CDON säljer Lego-kopior

Startat av BeardedNerd, 07 Mars 2016 kl. 15:25

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag var inne på CDON och passade på att söka efter Lego, och blev aningen förvånad när jag fick upp en massa piratkopior av exempelvis Avengers och Jurassuc World. CDON har tydligen expanderat till att köra Amazon-grejen och vara samlingspunkt för tredjepartssäljare. Men är detta okej? Vet Lego om detta? Kan tänka mig att de inte blir så glada på CDON och i förlängningen Lekmer för detta...

Lordflintstone

Vi borde upplysa Lego.
Det är illa nog att blocket och tradera låter dessa annonser vara, men skall det nu också pumpa ut falska grejer.
Hoppas Lego slutar att sälja till CD.on Och Lekmer.

P.S
Vi borde anmäla till Disney också.

BeardedNerd

Någon som har en lämplig kanal får gärna säga till. Bildbevis:

o0ger

Till att börja med kan väl någon mail cdon kundtjänst och upplysa dem om att de säljer piratkopior?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lordflintstone

Har skickat mail till CD:on och upplyst om deras varumärkesintrång.

skrev detta:

Jag vill upplysa er om att ni säljer produkter som gör varumärkesintrång på både Disney och Lego.

http://cdon.se/klader/star-wars-figurer-lego-kompatibla-p36614823

Jag hoppas ni är seriösa återförsäljare som tar bort dessa skräpprodukter som kan innehålla giftigt plast, om det inte gör de har det i alla fall usel passform och finish.
Jag kommer upplysa både Disney och Lego att ni återförsäljer sådant skräp.
MVH
Thomas Krzeminski

Gideon

Intressant dissonans i marknadsföringen också.

Citat från: CDON.com
Häftiga figurer från den klassiska filmen Jurassic World i Lego-kompatibla delar.

Modell: 79086B

Levereras utan ytterkartong för att spara på pris och miljö.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

mechamike

Maila Legos kundtjänst med så mycket info som möjligt så brukar det bli fart på juristerna hos Lego.
?

Risgrynsgrot

Chattade med deras kundtjänst, fick bara standardsvar som "vi ska kontakta vår underleverenatör och kolla över detta" och trots att jag manade på att dom borde ta bort dom från deras sida sålänge eftersom LEGO inte ser med blida ögon över detta men fick samma svar..

mossarp

Jahapp, som om det inte var nog att behöva kryssa i Tradera träsket med allt fejklego.

Vi Swebrickare har ju koll, men alla stackars mor- och far-föräldrar t ex som inte har en aning att de köper "Lego" som kanske innehåller giftga kemikalier.

BeardedNerd

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 07 Mars 2016 kl. 18:19
Chattade med deras kundtjänst, fick bara standardsvar som "vi ska kontakta vår underleverenatör och kolla över detta" och trots att jag manade på att dom borde ta bort dom från deras sida sålänge eftersom LEGO inte ser med blida ögon över detta men fick samma svar..

Kundtjänsten på CDON kan förstås ingenting göra, det är någon stackare som sitter på ett callcenter någonstans. Det är inte som att de kan säga "nämen oj, då ska jag ögonblickligen plocka bort det ur katalogen".

Bulken

Patentet för klossen som sådan har gått ut (väl?). Piratkopior är det i så fall inte tal om, men möjligen varumärkesintrång.

I bilden finns t.ex. vad som ser ut som Star Wars-logotypen, vars användande troligen inte har sanktionerats av Disney.
Dinosaur World-seten/setet kan nog bli svårare att komma åt då namnet skiljer sig och att ingen torde ha ensamrätt på just dinosaurier.

TLG skulle såklart kunna stoppa sina leveranser till CDON om inte kopiorna tas bort ur sortimentet. Frågan är väl hur viktigt LEGO är för CDON, och det kanske ändå finns alternativa vägar med gråimport för CDON.

mordatre

Citat från: Bulken skrivet 07 Mars 2016 kl. 22:42
Patentet för klossen som sådan har gått ut (väl?). Piratkopior är det i så fall inte tal om, men möjligen varumärkesintrång.

I bilden finns t.ex. vad som ser ut som Star Wars-logotypen, vars användande troligen inte har sanktionerats av Disney.
Dinosaur World-seten/setet kan nog bli svårare att komma åt då namnet skiljer sig och att ingen torde ha ensamrätt på just dinosaurier.

TLG skulle såklart kunna stoppa sina leveranser till CDON om inte kopiorna tas bort ur sortimentet. Frågan är väl hur viktigt LEGO är för CDON, och det kanske ändå finns alternativa vägar med gråimport för CDON.

Lego och Disney har väl mönsterskydd.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

mossarp

Citat från: Bulken skrivet 07 Mars 2016 kl. 22:42

Nja, då de t ex har tagit designen rakt av på de flesta figurer så är det piratkopior.
Hade de t ex gjort annan design på Jack Sparrow, Ironman osv så kanske de hade klarat sig men troligtvis inte.
Klassiska klossens patent har gått ut men minifig-designen är fortfarande skyddad så man får inte göra en gubbe som ser ut som Legos gubbar.
June 23, 2015
Lego has won its latest trademark battle after an EU court recently ruled that its mini-figures should continue to be classed as protected shapes. The decision followed an attempt by Best-Lock, a Lancashire-based toy manufacturer, to appeal against the trademark protection to allow it to produce similar products, along with the lego-compatible toys it already produces. So are the little figures distinctive enough to warrant protecting?

Så alla minifigs som visas i bilden tidigare är piratkopior och olagliga.
Och så är ju alla loggor skyddade som Star Wars, TMNT och POTC...

Dessutom är det varumärkesintrång så de använder namnet Lego i marknadsföringen.
Det är inte ok att skriva "Lego kompatibla" då Lego är ett namn och är skyddat.
De kan däremot skriva "kompatibla med annan marknadsledande klosstillverkare" eller nåt i den stilen.

Så det är många fel av olaglig karaktär här.

mossarp

Läs mer om domstolsbeslutet gällande Legogubbarnas mönsterskydd här:
http://www.bbc.com/news/world-europe-33147827