Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

#30
Mina erfarenheter


  • Repiga rutor o bitar - Häxans kopparputs.
  • Matos och fett - Cilit bang (snacka om fettlösande). Sedan ljummet vatten.
  • Löst damm - tryckluft på burk.
  • Hårt sittande damm - ljummet vattenbad med lite Yes. Därefter hålla under kranen med full fart på eller annan hård stråle. Jag undviker borstar o dyl - ger små, små repor på bitarna.
  • Skrapa av gamla klistermärken - liten plastskrapa från Triss-lotterna
  • Gammal lim från klistermärken - kemiskt ren bensin.
  • Torkning - lägg bitarna på badhandduk. Vira ihop och svinga sedan runt ordentligt (ungefär som man slår ut fotogen ur en gammal pensel). Rassla till bitarna då och då. Det mesta av vattnet i håligheter åker ut. Därefter lufttork.

Sirre

Tackar tackar!

Sen undrar jag också, hur gör man med bitar med elektriska komponenter?
Jag har några Electric 9V Battery Box som skulle behöva rengöras på något sätt...

Silence101

Citat från: Sirre skrivet 27 april 2011 kl. 23:18
Tackar tackar!

Sen undrar jag också, hur gör man med bitar med elektriska komponenter?
Jag har några Electric 9V Battery Box som skulle behöva rengöras på något sätt...

Inte provat själv men testa med gammal tandborste fuktad i vatten. Plus lilte tålamod.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

eiffelben

Citat från: Silence101 skrivet 28 april 2011 kl. 13:10
Inte provat själv men testa med gammal tandborste fuktad i vatten. Plus lilte tålamod.
Är det bara damm så brukar jag använda en TORR, mjuk tandborste. Kittlar dödsskönt mellan plupparna...  ;D
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

AndersI

Faktum är att de flesta tandborstar repar LEGO-bitarna. Målarpenslar med äkta djurhår är bättre.

Huvudfoting

Bra tips och ideer!

Ett ämne som inte är täckt lika bra i denna tråd är missfärgningar. Går det at åtgärd på något sätt? Har en del ovanliga delar som blivit ganska solblekta. Framförallt vita och gråa delar. Dom vita delarna är lite gul/röda i tonen och dom gråa gulaktiga.

Någon som har någon erfarenhet av detta? Hur djupt sitter missfärgningarna? Går det att polera bort med Häxan?

Tacksam för all typ av svar

EDIT: Hittade en 10år gammal tråd på lugnet, där man rek 1 del klorin, 9 delar vatten och låta legot ligga och dra 12-24 timmar. Hmmmm, undrar hur fönster med transparenta delar mår av detta? Någon som har erfarenhet av detta?

/W

de Gothia

på eb pratas det väl om väteperoxid och sån där rosa tvättmedel, typ cilit bang här i sverige väl? dock har jag läst nånstans att det kan påverka legots yta... :-\

Tobbe Arnesson

Det måste påverka ytan, blekningen går in i plasten. Klorin funkar i vilket fall ganska dåligt och det blir att lukta mycket. Nöta med polermedel (häxan/autosol/tandkräm) funkar men det är jobbigt.

Jag har någonstans läst en rätt djupgående text om det där och att det ska gå att reversera åtgärda relativt enkelt (dvs. utan större arbetsinsats) men jag minns inte var och hur. :(
Blogg: Robotkampen

Superkalle

Citat från: de Gothia skrivet 29 november 2011 kl. 11:40
på eb pratas det väl om väteperoxid och sån där rosa tvättmedel, typ cilit bang här i sverige väl? dock har jag läst nånstans att det kan påverka legots yta... :-\
Jag  har provat det. Det blev inte så bra tyckte jag. Det slutade med att jag köpte om det settet och kasserade de gulnade bitarna. Klorin testade jag också och det funkade inte alls.

Annars kan jag bara hålla med Tobbe om att det bästa är att polera bort det gulnade ytlagret med polermedel, men det funkar förstås bara på jämna ytor och det är jobbig. Polering funkar för övrigt väldigt bra på repiga fönster/vindrutor.

Huvudfoting

Ok

Får kanske göra ett empiriskt försök.
1. Clorin
2. Väteperoxid (vad köper man det? Är det inte sådan småtjejer bleker året med?)
3. Cilit Bang
4. Polermedel med en dremel + mjuk borste - någon som testat detta? Bör ju även funka bra på mer snirkliga bitar
5. Kanske något av mirakel-medlen som säljs till bilar också

Ska försöka googla fram lite andra metoder också.

Delarna och seten är tidigt 80-tal och unika, så det går tyvärr inte att köpa nytt. BL finns ju, men unika delar från 80-talet tenderar att bli dyyyyra

@Tobbe - gnugga knölarna och försök minnas ;)

/W

Tobbe Arnesson

Jag har tänkt köra polertrissa i fastmonterad "dremel" vid tillfälle, två händer att hålla klossar med. Tenderar att bli rätt skitigt när man polerar annat, värt att tänka på.
Blogg: Robotkampen

Huvudfoting

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 29 november 2011 kl. 15:51
Jag har tänkt köra polertrissa i fastmonterad "dremel" vid tillfälle, två händer att hålla klossar med. Tenderar att bli rätt skitigt när man polerar annat, värt att tänka på.

Eller kanske bygga en ställing i LEGO av spillbitar? Då bör man ju komma åt ganska bra + felxibelt stöd. Rotationen i Dreml:en är nog inte så kraftig att den slår loss LEGO-biten? Eller ta det ännu längre och bygg en "svarvfunktion" med en NXT + dremel, så får du jämnt tryck och lika mycket puts på varje yta - faan det vore ju något. på riktigt alltså :D

Själv så ligger min på landet ute i skärgården, så jag får vänta ett tag innan jag testar. Posta gärna resultat om du vågar dig på en omgång

Superkalle

Citat från: Walter skrivet 29 november 2011 kl. 14:33
2. Väteperoxid (vad köper man det? Är det inte sådan småtjejer bleker året med?)
Inte bara småtjejer. Vuxna också  ;)

Det som finns på hårsalonger är för mesar, bara några procents styrka. Det du behöver er rejäla doningar och finns bara i målarhandeln. Minns inte, men uppemot en 25% tror jag det var. Rusktigt starka grejer. Säkerhetsföreskriften på flaskan säger att korken inte får skruvas på helt, då finns risk att den sprängs. Korken skall alltså vara något uppskruvad. Helt knäppt men så är det.

Nextuz

Väteperoxid köper man i färghandeln...
sen ska man använda pulverbaserat cilitbang eller vad de heter...
Sen ska det belysas med UV-ljus för att få en katalytisk effekt...

Silence101

Jaha. Då har man klantat sig (igen).
Jag tvättade av ett par nyinköpta set.
Jag lade dom i vasken i ljummet vatten och Yes.
Efter ett tag så flyttade jag diskproppen lite så att vattnet kunde rinna ut.
"Bitarna är precis så stora att dom inte ramlar ner..."
TRODDE JAG  :'(

En axle pin hade försvunnit ner. Rev ut vattenlåset med förhoppning att den låg kvar, men ingen legobit där.
Som tur var hade jag EN extra i "bra ha lådan".

Slutkontentan är alltså:
Häll ALDRIG ur vattnet förrens ni tagit upp bitarna.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.