Månadens byggen Mars 2016 Arbetstråd

Startat av Anders67, 05 Mars 2016 kl. 09:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Tarmvred skrivet 16 Mars 2016 kl. 11:47
Hej
Här är mitt senaste alster. Jag ville bygga ett rymdskepp på space police tema.
Jag utgick från att jag ville bygga motorer av mina trans-red technic beams samt en cockpit med mycket Trans-red.  :)

Jag byggde i LDD först men några förändringar gjordes under bygget bland annat eftersom vissa bitar saknades i rätt färg. En LDD-bild kommer kanske senare.
Fler bilder finns på min nya Flickr-sida, se länk nedan.

Space Police Spyhawk by Jonas Andersson, on Flickr

Anders67

Citat från: Ashman skrivet 16 Mars 2016 kl. 18:53
Senaste byggena.

Villa Tugendhat av Ludwig Mies van der Rohe. Inte ofta jag bygger hela byggnader, utan mest fasader för att fotas ur en viss vinkel, men den här var riktigt skoj. Ångrar att jag inte dolde knopparna i fönstrena men jag hade lite tiles-brist.

Miniversion av Model Team Highway Rig

En vanlig trappuppgång :)

Ministry of Justice, London. Borde kanske lagt in bilden jag byggde av, men hade inte den på photobucket. Om nån är intresserad finns den på min instagram.

Bang & Olufsen Beosystem 5000 av Jacob Jensen

IC Innovation Center av Alejandro Aravena.

Nordic Pavillion för 1958 års Venice Biennale av Sverre Fehn.

Samma fast med lite skugglek

Casa Koerfer av Livio Vacchini.

Palazzo della Civiltà Italiana eller Square Colosseum på engelska. Lite fascitarkitektur.

Lite skulpturer:

15 untitled works in concrete av Donald Judd, Chinati foundation.

Four square(walk through) av Barbara Hepworth.

Lego minimalism

Edit: en extrabild på villa

Och på skulpturen

Anders67

Citat från: Omikron skrivet 28 November 2015 kl. 19:17
Det här är tredje delen i Pos rymdäventyr

Reklamen på Tannhäuserhaket gav resultat. En skygg figur ville att Po och Maxenth modifierar en vakuummotor för atmosfärsflykt utan att det syns i registreringsbeviset. De åtogsig gladeligen uppdraget men blev lite konfunderade när uppdragsgivaren sa:
- Det gäller att passa på nu, när det finns många specialdelar i omlopp i det här systemet. Mmmm...
Po och Maxenth såg frågande på varandra utan att någon av dem svarade.
- Snacket går på Haket, fortsatte figuren. Ni kommer nog få en del att göra. Har ni tillgång till DEN klassens delar?
- Vilken klass? frågade Po.
På SKROTEN passarar många delar varje dag och det finns en myriader av olika klassningar.
- M-klassade! väste figuren.
Det for en kall kår genom Pos ryggrad. Att småfiffla som han och Maxenth gjorde med kasserat material var en sak.
Dom kanske inte ens skulle få sparken om det upptäcktes men att hålla på med M-klassade prylar var något helt annat.
När han och Maxenth bestämt sig för att fiffla hade de kommit överens om att inte röra M-Klassade prylar.
Po blev alldeles torr i munnen och Maxenth grep in:
- När vill du att vi ska vara klara?
Figuren såg lite besviken ut men spännde ögonen och sa att det inte var så brottom.
- Ok. Vi budar till Haket när vi är klara, svarade Maxenth.
- Bra.
Po stod fortfarande helt tyst.

Några dagar senare var dom klara och nu återstod bara ett sista test. Problemet var att det inte går att köra en motor som
käkar stora mängder luft i en station utan att det märks. Ventilationssystemet larmar ordentligt.
För att komma runt det har Po och Maxenth stängt all ventilation till verkstaden. De planerar att köra motorn
tills syret är slut och därefter öppna rymdporten.
Po hade kopplat ett batteri med en speciell, styv strömledningslans till tändsystemet och stod redo vid bränslekranen.
- Nu kör vi! sa han och vred på.
Maxenth tryckte igång tändningen vida en fjärrkontroll och motorn började varva upp. 

