Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC Lyftkran

Startat av mortil, 29 December 2015 kl. 17:37

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Såhär långt har jag kommit med mitt senaste projekt.  min tanke var att den ska bli nånstans runt 1,3 meter hög och expanderbar om så är.  och förhoppningarna är att den ska bli färdig i vår så man kanske kan hänga med på nån utställning :)

torn med vändskiva

spetsen på armen

Basen till kranen

Tanken med det hela är att den ska fungera,  snurra fritt och kunna ha dom mesta funktionerna en riktig kran har.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

byStfn

Ser ut att kunna bli ett redigt bygge!

(Nästa gång du lägger upp bilder från LDD så kan du ta skärmdump direkt i programmet genom att klicka ctrl+k :) Blir lite mer fokus på bygget då!)

Magnusengstrom

Citat från: byStfn skrivet 29 December 2015 kl. 18:05
Ser ut att kunna bli ett redigt bygge!

(Nästa gång du lägger upp bilder från LDD så kan du ta skärmdump direkt i programmet genom att klicka ctrl+k :) Blir lite mer fokus på bygget då!)

Så man kan inte göra så här då?

http://www.collegehumor.com/post/61999/this-is-so-funny

Snyggt bygge annars.

mortil

Har krånglat med att få till driften av tornrotationen.  ser detta vettigt ut eller har nån en bättre ide ?
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Pehr

Citat från: mortil skrivet 29 December 2015 kl. 17:37
Såhär långt har jag kommit med mitt senaste projekt.  min tanke var att den ska bli nånstans runt 1,3 meter hög och expanderbar om så är.  och förhoppningarna är att den ska bli färdig i vår så man kanske kan hänga med på nån utställning :)

har du inte glömt en motvikt? eller är det nån av de på "marken"?

Magnusengstrom

Citat från: Pehr skrivet 29 December 2015 kl. 23:40
Citat från: mortil skrivet 29 December 2015 kl. 17:37

har du inte glömt en motvikt? eller är det nån av de på "marken"?

Han kanske inte är riktigt klar?

Eigenbrötler

Citat från: mortil skrivet 29 December 2015 kl. 21:16

Har krånglat med att få till driften av tornrotationen.  ser detta vettigt ut eller har nån en bättre ide ?

jag tror inte det där fungerar, alls.

Kolla på din ldd fil om dreven närmast motorn (de i vinkel) överhuvudtaget nuddar varandra, jag har svårt att tro det.

Samt att jag tycker att de där 3st 8 tandade dreven vid sidan skulle bytas till ett 8 och ett 24 för att få ner hastigheten ytterliggare, då kranar ska vara långsamma :)

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

mortil

jag är rädd att detta kommer bli så mycke bitar så de kommer ta mig flera år att skaffa dom :/  LDD har stått och skapat byggbeskrivning nu i 10 minuter och de går saaaaakta framåt.

motvikt finns.  där sitter motorer och vinchspel
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

uppe i 1699 bitar och då har jag ändå en hel del kvar.

134st liftarm 15
97st liftarm 7 

jaaa. de kommer ju ta sin tid

har lyckats räkna ut att den borde bli ca 150 cm lång och 180 cm bred.

sen går ju höjden att bestämma lite som man vill.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Nextuz

Jag hade valt att labba på riktigt utanför LDD för att se att funktionen fungerar.

Citat från: Eigenbrötler skrivet 30 December 2015 kl. 00:10

Kolla på din ldd fil om dreven närmast motorn (de i vinkel) överhuvudtaget nuddar varandra, jag har svårt att tro det.

Samt att jag tycker att de där 3st 8 tandade dreven vid sidan skulle bytas till ett 8 och ett 24 för att få ner hastigheten ytterliggare, då kranar ska vara långsamma :)

mortil

Citat från: Nextuz skrivet 30 December 2015 kl. 13:00
Jag hade valt att labba på riktigt utanför LDD för att se att funktionen fungerar.

Citat från: Eigenbrötler skrivet 30 December 2015 kl. 00:10

Tack. Nä dom första dreven nuddar varandra inte nu (jag var lat och satte halvpluggen efter kugghjulet i stället för innan.

Ska kolla om de går byta ut dom 3på sidan. Är lite ont om plats där
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.