och lät dem ligga och vädras i flera veckor med blev inte av med lukten. Då lade jag dem i rödsprit en stund (varierande från några minuter till över natten), och lukten försvann utan skador på bitarna. Jag gjorde samma sak med ett lass bitar som luktade av vad jag tror var någon sorts rökelse. Det fungerade fint både på ABS och polykarbonat (transparenta bitar), och dessutom på en minifig med tryck. Min slutsats är att rödsprit är utmärkt till att bli av med illaluktande beläggningar. Spriten jag använde var förresten från ICA, med 60-70% etanol och 30-40% isopropanol.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Helldesk

  Kan lego mögla?
  Har en del nu som åtminstone luktar mögel efter att källarförrådet har översvämmats - frågan är om det kan ha gått in på djupet eller om det bara är på ytan (och därmed "tvättbart").
  Har testat lite halvhjärtat med bara vatten och borste, verkar som om de "nyare" bitarna och som bara är av plast blir bra efter behandlingen (fast det har inte torkat riktigt än). Gummi (hjul) och lite "äldre" bitar luktar fortfarande "källare" och det är väl dessa som jag undrar om de kan räddas eller inte.

Stigge72

Lego är, som du påpekar, plast, och borde som sådant inte kunna mögla.
Däremot kan det vara organiska smutspartiklar på legobitarna, och de skulle kunna mögla.
Det har skrivits om att Legobitar gärna "tar lukt" av tobaksrök, och jag kan mycket väl tänka mig att det i så fall även gäller mögel. I så fall kanske samma metoder fungerar?
Läs den här tråden: http://www.swebrick.se/index.php?topic=51.0
Edit: länk till annan tråd på forumet.

mechamike

?

KizzE

Hej!

Har lite segel som är rätt skitiga (Bruna fläckar på dom)

Hur skall jag tvätta det?
Kommer det försvinna i tvätten?
Eller man man bara slänga skiten?


(Nu är tanken att få bort det och kolla om någon vill köpa dom, dom intresserar inte mig själv)

stegu

Vanlig ljummen handtvätt med extra fläckurtagningsmedel (blekmedel) funkade bra för mina. Borsta och låt ligga i blöt ett tag, men gnugga inte. Att "slänga skiten" skär i hjärtat på mig när du säger. Ränderna är väldigt kraftigt infärgade och färgäkta i väldigt hög grad. Jag har doppat ett segel i svag väteperoxid utan att det tog skada. Beroende på hur hårt tvättat seglet är så kan du behöva stärka det efteråt, men stärkelse är litet lurigt eftersom det i sig kan mögla och ge missfärgning. Om du är noga med att tala om att du har "renoverat" seglet när du säljer det så kan man till och med klippa rent kanten om den är väldigt fransig. Klipp nätt så att inte seglet blir för litet och hålen hamnar för nära kanten. Men som sagt, var noga med att tala om vad du gjort om du säljer. Folk kan vara väldigt kinkiga på BL.

Myko

Bästa/enklaste sättet att få bort damm från en ihopbyggd modell som stått ett tag? Ta en sväng i duschen eller damma av med trasa?

AndersI



Myko

Citat från: MartinAberg skrivet 06 maj 2013 kl. 21:51
Citat från: AndersI skrivet 06 maj 2013 kl. 21:48
Stillsam tryckluft?
Typ "Luft på burk"? :p

Fungerade ganska bra för att få bort det värsta, men ett tunt lager blev kvar, går åt ganska mycket också.

AndersI

Har du en gång torkat av med fukt inblandat så sitter det innersta lagret damm som berget sen. Bara tvättning av de lösa bitarna som funkar fullt ut.

Jag har kompressor i garaget, kan bli lite spännande om jag blåser på för hårt (får jaga bitarna som farit iväg...)

Skafte


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.