Månadens byggen Mars 2016 Arbetstråd

Startat av Anders67, 05 Mars 2016 kl. 09:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 31 Mars 2016 kl. 09:58
Hej!

Ett litet bygge för GoH.
Ville bygga ett lite bonsai-aktigt träd med en lång överhängande gren. Det gick, men gjorde det svårt att få till en bra fotovinkel.
Klurade en hel del på att få till en känsla av olika djup i vattnet, men tror det kom bort lite när jag la till vågor.

Anders67

Citat från: Gideon skrivet 31 Mars 2016 kl. 17:34
Fort i Astrapi, Île de Zeus

På Île de Zeus, som nyligen har erövrats av Oleon, har Oleons ingenjörstrupper byggt en tillfällig befästning i väntan på att mer permanenta byggnationer i sten hinner uppföras. Man behöver både kunna försvara sig mot öns urinvånare och mot främmande makters styrkor.
Fortet är byggt av material som det finns gott om på ön, nämligen trä och sand. Sanden mellan träväggarna ger ett utmärkt ballistiskt skydd för rummen inuti fortet och för besättningen uppe på kanonplattformen och väggarnas lutning ger dem extra styrka och en något större effektiv tjocklek för att kunna stoppa fiendens kulor. Fortet är såklart inte byggt för att stå emot en längre belägring men dess tre tunga kanoner kan erbjuda ett inte oansenligt motstånd mot de än så länge relativt små fartygen som rör sig i vattnen i New Terra. Det höga utkikstornet är nödvändigt eftersom öns högre kullar och berg oftast är insvepta i dimmor och att man därför inte därifrån kan hålla ögonen på vad som rör sig i vattnen utanför Astrapi.

Byggt för Challenge II - Defend Your Claims, category A i Brethren of the Brick Seas på Eurobricks.
Försökte bygga en port på en av de andra sidorna men fick pga tidspress nöja mig med att göra dessa två sidor presentabla.

Det blev ett helt gäng skumma vinklar i bygget och det krävdes en del iterationer innan jag blev hyfsat nöjd ;)

Testade en svart bakgrund (Ikea-rullgardin även denna) vid det här fototillfället. Förutom att kontrasten mot det svarta taket inte blev så bra, hur tycker ni att det funkade i övrigt?
Testade också att leka lite med ljussättningen, på bilden nedan har jag hållit en blixt ovanför bygget för att simulera solljus, ser det vettigt eller bara konstigt ut...??

Anders67

Citat från: Muede skrivet 31 Mars 2016 kl. 20:57
Nu är den äntligen helt klar!

Eller tillräckligt för att jag skulle fota lite i alla fall. (Våning 4 är fortfarande inte färdig och det är några odefinerade våningar som är blanka)
Har även försökt redigera och beskära bilderna lite i efterhand. Blev väl sådär. Men men. Här kommer dem!

Anders67

Citat från: byStfn skrivet 31 Mars 2016 kl. 23:05
Till Marchitecture-tävlingen på Flickr som o0ger tipsade om så svängde jag ihop något jag tänkt på ett tag att jag ville göra. Den gjordes först i bitar jag hade hemma och idag på målsnöret så fixade jag de sista bitarna.

Det handlar alltså om glaspinnen vid sergels torg som har det extremt pretensiösa namnet "Kristall, vertikal accent i glas och stål" och som jag numera vet en massa mer om tack vare internet. När jag sedan sökte här på forumet fann jag en extremt snarlik konstruktion av eiffelben och efter att ha snackat med Skrytsson visade han upp sin egna version som även den tycks bygga på samma bas (som vann AFOL vs AFOL 2012?). Oavsett samma konstruktion på pelaren så skiljer sig slutresultatet extremt versionerna emellan vilket jag finner inspirerande. Själva bygget är inget märkvärdigt men det första jag gör i microskalan som jag gillar mer och mer.

Anders67

Citat från: theauk skrivet 31 Mars 2016 kl. 20:51
Inspirerad av Lego Architecture skylines byggde jag denna. Och jo, jag vet att Uppsala slott egentligen är i det närmaste rosa men detta var det bästa jag kunde hitta när det gäller bitar och färger.

https://www.flickr.com/photos/aukbricks/26151138905/