Anders67

Citat från: Omikron skrivet 17 Mars 2016 kl. 13:38
Det här är fjärde delen i Pos rymdäventyr.

Po kände sig matt och trött. Han hade blivit allt mer tveksam till det som han och Maxenth gjorde efter jobbet. Han hade aldrig varit bra på att hantera stress. Stress som nu var ständigt närvarande. Dom kunde ju bli upptäckta och vad skulle hända då? För att skingra tankarna hade han bestämt träff med Viridi på ett kaffehak, Flytande krut, ett att få ställen som inte serverade alkohol och som fortfarande fanns kvar på Perrin 1. Många hade börjat förbereda flytten till Perrin 2. Han såg Viridi komma på håll,hon såg uppjagad ut och han egen stress steg inombords.
-Hej, sa han. Hon brydde sig inte om att svara utan sa direkt:
-Har du hört vad som har hänt? Utan att vänta på svar vände hon sig till baristan och beställde en kopp svart.
-Nej, sa Po som sällan följde nyhetsflödet.
-Xarx Blargar har störtat och omkommit på Hera!
-Är han vd för 3H Fluids eller nått? Po hade inte heller särskilt stor koll på vem som var vem heller.
-Men Po, hon är ju ordförande för HPBK, Hera Planetära Beslutande Kammare.
-Oj, sa han och spelade lite mer angelägen än han var.
Baristan snodde runt på anda sidan disken och engagerade sig i deras samtal:
-Det ryktas om att det var en nedskjutning, flikade han i.
-Är det sant? Maxenth uttryckte bestörtning.
-Det viskas på barerna på Karoji, fortsatte baristan och Maxenth började förhöra honom. Po satt tyst och lyssnade på deras spekulationer. Detta var just vad han behövde tänkte han, skingra tankarna, lyckligt ovetande om att Xarx död skulle förändra hans liv.

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 27 Mars 2016 kl. 00:32
Nu tror jag även denna är klar, och ordentliga bilder ordnade.

Anders67

Citat från: Emma skrivet 18 Mars 2016 kl. 18:59
Jag har byggt vidare på min microskaliga retro-tv-spels-samling.

Näst på tur var Super Nintendo som jag slet mitt hår över och byggde om gång på gång på gång. För att efter varje ombyggnad vilja trycka på ctrl+z. "Nej, den förra versionen var bättre, hur var det jag byggde ihop det nu igen...?" Efter att ha provat ett otal snot-varianter för att flytta bitar en kvarts plate åt ena eller andra hållet, så landade jag i en variant snarlik den första jag byggde.

Min gamla nes-konsol har fått komma fram igen och göra snes:en sällskap!

Nintendo 64 har bara fått handkontroller än så länge. Det är svårt att hålla nere storleken och samtidigt hitta de karaktäristiska dragen. Joy-sticken i mitten har fått stryka på foten.

Nu ska jag bygga konsollen för 64. Om jag inte tröttnar så fortsätter jag med Nintendo Cube och Wii så småningom!

Anders67

Citat från: Lordflintstone skrivet 18 Mars 2016 kl. 14:56
Efter att Happy owl blivit totalförstörd har nu Finslipp och Serena bygt upp Happy owl från grunden.
Lite mindre men med mer detaljer.

Den är nu 12 stud i basen i stället för 16, ett fristående tak över köket som går att koppla bort.
det är några detaljer jag skall rätta till men denna gång är jag faktiskt nöjd, den har nu blivit som jag först hade i set framför mig.
Taket är nu tredelat för att få en mjukare lutning.
Denna gång fick jag också prova "en halv stud ut" också, nästa bygge kommer jag använda den mer på en tegelvägg.

