Delar till Akiyuki Ball Factory

Startat av deepy, 07 Februari 2016 kl. 12:00

Föregående ämne - Nästa ämne

deepy

Hej!

Har tänkt bygga Akiyuki Ball Factory och letar delar på BrickLink med Brickefficiency. Kommer dock inte bättre än:

4 store solutions
Match # 1 : $ 4160,05 ($ 890,97, $ 1040,95, $ 1470,12, $ 758,01)

Vilket känns väääldigt dyrt, gör jag något fel? Hur gjorde ni andra som byggt den för att få ordning på bitarna?

Tack
D

ByggareDan

Oj lät ju dyrt, ibland kan det ju vara en bit i en viss färg som kostar 20-25kronor/styck som används i bygget medans det i en annan färg är en enkronas bit, det kan ju vara värt o kolla upp då funktionen är viktigare än färgen även om man vill ha någorlunda lika färg på hela bygget.

Har du plockat ihop (bort från listan) dom bitar du redan äger, är ju onödigt att köpa in bitar man redan har hemma.

Ibland kan det vara bra att hålla nere antalet BL-butiker dvs lite dyrare bitar men färre/mindre fraktkostnader.

Jag har inte byggt den men om det är ett populärt bygge och nån lite udda bit i bygget så tar BL-säljarna rejält betalt för den biten då dom vet att den biten vill folk ha i sitt bygge.

/ByggareDan

pareriksson

Citat från: deepy skrivet 07 Februari 2016 kl. 12:00
Hej!

Har tänkt bygga Akiyuki Ball Factory och letar delar på BrickLink med Brickefficiency. Kommer dock inte bättre än:

4 store solutions
Match # 1 : $ 4160,05 ($ 890,97, $ 1040,95, $ 1470,12, $ 758,01)

Vilket känns väääldigt dyrt, gör jag något fel? Hur gjorde ni andra som byggt den för att få ordning på bitarna?

Tack
D
Jag har byggt den och valde att göra den röd istället för grå, eftersom jag hade många röda begagnade bitar hemma redan. Sedan kompletterade jag det jag saknade från Bricklink. Technic Brick 1x14 visade sig dock vara väldigt dyr just i rött, så jag byggde lite annorlunda med billigare bitar i andra storlekar istället. Några stora kugghjul var dyra (10kr/st?), men på det stora hela blev inte bygget så dyrt faktiskt.

Så här blev slutresultatet:

https://youtu.be/SEuxe-rFP-c

Jag tar med den till Halmstad, så kan du kika på den där om du ska dit.

deepy

Snygg! Hur förvarar du den där hemma och hur lång tid tog det för dig att bygga? kan tänka mig en hel del timing och finlir i slutet för att få allt att synka.

pareriksson

Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog, men det var några kvällar i rad när familjen somnat. Om du följer the Rebrickers youtube-instruktioner kan jag varna dig för att han bygger fel några gånger och, märkligt nog, låtit det vara kvar i filmklippet. Istället korrigerar han det några minuter senare när han testkör och märker att något är galet...

Jag har placerat bollfabriken på en egen variant av moduverse, med två plattor på 48x48 studs. Den står lite provisoriskt på några LEGO-lådor här hemma, med lite dammskydd på. Den är ju ganska otymplig, så jag funderar faktiskt på att sälja den efter Halmstad...

pareriksson

När det gäller timing och finlir så är den faktiskt ganska bökig att få att funka perfekt. Jag har testkört den några timmar, och den funkar bra i kanske tio minuter, sedan är det någon axel som är glidit ur läge med någon millimeter, och så måste man korrigera manuellt. En annan märklig detalj är att en LEGO-motor på maxfart inte når upp till GBC-standarden 1 boll/sekund i genomströmningshastighet. För att komma upp i 1 boll/sekund måste man bygga en växel för att öka hastigheten, och då blir stabiliteten ännu sämre...

Ashman

Jag kan bara hålla med om att det verkar dyrt. Jag har för mig att jag räknade med 4000kr men då hade jag en del bitar. Och jag valde andra färger. Tyvärr köpte jag architecture studio setet mitt i och mitt i intresse skiftade helt... men jag tänkte bygga den en vacker dag :)

Yogabeership

Brickefficiency är ju inte alltid jättestabilt när man kör stora listor.
Ett tips.
Kolla i listan när man startar Brickefficiency sökningen, hur många butiker varje lot är tillgänglig i.
exkludera sen de lots som bara är tillgängliga i långt färre butiker än resten

Peter S

Citat från: pareriksson skrivet 07 Februari 2016 kl. 12:28
Så här blev slutresultatet:
https://youtu.be/SEuxe-rFP-c
Tack för att du hade med en helt omotiverad blomma som piggade upp filmen! Den gladde verkligen!

Eigenbrötler

Citat från: pareriksson skrivet 07 Februari 2016 kl. 13:59
När det gäller timing och finlir så är den faktiskt ganska bökig att få att funka perfekt. Jag har testkört den några timmar, och den funkar bra i kanske tio minuter, sedan är det någon axel som är glidit ur läge med någon millimeter, och så måste man korrigera manuellt. En annan märklig detalj är att en LEGO-motor på maxfart inte når upp till GBC-standarden 1 boll/sekund i genomströmningshastighet. För att komma upp i 1 boll/sekund måste man bygga en växel för att öka hastigheten, och då blir stabiliteten ännu sämre...

Version 2?

Citathttps://www.youtube.com/watch?v=oYhAKxOlfXQ

I added some improvements to the ball factory module, because the former module didn't support 1.0 balls/s.This new module can carry at 1.3 balls/s.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

deepy

Vilken part list och LDD-fil använde du (har sett ett flertal florera på forum)? Jag tänkte bygga den i vit (där det är rimligt, med andra ord inte speciella technic delar) och tänkte ändra färgen för standarddelar till vit. Du kanske har en LDD för röd som man skulle kunna byta ut till vit? =)

pareriksson

Citat från: deepy skrivet 08 Februari 2016 kl. 19:50
Vilken part list och LDD-fil använde du (har sett ett flertal florera på forum)? Jag tänkte bygga den i vit (där det är rimligt, med andra ord inte speciella technic delar) och tänkte ändra färgen för standarddelar till vit. Du kanske har en LDD för röd som man skulle kunna byta ut till vit? =)

Jag använde inte LDD, utan följde The Rebrickers youtube-klipp. De finns länkade i mitt youtube-klipp. Tror jag fick parts-listan från The Rebricker också, om jag minns rätt.

deepy

Ok, förstår. Du har möjligtvis inte kvar bricklisten med den röda färgen som du utgick från?

pareriksson

Citat från: deepy skrivet 09 Februari 2016 kl. 23:08
Ok, förstår. Du har möjligtvis inte kvar bricklisten med den röda färgen som du utgick från?
Nej, tyvärr. Jag hade inte heller någon exakt bitlista för rött heller, eftersom jag improviserade bygget bitvis.