HO 1.2 1.9 by Lord Flintstone, on Flickr

HO 1.21,8 by Lord Flintstone, on Flickr

HO.1,2,1.1 by Lord Flintstone, on Flickr

HO 1,1,1,2 by Lord Flintstone, on Flickr

HO 1.2, 1,3 by Lord Flintstone, on Flickr

HO 1.2 .1 by Lord Flintstone, on Flickr

HO 1,2 1,7 by Lord Flintstone, on Flickr

HO 1,2,1,4 by Lord Flintstone, on Flickr

HO 1.2 .1 by Lord Flintstone, on Flickr

Anders67

Citat från: BeardedNerd skrivet 19 Mars 2016 kl. 16:06
Så där! Jag hade redan visat upp LDD-versionerna av två av dessa, men när jag började beställa bitar passade jag på att tråckla ihop en till när jag ändå höll på. De här är allihop genuina och innehåller en blandning av (mestadels) nya bitar blandat med en del klassiska som inte har producerats på länge. Nexo Knights var förstås katalysatorn för att sätta ihop Ice Planet-modellen, men sen gick de andra två av bara farten. Nu har jag sammanlagt sex stycken exosuits och jag är fortfarande väldigt förtjust i den här konstruktionen. Men nostalgimässigt har jag svårt att hitta fler varianter att bygga.

Vilken gillar du mest? Jag har svårt att bestämma mig, men originalet tycker jag helt klart känns trist i jämförelse.

Anders67

Citat från: Teabox skrivet 20 Mars 2016 kl. 18:22
There's full activity in the mech hangar. The old marsh wader, "Fat Snipe", is quickly being made ready for action.

Mechanized marsh wader - "Fat Snipe"

Idén till det här bygget föddes efter jag sett Swestars Mech hangar. Ville testa att göra en egen version.

Tittar man på när Swestar postade om sitt bygge kan man se att det kan ta väldigt lång tid från idé till färdig presentation på internet för mig :) Blev färdig med "skissen" i LDD under hösten 2014 och sen byggde jag inte ihop den förrän sommaren där efter. Så har varit lite uppehåll mellan alla stegen.

Har hunnit med att visa upp den i Ängelholm och i Halmstad. I Halmstad så hade jag inte lika många lösa delar liggande (var lite orolig att de skulle försvinna) samt att någon okänt reparerade Mechen åt mig så båda armarna var monterade :)

Anders67

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 23 Mars 2016 kl. 12:31
Villa Cavrois, Croix, Frankrike

Detta är mitt bidrag till Marchitecture 2016 som är en tävling där man får en månad på sig att bygga en byggnad efter förlaga.

Villa Cavrois kan närmast beskrivas som ett modernistiskt slott. Byggt 1932 och ritat av den franske arkitekten Robert Mallet-Stevens. Den är skapad utefter de modernistiska riktlinjerna framtagna på 1920-talet och som följdes av tex Le Corbusier, Pierre Chareau och Bauhaus-skolan. Robert Mallet-Stevens designade också hela den parklika trädgården och all inredning.

Huset har sett många människor komma och gå genom åren. 1940 rekvirerades huset av den tyska armén. Det lämnades tillbaka till familjen Cavrois 1947. När madame Cavrois gick bort 1986 övergavs och plundrades huset. Franska staten köpte huset 2001 och påbörjade restaurering för att förvandla byggnaden till ett museum.

Villan öppnades för allmänheten 13 juni 2015.

www.villa-cavrois.fr

Tack mossarp för dekalen! och tack Myko för panelen! ;)

Referensbild:

La façade sud de la villa Cavrois (Croix) by Jean-Pierre Dalbéra, on Flickr

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 27 Mars 2016 kl. 00:28
Nu är ordentliga bilder ordnade  ;D

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 27 Mars 2016 kl. 00:26
Och så lite ordentliga bilder  ;D

Anders67

Citat från: BeardedNerd skrivet 28 Mars 2016 kl. 17:47
Jag har ju gjort en del varianter av Smokescreen och hans bilform (i andra media), baserad på racingteamet Electramotives upphottade Datsun 280 ZX. Nu blev det dags för en i Lego. Jag såg modellen av Ford Mustang i Speed Champions-serien och tyckte att den allmänna formen och hjulhusen såg ut som en bra början, så jag köpte den och en drös mörkrött.

Invändigt är det fortfarande samma modell, men jag har strippat hela utsidan och tagit bort "dörrarna", för att sedan bygga upp allt i Electramotives dekor. Det var inte särskilt besvärligt, men jag lyckades få till en riktigt elegant lösning för biten där Datsun-loggan sitter. Jag fick fuska lite med lyktorna, men jag tröstar mig med att Lego själva fuskar hejvilt med lyktor på sina bilar i den här skalan.

Jag hade troligen kunnat gå överstyr med dekaler eftersom jag fortfarande har kvar allt från mitt stora Smokescreen-bygge - jag hade bara behövt skala ner dem. Men det kändes bäst att behålla en relativt enkel design. Luftintaget, Datsun-loggan och 38-märkena är hemgjorda dekaler. Bakrutan var en överbliven dekal som jag tyckte passade.

Jämfört med originalet blev den riktigt bra, med hänsyn tagen till den allmänt deformerade estetiken i Speed Champions som gör alla bilar smalare och högre. Den stora nackdelen är väl att den inte förvandlas ... någon måtta får det vara i den här skalan!

Anders67

Citat från: Gideon skrivet 30 Mars 2016 kl. 17:25
Ännu ett ökenbygge, jag vet att det börjar bli tjatigt ;)
Behövde slänga ihop nåt snabbt till "The Desert King's Nocturnus Crusade" mini-challenge" i Guilds of Historica innan månaden var slut, mer byggt för storyn än för innovativa byggtekniker. Passade dock på att testa lite ny fototeknik med en annan bakgrund och ljussättning.
Jag tog lite gammal "skåpmat" från PA-CB och passade på att få användning för lite fler av kamelerna som CopMike försett mig med. Lite kul att använda dem i tan (som nog egentligen är snyggare) som omväxling nu när marken inte var tan, annars blir det oftast de i dark tan som används eftersom de funkar bättre i en tan-omgivning.

Bygget visar hur Arkbrifalkarna, ett ökänt kompani med legosoldater (finns det ingen annan svensk synonym man kan använda för att man inte ska småle varje gång man försöker skriva nåt om dem här??) som ännu en gång byter lojalitet. Efter att Kaliphlins inbördeskrig slutade med att sidan lojal mot "The Desert King" lyckats bäst så ser Arkbrifalkarna en chans till guld och ära i hans tjänst istället för att fortsätta vara lojala mot Kaliphlins styrande råd. De är nu på väg till staden Sultan's Gate där trupper samlas för ett krigståg in i Nocturnus för att stötta den sidan som förlorade deras inbördeskrig för ett par år sen.

Ediz Falconi leder sina trupper. (Testade med lite andra kamerainställningar)

Här är en liten sammanfattning av vad Arkbrifalkarna tidigare har figurerat i, det börjar bli ett antal av mina GoH-byggen och de har redan hunnit slåss för flera olika herrar under mina år i GoH.

Falkboet - introduktion (behövde ha några passande soldater till den lilla borgen jag byggde till Swebricktävlingen 8x8-borg)
Slaget om Queenscross - stred för "de goda" i Historica (vad lätt det var att veta vem som var god och ond på den tiden...) mot Victor Revolwords styrkor.
Slaget i magikernas rådsal - stred för "de goda" i Historica mot Victor Revolwords orcher.
Reparationer av stadsmuren - Hjälper Kaliphlin med återuppbyggnaden efter Revolword-kriget (men krigsfångar gör slitet såklart!)
Slaget om Eastgate - Bytte sida för att slåss mot Kaliphlins styrkor till staden Eastgates försvar
Blockera vägen - Bytte sida igen för att slåss för Kaliphlins styrande råd under Kaliphlins inbördeskrig